|
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Jiří Hlaváček, Ph.D. (10.01.2015)
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Jana Wohlmuth Markupová, Ph.D. (28.12.2020)
Plnění předmětu v akademickém roce 2020/21 a později: pokud potřebujete splnit tento předmět později ve studiu z důvodu posunutého plnění, přerušení studia či ISP, kontaktujte prosím před začátkem zkouškového období přímo daného vyučujícího. Z důvodu přechodu na novou akreditaci, podle níž studují studující 1. ročníku od ak. roku 2020/21, není již tento předmět rozvržen. Po domluvě je však samozřejmě možné předmět atestovat i později.
Obsah přednášek: 1. Kvalitativní výzkum a jeho specifika 2. Návrh kvalitativního výzkumu 3. Biografický a narativní výzkum 4. Paměť v interdisciplinární perspektivě 5. Kolektivní paměť a identita 6. Psychologie komunikace 7. Terénní výzkum a rozhovor 8. Postupy zpracování orálně-historického materiálu 9. Etické aspekty kvalitativního výzkumu 10. Analytické a interpretační postupy 11. Metoda zakotvené teorie 12. Závěrečný test
Doporučená literatura: ASSMANN, J.: Kultura a paměť : písmo, vzpomínka a politická identita v rozvinutých kulturách starověku. Praha : Prostor, 2001. BAČOVÁ, V. (ed.): Historicka pämat a identita. Košice : Společenskovedný ústav SAV, 1996. BERGER, P. - LUCKMANN, T.: Sociální konstrukce reality: pojednání o sociologii vědění. Brno : Centrum pro studium demokracie a kultury, 1999. DISMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost : příručka uživatele. Praha : Karolinum, 2011. DENZIN, N. K.: Interpretive Biography. Newbury Park, London, New Delhi : Sage, 1989. DENZIN, N. K. - Lincoln, Y. S. (ed.): Strategies of qualitative inquiry. Thousand Oaks : Sage, 2003. ECO, U.: Meze interpretace. Praha : Karolinum, 2004. FLICK, U. - KARDOFF, E. - STEINKE, I.: Qualitative Forschung : ein Handbuch. Reinbek bei Hamburg : Rowohlt Taschenbuch Verlag, 2010. FOUCAULT, M.: Diskurs, autor, genealogie. Praha: Svoboda 1994. GEERTZ, C.: Interpretace kultur : vybrané eseje. Praha : Sociologické nakladatelství, 2000. HALBWACHS, M. Kolektivní paměť. Praha : Sociologické nakladatelství, 2009. KAUFMANN, J.-C.: Chápající rozhovor. Praha : SLON, 2010. KUHN, T.S.: Struktura vědeckých revolucí. Praha : OIKOYMENH, 1997. KVALE, S.: Interviews: An Introduction to Qualitative Research Interviewing. Sage Publications, 1996. MASLOWSKI, N. - ŠUBRT, J.: Kolektivní paměť. K teoretickým otázkám. Praha : Karolinum, 2014. MASON, J.: Qualitative Researching. Thousand Oaks : Sage, 2002. MIOVSKÝ, M.:Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha : Grada Publishing, 2006. RADSTONE, S. (ed.): Memory and Methodology. Oxford : Berg, 2000. RITCHIE, Donald. Doing Oral History. Oxford : Oxford University Press, 2003. SILVERMAN, D.: Ako robiť kvalitatívny výskum : praktická príručka. Bratislava : Ikar, 2005. SILVERMAN, D.: Interpreting Qualitative Data. London : SAGE, 2006. STRAUSS, A. - CORBIN, C.: Základy kvalitativního výzkumu. Postup, techniky, metody zakotvené teorie. Boskovice : Albert, 1999. TONKIN, E.: Narrating our Pasts : The Social Construction of Oral History. Cambridge : Cambridge University Press, 1996. WELZER, H. at al.: Můj děda nebyl nácek : nacismus a holocaust v rodinné paměti. Praha : Argo, 2010. |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Jiří Hlaváček, Ph.D. (03.05.2020)
Studenti v prezenční formě studia: 1. Prezentace odborného článku / studie, který se tématicky vztahuje k obsahu kurzu (v délce 20 minut za využití powerpointu); TI, KDO NESTIHLI PREZENTACI V RÁMCI VÝUKY PŘED COVID-19 ZPRACUJÍ POWERPOINT A ZAŠLOU NEJPOZDĚJI DO 1. 8. 2020 EMAILEM! Články je možné vybírat z periodik jako je např. Biograf; Lidé a města; Dějiny - teorie - kritika; Oral History; Bios - Zeitschrift fur Biographieforschung, Oral History und Lebensverlaufsanalysen; International Journal of Oral History; Life Stories/Recits de Vie; International Yearbook of Oral History and Life Stories; Oral History Review; Qualitative Socilogy; Current Anthropology a další. 2. Pravidelná účast na kurzu (max. 2 neomluvené absence) - při další absenci je třeba doložit potvrzení od lékaře; 3. Esej v rozsahu 5 normostran na jedno z níže uvedených témat (s náležitým citačním aparátem) - termín odevzdání nejpozději do začátku zkouškového období v letním semestru (viz aktuální harmonogram akademického roku FHS UK); 4. Závěrečný test z probíráné látky (pro úspěšnou atestaci předmětu je třeba dosáhnout minimálně 6 bodů z 10). - PRO LETOŠNÍ SEMESTR JE TEST Z DŮVODU COVID-19 ZRUŠEN! PRO ÚSPĚŠNOU ATESTACI JE TŘEBA ODEVZDAT ESEJ V TERMÍNU DO 1. 8. 2020!
Studenti v distanční formě studia: 1. Účast na blokové výuce (Vokovice YFHS 1, neděle 4. 4. 2020, 9:30); neúčast na blokové výuce bez adekvátní omluvy (potrvzení od lékaře) je důvodem pro neudělení atestace předmětu (,,N"); NÁHRADNÍ TERMÍN VÝUKY Z DŮVODU COVID-19 STANOVEN NA NEDĚLI 21. 6. 2020 OD 9:30 (PŘEDPOKLÁDANÝ KONEC VE 12:20) V YFHS 2 NA VELESLAVÍNĚ - K DOPLNĚNÍ UČIVA VYUŽIJTE STUDIJNÍ MATERIÁLY NAHRANÉ V KURZU! 2. Esej v rozsahu 10 normostran na jedno z následujících témat (s náležitým citačním aparátem) - termín odevzdání nejpozději do začátku zkouškového období v letním semestru (viz aktuální harmonogram akademického roku FHS UK); NOVÝ TERMÍN PRO ODEVZDÁNÍ JE 1. 8. 2020 ! 3. Rešerše literatury k tématu eseje v rozsahu 15 článků či titulů (rešerše musí obsahovat kompletní bibliografické údaje titulu a minimálně jeden odstavec textu ke každé referované knize či studii; rešerši připojte do jednoho souboru za esej!).
Témata pro úvahu / esej: - Individuální a kolektivní paměť / identita ve výzkumu - Pravda, pravdivost a její ověřování u (auto)biografických, narativních pramenů - ,,Sdílená autorita" v orálně-historickém výzkumu - Úloha interdisciplinarity při interpretaci narativních pramenů - Terénní výzkum a etika v biografickém / orálně-historickém výzkumu - Nová média: možnosti a meze archivace, digitalizace a re-interpretace narativních pramenů? |