PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Seminář k modernizaci a modernizačním procesům (kombinovaná forma) - YMH142
Anglický název: Seminar on Modernization and Modernization Processes (Distance Learning)
Zajišťuje: Program Historická sociologie (24-HS)
Fakulta: Fakulta humanitních studií
Platnost: od 2020
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/10, Z [HS]
Rozsah za akademický rok: 10 [hodiny]
Počet míst: neurčen / 30 (30)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Michael Voříšek
Vyučující: Michael Voříšek
Neslučitelnost : YMH542
Záměnnost : YMH042
Je neslučitelnost pro: YMH542
Je záměnnost pro: YMH042
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Karolína Šedivcová (19.04.2018)
Seminář se zabývá problematikou teorií modernizace. Paralelně s tím se věnuje nástinu průběhu modernizačních procesů v evropských společnostech. Soustředí se přitom nejen na popis těchto procesů, ale také na roli, kterou v nich hrály společenské vědy jako reflexe modernizačních procesů a zároveň program sociálního jednání. Jako příklad tohoto propojení poslouží dějiny českých zemí. Absolventi a absolventky si osvojí základní znalosti o proměnách české společnosti v 18.–21. století, o hlavních reflexích těchto proměn v českém společenskovědním myšlení, a budou schopni tento vývoj zařadit jak do kontextu evropské modernizace, tak do kontextu vývoje světového společenskovědního myšlení.
Požadavky k zápisu
Poslední úprava: Mgr. Barbora Pincová (08.02.2014)

Při překročení kapacity kurzu mají při zápisu kurzu přednost magisterští studenti oboru historická sociologie.

Sylabus
Poslední úprava: Michael Voříšek (08.02.2023)

* Osnova semináře:
1. Úvod do kursu
2. Typy modernizačních teorií v sociologii
3. Národní emancipace 19. století
4. Hospodářská a politická emancipace 19. a 20. století
5. Liberální kapitalismus a jeho kritika
6. Marxismus a marxistická schizmata
7. Technokratická teorie modernizace
8. Totalitarismus a modernita
9. Problematika postkomunistické transformace
10. Postmoderna a problémy pozdního kapitalismu
11. Závěrečné shrnutí: Modernizace českých zemí v evropském kontextu

* Povinná literatura:
- České země v evropských dějinách, díl lII a IV, Praha - Litomyšl: Paseka 2006.
- CUIN, Ch.-H., GRESLE, F. Dějiny sociologie. Praha: Sociologické nakladatelství, 2004 80-86429-33-4.
- KELLER, J. Teorie modernizace. Praha: Sociologické nakladatelství, 2007. ISBN 9788086429663.
- KELLER, J. Dějiny klasické sociologie. Praha: Sociologické nakladatelství, 2004. ISBN 978-80-86429-52-6 (Kap. 1, 10, 12)
- MARTUCELLI, D. Sociologie modernity: Itinerář 20. století. Brno: CDK, 2008. ISBN 978-80-7325-145-1.
- NEŠPOR, Z. a kol., Dějiny české sociologie, Praha: Academia, 2014. ISBN 978-80-200-2355-1.
- PETRUSEK, M., BALON, J. Společnost naší doby: populární sociologie (ne)populárních problémů. Praha: Academia 2011. ISBN 978-80-200-1965-3.

* Doporučená literatura:
- BAUMAN, Z. Modernita a holocaust. Praha: Sociologické nakladatelství, 2003. ISBN 80-86429-23-7.
- BAUMAN, Z. Globalizace: Důsledky pro člověka. Praha: Mladá fronta 2000. ISBN 80-204-0817-7.
- BECK, U. Globalizace: Omyly a odpovědi. Brno: CDK 2007. ISBN 80-7352-123-9.
- BĚLOHRADSKÝ, V. Společnost nevolnosti: Eseje z pozdější doby. 2. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 2009. ISBN 978-80-7419-007-0.
- FISCHER, J. L. Krise demokracie. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-658-5.
- HAVEL, V. Moc bezmocných. In idem, O lidskou identitu, Praha: Rozmluvy, 1990, s. 55-133. ISBN 0-946352-04-6.
- HROCH, M. Národy nejsou dílem náhody: Příčiny a předpoklady vzniku moderních evropských národů. Praha: Sociologické nakladatelství, 2011. ISBN 978-80-7419-010-0.
- MASARYK, T. G. Ideály humanitní. Problém malého národa. Demokratism v politice. Praha: Melantrich, 1990. ISBN 80-7023-036-3.
- MOŽNÝ, I. Proč tak snadno: Některé rodinné důvody sametové revoluce. Praha: Sociologické nakladatelství, 1991. ISBN 80-901059-0-4.
- NEŠPOR, Z. R. Republika sociologů: Zlatá éra české sociologie v meziválečném období a krátce po druhé světové válce. Praha: Scriptorium, 2011. 978-80-872271-48-3.
- POTŮČEK, M. Cesty z krize. Praha: Sociologické nakladatelství, 2011. ISBN 978-80-7419-057-5.
- PULLMANN, M. Konec experimentu: Přestavba a pád komunismu v Československu. Praha: Scriptorium, 2011. ISBN 978-80-87271-31-5.
- RICHTA, R. Civilizace na rozcestí. Praha: Svoboda, 1966.
- STALIN. J. V. Ekonomické problémy socialismu v SSSR. Praha: Svoboda, 1952.
- TROCKIJ. L. D. Zrazená revoluce. Brno: Doplněk, 1995. ISBN 80-85765-30-6.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Michael Voříšek (22.04.2024)

Studijní povinnosti - kombinované studium

  1. 100% účast na blokové výuce. Nahrazení absence konzultujte individuálně s vyučujícím.
  2. Písemná příprava ke všem četbám. Písemná příprava má podobu krátkého textu odpovídajícího na otázky položené v Moodlu. Rozsah je 1-2 normostrany (1 NS = 1800 znaků i s mezerami). Texty kratší nebo delší budou automaticky odmítnuty. 
    Přípravy týkající se četby k tématu 3 (Palacký) a 4 (Masaryk) je nutné zaslat vyučujícímu nejpozději 6. března 2024.
    Přípravy týkající se tématu 7 (Richta) a 8 (Havel) je nutné zaslat vyučuícímu nejpozději 14. dubna 2024.
  3. Ostatní přípravy je nutné zaslat vyučujícímu nejpozději 17. května 2024.
  4. Aktivní účast na diskusi k četbě v blokové výuce.
  5. Samostatný náslech webcastů a formulace dvou otázek ke každému webcastu. Otázky ke všem webcastům je nutné zaslat na email vyučujícího nejpozději 17. května 2024.
  6. 1x ústní referát z doplňkové četby. Výběr knih k jednotlivým tématům je uveden v Moodlu; po domluvě s vyučujícím je možné referovat i o jiné publikaci. Referát má 7–10 minut a odpoví na následující otázky:
  • Kdo knihu napsal, kdy a proč (čeho chtěl vydáním dosáhnout)?
  • Jak je kniha napsána, zejména: jak je uspořádána, jak rozvíjí svůj argument; jaký zpracovává materiál (prameny, data atp.); jakou požívá metodu?
  • Co je hlavní poselství knihy a co je na ní dnes nejzajímavější?

POZN: Studující kombinovaného studia mohou splnit povinnosti k jednotlivým tématům také účastí ve výuce pro denní studium (a splněním povinností s tím souvisejících).

 

Otázky k četbě a knihy nabízené pro referát k jednotlivým tématům

Otázky k četbě a knihy nabízené pro ústní referát lze nalézt na stránkách kursu v Moodlu (https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8118).

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK