Poslední úprava: ThDr. Kateřina Patová (21.07.2022)
Dvousemestrální kurz Dějiny východních nechalkedonských církví seznamuje jeho účastníky s dějinami
východních nechalkedonských církví, konkrétně se jedná o Asyrskou církev Východu, Koptskou ortodoxní církev,
Etiopskou ortodoxní církev Tewahedo, Syrskou ortodoxní církev a Arménskou apoštolskou církev, opomenuty
nejsou ani tzv. tomášovští křesťané v jižní Indii. Po historicko-teologickém úvodu, který se věnuje příčinám vzniku
těchto církevních společenství, jsou následně postupně podrobně charakterizovány zmíněné denominace, jejich
věroučné odlišnosti, duchovní život i dialog s okolním světem nejen na poli náboženském, ale rovněž na poli
společenském.
Sylabus
Poslední úprava: PhDr. ThDr. Mgr. Miloš David (14.09.2022)
I. Etiopská ortodoxní církev Tewahedo 1. Počátky křesťanství v Etiopii; 2. Etiopská věrouka anebo co je Tewahedo; 3. Mnišství a asketický život; 4. Liturgie, kalendář, včetně svátků, a biblická exegeze; 5. Ikonografie a architektura; 6. Křesťanství a islám v Etiopii; 7. Misijní aktivity Západu na území Etiopie; 8. Cesta od státní církve k samostatné církvi; 9. Etiopská církev a současný svět a jeho problémy.
II. Syrská ortodoxní církev - jakobitská církev 1. Počátky christianizace Sýrie - Antiochie jako centrum rané Církve; 2. Antiochijská teologie. Hlavní představitelé a poměr k alexandrijské teologii; 3. Situace v syrské církvi po chalkedonském sněmu; 4. Osobnost Jakuba Baradaje a vznik nové nechalkedonské církve; 5. Doba arabská, mongolská a turecká; 6. Duchovní život syrských křesťanů; 7. Vybrané kapitoly z dogmatické teologie Syrské ortodoxní církve; 8. Liturgická tradice, svátky a svátosti, umění; 9. Syrští křesťané ve 3. tisíciletí.
III. Arménská apoštolská církev 1. Arménie - první křesťanská země; 2. Arménská církev a Chalkedon; 3. Vztahy arménské církve s Východořímskou říší, západními státy a islámem; 4. Arménská národní identita; 5. Aghet - první moderní genocida; 6. Arménská liturgie a sakramentologie; 7. Kalendář, svátky a svatí arménské církve; 8. Arménská církev v moderním světě;
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. ThDr. Mgr. Miloš David (14.09.2022)
Ústí zkouška z probrané látky na základě studijní literatury.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. ThDr. Mgr. Miloš David (14.09.2022)
* Povinná: ARCIBISKUP KRYŠTOF, Orientální pravoslavné církve, Prešov 2004. ROMANIDES J. S., „Highlights in the Debate Over Theodore of Mopsuestia's Christology and Suggestions for a Fresh Approach”, in: The Greek Orthodox Theological Review 5 (1959- 1960), s. 140-185. (článek je dostupný na webové stránce Romanity.org) VOPATRNÝ G. J., „Pravoslavná církev ve 20. století“, in: Parrésia: Revue pro východní křesťanství IX-X (2015-2016), s. 417-453.
* Doporučená: ATIYA A. S., A History of Eastern Christianity, London 1968. BAUMER C., The Church of the East: An Illustrated History of Assyrian Christianity, London - New York 2016. BERNSTEIN A. J., Surprised by Christ: My Journey from Judaism to Orthodox Christianity, Chesterton 2008. FRYKENBERG R. E., Christianity in India: From Beginnings to the Present, New York 2008. JEŽEK V., Křesťanská tradice v Etiopii, Ασκας - Λευκωσια 2013. MEYENDORFF J., Imperial Unity and Christian Divisions, New York 1989. MEINARDUS O. F. A., Christians in Egypt: Orthodox, Catholic, and Protestant Communities Past and Present, Cairo - New York 2006. PARRY K. (ed.), The Blackwell Companion to Eastern Christianity, Malden - Oxford - Carlton 2007. SARKISSIAN K., The Council of Chalcedon and the Armenian Church, New York 1975. SZABO M., Východní křesťanské církve: stručný přehled sjednocených a nesjednocených církví křesťanského Východu, Praha 2017.