Poslední úprava: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (03.11.2020)
Kurz uvádí do souvislostí vzniku Založené teorie a ukazuje analogie kvalitativního výzkumu a umělecké tvorby v pojetí tradiční estetiky. Studenti samostatně prostudují teoretickou literaturu v anglickém a českém jazyce a zúčastní se dvoudenního semináře četby a interpretace textů. Dále předloží koncept článku pro odborný časopis. Cílem předmětu je vytvořit hlubší pochopení souvislostí badatelské a umělecké tvorby a prohloubit schopnost čtení a interpretace odborných textů.
Poslední úprava: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (04.02.2022)
Grounded theory, analogies of qualitative and quantitative research, traditional aesthetics and its concepts of creativity. Specialized literature reading, interpretation of texts. Specialized writing. Creating understnding of the links between art and research creativity.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (03.11.2020)
Pochopení principů tvorby vědeckého obrazu.
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (03.11.2020)
Povinná literatura: GLASER, Barney and STRAUSS, Anselm. Discovery of Substantive Theory: A Basic Strategy Underlying Qualitative Research. In: American Behavioral Scientist, 1965, 8:5, s. 5-11. KAFKOVÁ, Helena. Reflexe Hegelovy Estetiky v klasické umělecké moderně. In Pelcová, Naděžda et al. Smysl, cíl a účel ve výchově, umění a sportu: (filosofická reflexe lidského jednání). Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2012. Str. 172-178. ISBN 978-80-7290-605-5. KAFKOVÁ, Helena. Příručka pro stavitele v libovolné substantivní oblasti. Výtvarná výchova, č. 2, roč. 51, 2011, str. 15-17. ISSN 1210-3691. SCHLEMMER, Oskar. Diary extracts. In HARRISON Charles and WOOD Paul (Eds.). Art in Theory. Oxford, UK: Blackwell Publishing, 2003, s. 306-309. Doporučená literatura: HEGEL, Georg Wilhelm Friedrich. Estetika. Praha: Odeon, 1966.
Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (03.11.2020)
Hlavní témata: 1. Založená teorie a její východiska 2. Tradiční estetika a její modernistické re-koncepce ve výtvarném umění a v didaktice výtvarné výchovy 3. Badatelský projekt studujících a jeho umístění v souvislostech kvalitativní metodologie výzkumu a současné didaktiky výtvarné výchovy 4. Psaní odborného textu
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (03.11.2020)
Vypracování konceptu článku do oborového časopisu. Student prokazuje pochopení předepsaných textů