|
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. Jan Cebe, Ph.D. (30.09.2019)
Rozpis okruhů 1. Základní pohledy na výklad dějin médií, periodizace vývoje médií, společenské a technologické předpoklady vzniku a vývoje médií a) vymezení pojmu periodický tisk b) možné přístupy k periodizaci médií c) technologie jako předpoklad pro vývoj médií 2. Velké vydavatelské osobnosti 19. a 20. století a) rozvoj významných deníků v rozhodujících zemích Evropy a v USA (např. The Times, The New York Times, Berliner Tagblatt, Vossische Zeitung, Le Figaro, Le Temps ad.) b) vznik tisku politických stran ve druhé polovině 19. století, vývoj politického tisku ve 20. století c) denní tisk ve Velké Británii ve druhé polovině 19. století a změny v pojetí tisku - northcliffovská revoluce, struktura britského tisku ve 20. století d) W. R. Hearst a J. Pulitzer jako představitelé vydavatelských osobností v USA v poslední třetině 19. století, vybrané osobnosti mediálních podnikatelů 20. století (Hugenberg, Springer, Maxwell. Murdoch) 3. Vývoj žurnalistiky ve 20. století a) žurnalistika a politický systém (muckraking, masové využívání propagandy v období 1. pol. 20 stol.) b) komercionalizace mediálních obsahů ve 20. století c) proměna konceptu svobody projevu a svobody médií |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Jan Cebe, Ph.D. (30.09.2019)
Povinná literatura ARENDT, Hannah. Původ totalitarismu. Praha: Oikoymenh, 1996. ISBN 80-86005-13-5 BRIGGS, Asa - BURKE, Peter. A social history of the media: from Gutenberg to the Internet. Cambridge: Polity Press, 2009. ISBN 978-0-7456-4495-0 CONBOY, Martin. Journalism: A Critical History. London: Sage, 2004. ISBN 978-0-7619-4100-2 HEYER, Paul a David CROWLEY. Communication in History: Technology, Culture, Society. Boston: Allyn and Bacon, 2003. ISBN 0-321-08805-0. CHAPMAN, Jane. Comparative Media History: An Introduction - 1789 to the Present. Oxford: Polity Press, 2005. ISBN 978-0-7456-3243-8 INNIS, Harold A. The Bias of communication: the classic. Toronto: University of Toronto, c2003. ISBN 0-8020-6839-1. INNIS, Harold Adams, William BUXTON, Michael R. CHENEY, Paul HEYER a Peters DURHAM. Harold Innis's History of communications [online]. Lanham: Rowman & Littlefield, 2015 [cit. 2018-03-16]. Critical media studies. ISBN 9781442243392. Dostupné z: http://site.ebrary.com/lib/cuni/Doc?id=11027665 JIRÁK, Jan. - KÖPPLOVÁ, Barbara. K periodizaci vývoje médií. In: Acta Musei Nationalis Pragae, Řada C - Literární historie, Svazek LI (2006), číslo 1-4, ISSN 0036-5351, s. 27-32 JOWETT, Garth a Victoria O'DONNELL. Propaganda and Persuasion. Thousand Oaks, Calif.: Sage, 2006. ISBN 1-4129-0898-1 KÖPPLOVÁ Barbara - VOJTEK, Juraj. Stručný přehled vývoje britského tisku od druhé poloviny 19. století do 70. let 20. století. Praha: SPN, 1977. KOVARIK, Bill. Revolutions in Communication: Media History from Gutenberg to the Digital Age. New York: Continuum, 2011. ISBN 978-1-4411-1460-0 MCLUHAN, Marshall. The Gutenberg galaxy: the making of typographic man. Toronto: University of Toronto Press, 2011. ISBN 978-1-4426-1269-3. PROKOP, Dieter. Boj o média. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0618-5. SIMONSON, Peter. Handbook of communication history. New York: Routledge, 2013. ISN 978-0-415-89260-5. TINDALL, George. B. - SHI, David E. Dějiny USA. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 1994. ISBN 80-7106-088-7 VEČEŘA, Pavel. Úvod do dějin tištěných médií, Grada 2015
Doporučená literatura BURKE, Peter. Co je kulturní historie. Praha: Dokořán, 2011. ISBN 978-80-7363-302-8. HABERMAS, Jürgen. Strukturární přeměna veřejnosti: zkoumání jedné kategorie občanskéspolečnosti. Praha: Filosofia, 2000. ISBN 80-7007-134-6. JIRÁK, Jan a Barbara KÖPPLOVÁ. Média a společnost: [stručný úvod do studia médií a mediální komunikace]. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-287-4. KÖPPLOVÁ, Barbara - KÖPPL, Ladislav. Dějiny světové žurnalistiky 1. Celý svět je v novinách. Praha: Novinář, 1989. ISBN 80-7077-216-6
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. Jan Cebe, Ph.D. (18.10.2019)
Zakončení: Individuální studium předepsané literatury je testováno v rámci jednoho průběžného písemného testu, který se píše na počátku druhé přednášky. (10 bodů) Seminární práce na zadané téma (viz níže) (20 bodů). Texty ke studiu na průběžný test z literatury budou zveřejněny po konání první přednášky v SIS a označeny jako TEST (záložka Soubory). Odevzdání seminární práce je nutnou prerekvizitou pro účast na závěrečné zkoušce. Účast na závěrečné zkoušce je nutná i v případě, že student získal ze seminární práce a testu z literatury 25,5 bodu a více.
Zadání a podmínky vypracování a odevzdání seminární práce Tématem seminární práce je pokrytí vybrané události z období tzv. studené války dobovými médii na straně východního a západního bloku a porovnání tehdejšího mediálního obrazu z dnešní perspektivy (na základě odborné historické literatury). Pro práci s dobovým tiskem lze využít např. online archiv https://news.google.com/newspapers a další. Ev. je možné využít i knižně publikované výbory článků z dané doby. Práce musí splňovat veškeré nároky kladené na akademický text. Hodnocena bude jak obsahová (zvolené zdroje, vztah ke zvolenému tématu, argumentace, podloženost atd.) tak formální stránka práce (práce se zdroji, odkazování na zdroje, dodržování odborně sdělovacího stylu, pravopis). Formálně by měl text dodržovat parametry odborného článku (abstrakt v aj, klíčová slova, soupis použitých zdrojů atd.). Minimální rozsah textu (bez soupisu zdrojů) je 10 normostran. Datum odevzdání práce přes úložiště SIS (v žádném případě neposílejte e-mailem, v případě potíží vám poradí na sekretariátu katedry mediálních studií). Výběr tématu: do 25. 10. 2019
Tabulka pro zápis témat seminárních prací: https://docs.google.com/spreadsheets/d/12tamOzyTX0wnsQCv0rP_oc3D-r980w2pxsfQV7S4XMQ/edit?usp=sharing
Průběžné i celkové hodnocení předmětu ZS2019/20 k nahlédnutí na: odkaz bude zveřejněn po úvodní přednášce Pravidla hodnocení předmětu: Seminární práce 20 bodů, průběžný test z literatury 10 bodů, závěrečný písemný test 20 bodů. F: 0 - 25 bodů E: 25,5 - 30 D: 30,5 - 35 C: 35,5 - 40 B: 40,5 - 45 A: 45,5 - 50
|