Poslední úprava: PhDr. Alena Bauerová (08.09.2021)
Účinná ochrana přírody / péče o životní prostředí se neobejde bez podpory široké veřejnosti, kam patří např. vlastníci pozemků, představitelé místních správ, podnikatelé, členové různých zájmových sdružení – myslivců, rybářů, sportovců, turistů a dalších, obyvatelé a návštěvníci chráněných území a celkově občané různých věkových kategorií a zájmů.
Předmět seznamuje studenty se zásadami efektivní komunikace, postupy, jak dosahovat cílů u jednotlivců i skupin různých zájmů, jak zaujmout, jak předcházet konfliktům ad. Na praktických cvičeních si studenti osvojí moderní techniky práce s veřejností, motivování lidí pro ochranu přírody a péči o ŽP.
Součástí cvičení jsou testy „Jaký jste komunikační typ“, sebehodnocení komunikačních dovedností, příklady dobré praxe zapojení veřejnosti a exkurse do území, kde se řeší konkrétní ochranářský problém s veřejností.
Poslední úprava: PhDr. Alena Bauerová (08.09.2021)
Effective nature conservation / environmental management cannot work without the support of the general public, such as landowners, local government representatives, entrepreneurs, members of various interest groups - hunters, fishermen, sportsmen, tourists and others, protected area visitors and citizens of different ages and interests in general.
The course introduces students to the principles of effective communication, how to achieve goals for individuals and groups of different interests, how to engage, how to prevent conflicts etc. Students will learn modern techniques of working with the public, motivating people for nature conservation and environmental care.
The exercises include tests “What type of communication are you?”, Self-assessment of communication skills, examples of good practice of public involvement and excursions to a territory where a specific protectionist problem with the public is addressed.
Literatura -
Poslední úprava: PhDr. Alena Bauerová (08.09.2021)
Elcome, David, Bains, John: Cesta k úspěchu, IUCN, Český ekologický ústav, Praha 2000 Reitschmiedová Alena a kol.: Partnerství pro přírodu, Český ekologický ústav, Praha 2003 Community Work Skills Manual, Community Work Training and Associations of Community Workers, 2001, ISBN 1-903925-01-0 Wilcox, David: The Guide to Effective Participation, Delta Press, ISBN 1-870298-00-4 Weisbord, Marvin R., Janoff, Sandra: Future Search, Berrett-Koehler Publisher, Inc. 1995 Kaner, Sam: Facilitator´s Guide to Participatory Decision-Making, New Society Publisher, Canada 2000 Participation Works! 21 techniques of community participation for the 21st century, New Economics Foundation, ISBN 1 899407 17 0 Smith, Steve, Stenberg, Nicola, Bobry, Helen, Kyprianou, Paul: Make Partnership Work, ICARUS COLLECTIVE LTD. Wates, Nick: Akční plánování, Nadace partnerství 1999 Public Participation in Making Local Environmental Decisions, The Aarhus Convention Newcastle Workshop, Good Practice handbook, DETR 2000 Mikuláštík, Milan: Komunikační dovednosti v praxi, Grada Publishing, a.s., 2003 Pease, Allan: Řeč těla, Portál 2001 Kroeger, Otto, Thuesenová, Janet M.: Typologie, TRITON 2004 Bradbury, Andrew: Jak úspěšně prezentovat a přesvědčit, Computer Press, Praha 2001 Plamínek, Jiří: Řešení konfliktů a umění rozhodovat, ARGO 1994 Hermann, Stanislav: Umění přesvědčit a vyjednávat, Grada Publishing, a.s., 2002 Adair, John: Efektivní komunikace, Alfa Publishing, s.r.o. Praha, 2004, ISBN: 80-86851-10-9 Kolajová, Lenka: Týmová spolupráce, Grada Publishing, a.s., 2006, ISBN: 80-247-1764-6 Glegg, Brian, Birch Paul: Teamwork, Computer Press, Praha 2002, ISBN: 80-7226-670-5 Smith, Jane: Jak zvyšovat produktivitu týmu, Computer Press, Praha 2000, ISBN: 80-7226-359-5 Hayes, Nicky: Psychologie týmové práce, Portál, s.r.o., Praha 2005, ISBN: 80-7178-983-6 Plamínek Jiří: Vedení lidí, týmů a firem, Grada Publishing, a.s., 2002, ISBN: 80-247-0403-X Eggert, Max, A.: Motivace, Portál, s.r.o., Praha 2005, ISBN: 80-7367-010-0 Vysekalová Jitka, Komárková Růžena: Psychologie reklamy, Grada Publishing, a.s., 2002, ISBN: 80-247-0402-1 Lilley Roy: Jak jednat s problematickými lidmi, CP Books, Brno 2005, ISBN: 80-251-0687-X Mandel, Steve: Jak úspěšně vystupovat, Linde Praha a.s., 1993 Kim, Sang, H.: Tisíc a jeden způsob jak motivovat sebe a druhé, Management Press, Praha 2003, ISBN: 80-7261-078-3 Khelerová, Vladimíra: Komunikační a obchodní dovednosti manažera, Grada Publishing, a.s., 2006, ISBN: 80-247-1677-1
Belz, H.; Siegrist, M.: Klíčové kompetence a jejich rozvíjení: východiska, metody, cvičení a hry. Praha: Portál, 2001
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Alena Bauerová (29.08.2022)
Pro zápočet v ZS je požadována 75% účast na lekcích.
Zkouška v LS probíhá formou 3' prezentace modelového projektu a zpracováním jedné osvětové informace pro vybranou cílovou skupinu k ochranářskému problému, který modelový projekt řeší. Modelový projekt (může být reálný i fiktivní) si studenti vyberou spolu s lektorem na konci ZS a pracují na něm během lekcí v LS. Prezentace i osvětová informace jsou tak vyústěním práce v LS.
Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Alena Bauerová (14.08.2023)
1. Přínosy a rizika zapojování veřejnosti. Varianty rozhodování a jejich důsledky. 2. Základní principy úspěšné komunikace, interpretace sdělení, zpětná vazba.
3. Sebehodnocení komunikačních dovedností. 4. Jak pracovat s různými komunikačními typy (vč. testu). 5. Komunikačními triky a bariéry, asertivní a další typy jednání. 6. Úspěšné vyjednávání, rozhovory, předcházení a řešení konfliktů, win-win řešení. 7. Neverbální komunikace - řeč těla. Jak eliminovat komunikační zlozvyky. 8. Jak zpracovat úspěšný projekt pro práci s veřejností, týmová práce.
9. Analýza stakeholderů - kdo je stakeholderem, jak společně definovat problém, motivovat ke spolupráci, jak dosáhnout dohody.
10. Zpracování a realizace Komunikační strategie, budování a udržování partnerství.
11. Moderní techniky a postupy zapojování veřejnosti, aktivizace lidí. 12. Logický rámec řízení projektů - LogFrame
13. Facilitace jako nový způsob vedení diskuse, kulaté stoly a veřejná setkání. 14. Jak úspěšně prezentovat a přesvědčit (praktický nácvik). 15. Příklady dobré praxe.
Bloky obsahují teoretickou a praktickou část, ukázky a nácvik příslušných dovedností, testy.