Poslední úprava: MgA. Michaela Kuříková (19.01.2024)
Obsahem předmětu je reflexe průběžných výstupů studia a jejich usouvztažňování. Studentům vzniká během studia
pravidelná povinnost dokumentovat vlastní autorskou tvorbu v praktických předmětech a proces poznání v teoretických
disciplínách. Předmět Výtvarné portfolio je příležitostí k systematickému uvažování nad jednotlivými složkami studijní
specializace skrze vybrané pojmy nebo jejich vztahy. Smyslem předmětu je formulovat východiska vlastního učitelského
pojetí ve výtvarné výchově v návaznosti na dosavadní zkušenosti a uvědomit si jednotlivé složky výtvarné výchovy.
Cílem je rozvoj schopnosti reflexe, zobecnění, kritického myšlení a syntézy mnoha zdrojů.
Principy jsou interdisciplinarita, sebereflexe, kreativita. Předmět vede studenty k didaktické reflexi uměleckých strategií, vlastních i vypozorovaných.
Kurz propojuje teoretické znalosti s praktickými profesními. Má výrazně reflektivní charakter. Jeho cílem je rozvíjet reflektivní dovednosti studentů a posilovat jejich schopnost kriticky a metakognitivně uvažovat. Klíčovým prostředkem reflexe je portfolio, jehož charakteristickými rysy jsou reflektivita a procesuálnost. Studenti postupně hledají vlastní umělecké formy portfolia. Portfolio je rozvíjeno ve třech rovinách: umělecké, kunsthistorické a didaktické. V didaktické rovině je chápáno jako nástroj pedagogické reflexe a dlouhodobého plánování výuky výtvarné výchovy. Na základě analýzy konkrétních výstupů formulují studenti postupně vlastní pojetí výuky výtvarné výchovy, které ve společných diskusích dále zdůvodňují. V návaznosti na proces zpracování vlastního profesního portfolia je klíčovým obsahem kurzu problematika hodnocení a reflexe ve výtvarné výchově. Studenti se učí formativnímu hodnocení, seznamují se s možnostmi této metodiky v kontextu výtvarné výchovy.
Poslední úprava: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D. (20.01.2023)
The content of the course is a reflection of the ongoing study outcomes and their connections. Students document and context the own artworks and the theoretical knowledge. The course Art Portfolio is an opportunity to systematically reflect on the individual components of the study specialization through selected concepts or their relations. The aim of the course is to formulate the basis of one's own teaching concept in art education in relation to the existing experience and to realize the individual components of art education. The aim is to develop the ability of reflection, generalization, critical thinking and synthesis of many sources. The principles are interdisciplinarity, self-reflection, creativity. The course leads students to didactic reflection of artistic strategies and to connect the practical experiences and observations of the pedagogical proceses with the theoretical knowledge.
The course combines theoretical knowledge with practical professional knowledge. It is highly reflective. Students gradually find their own artistic forms of portfolio. The portfolio is developed on three levels: artistic, art historical and didactic. On the didactic level it is understood as a tool for pedagogical reflection and long-term planning of art education. On the basis of the analysis of concrete outcomes, students gradually formulate their own conception of art education, which they further justify in joint discussions. Following the process of developing their own professional portfolio, the key content of the course is the issue of evaluation and reflection in art education. Students learn about formative assessment and become familiar with the possibilities of this methodology in the context of art education.
Deskriptory
Poslední úprava: MgA. Michaela Kuříková (12.02.2024)
Přímá výuka: 8 hodin
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení: 2 hodiny (Celkem 16h)
Samostudium literatury a práce se studijními materiály (za semestr): 15 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr): 20 hodin
Příprava reflektivního portfolia: 15 hodin
Literatura -
Poslední úprava: MgA. Michaela Kuříková (19.01.2024)
Povinná literatura:
Bourriaud, N. (2004) Postprodukce. Praha: Tranzit.
DYLAN, W., LEAHYOVÁ, S. Zavádění formativního hodnocení. Čtení pomáhá a EDUkační LABoratoř, z.s. 2016
STARÝ, Karel; CHVÁL, Martin a LAUFKOVÁ, Veronika (Eds.). Hodnocení pro učení (e-book). Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2022. ISBN 978-80-7603-365-8.
Novotná, M. Fremlová, V. (2021) Neviditelní, kteří ukazují a vyprávějí. Praha: Výtvarná výchova 61 (1-2), s. 6-29
Novotná, M. (2019) Portfolio jako nástroj reflexe ve výtvarné výchově. Praha: Výtvarná výchova 60 (1-2), s. 22-37.
Sekula, A. (2004). Výklad archivu. In Císař, K. (ed.) Co je to fotografie? Praha: Hermann a synové.
Doporučená literatura:
BUZAN, T. Myšlenkové mapy. 1. vydání. Brno: Computer Press, 2011. 216 s. ISBN 978-80-251-2910-4.
Korthagen, F., Kessels, J., Koster, B., Lagerwerf, D. & Wubbels, T. (2011). Didaktika realistického vzdělávání učitelů. Brno: Paido.
Mirzoeff, N. (2012) Úvod do vizuální kultury. Praha: Academia.
Schӧn, D. (1983) Reflective practioner. How profesional think in action. New York: Basic Books.
Poslední úprava: MgA. Michaela Kuříková (19.01.2024)
Povinná literatura:
Bourriaud, N. (2004) Postprodukce. Praha: Tranzit.
DYLAN, W., LEAHYOVÁ, S. Zavádění formativního hodnocení. Čtení pomáhá a EDUkační LABoratoř, z.s. 2016
STARÝ, Karel; CHVÁL, Martin a LAUFKOVÁ, Veronika (Eds.). Hodnocení pro učení (e-book). Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2022. ISBN 978-80-7603-365-8.
Novotná, M. Fremlová, V. (2021) Neviditelní, kteří ukazují a vyprávějí. Praha: Výtvarná výchova 61 (1-2), s. 6-29
Novotná, M. (2019) Portfolio jako nástroj reflexe ve výtvarné výchově. Praha: Výtvarná výchova 60 (1-2), s. 22-37.
Sekula, A. (2004). Výklad archivu. In Císař, K. (ed.) Co je to fotografie? Praha: Hermann a synové.
Doporučená literatura:
BUZAN, T. Myšlenkové mapy. 1. vydání. Brno: Computer Press, 2011. 216 s. ISBN 978-80-251-2910-4.
Korthagen, F., Kessels, J., Koster, B., Lagerwerf, D. & Wubbels, T. (2011). Didaktika realistického vzdělávání učitelů. Brno: Paido.
Mirzoeff, N. (2012) Úvod do vizuální kultury. Praha: Academia.
Schӧn, D. (1983) Reflective practioner. How profesional think in action. New York: Basic Books.
Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: MgA. Michaela Kuříková (12.02.2024)
prezentace reflektivního portfolia
Poslední úprava: MgA. Michaela Kuříková (12.02.2024)
presentation of the porfolio´s structure and its issues
Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D. (20.01.2023)
Co to je portfolio a k čemu slouží?
Struktura profesního portfolia a jeho reflexe, třídění, mapování klíčových témat
Mapa učebního pokroku, vizuální topografie a reflexe
Hledání výtvarné formy portfolia
Transformace obsahu a učivo VV. Vizuální gramotnost.
Reflexe a hodnocení ve VV
Formativní hodnocení ve VV
Výtvarné portfolio ve škole.
Učitelovo pojetí výuky VV.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: MgA. Michaela Kuříková (12.02.2024)