PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Aspekty profesní etiky ve vzdělávání dospělých - OPDU1U023B
Anglický název: Aspects of professional ethics in adult education
Zajišťuje: Katedra andragogiky a managementu vzdělávání (41-KAMV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: letní
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Jiné [HT]
Rozsah za akademický rok: 12 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je určen pouze pro doktorandy
povolen pro zápis po webu
student může plnit i v dalších letech
Garant: prof. PhDr. Jaroslav Veteška, Ph.D., MBA, mimořádný profesor Univerzity Karlovy
doc. PhDr. David Krámský, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: Ing. Lucie Paulovčáková, MBA, Ph.D. (28.06.2020)
Cílem předmětu je zprostředkování profesně etické reflexe ve vzdělávání a učení se dospělých. Studenti se podrobně seznámí nejen s klíčovými etickými paradigmaty, ale především s metodami a aplikacemi, jak etický rozměr učinit inherentní součástí vzdělávacího procesu. Bude sledován a zkoumán vývoj a význam etiky v andragogické práci, axiologická východiska v systému andragogické vědy a v rámci vybraných profesí (profesní etika). Důraz bude kladen na aplikace v pozicích vyžadující učitelské, lektorské a manažerské kompetence. Absolvent předmětu získá ucelený přehled o teoreticko-metodologické platformě andragogické etiky, problematice etických principů a kodexů a jejich využití v různých profesích. Obsah – témata: 1. Etika, profese, profesionalita a povolání. 2. Základní etická paradigmata a jejich aplikace v profesní praxi. 3. Definice a rozvoj učitelských kompetencí s ohledem na koncept ctnosti a koncept povinnosti. 4. Charakteristika a rozvoj učitelských kompetencí s ohledem na koncept konsekvencí a koncept péče. 5. Etická reflexe profesně vzdělávací kompetence učitele/lektora/manažera vzdělávání se zohledněním konceptu morální autonomie a morální integrity. 6. Etické principy vzdělávání dospělých v éře globalizace. 7. Etický kodex – tvorba a implementace v rámci organizace. 8. Empirické výzkumné nástroje a metody v posuzování morální způsobilosti zaměstnance.
Literatura
Poslední úprava: Ing. Lucie Paulovčáková, MBA, Ph.D. (28.06.2020)

BILLINGTON, R. Living Philosophy. London: Routledge, 2004. ISBN 0203439708.

BROOKS, L. J. & P. DUNN. Business & Professional Ethics for Directors, Executives & Accountants. Boston: Cengage Learning, 2017. ISBN 9781305971455.

COHEN, A. I. & C. H. WELLMAN. Contemporary Debates in Applied Ethics. Oxford: Blackwell, 2018. ISBN 1405115475.

HENRIKSEN, J. O. & A. J. VETLESEN. Blízké a vzdálené: etické teorie a principy práce s lidmi. Brno: Podané ruce, 2000. ISBN 8085834855.

CHAMOLA, S. D. Applied Ethics: Some Dimensions. Studera Press, 2017. ISBN 9789385883323.

KADLUBEKOVÁ, D. Základy andragogickej etiky. Nitra: Pedagogická fakulta, Univerzita Konštantína Filozofa, 2016. 90 s. ISBN 978-80-558-1076-8.

KRÁMSKÝ, D. Základy morální psychologie. Liberec: Bor, 2015. ISBN 9788087607435.

PANZA, C. & A. POTTHAST. Ethics for Dummies. Indianapolis: Wiley, 2010. ISBN 9780470591710.

HELD, V. Etika péče: osobní, politická a globální. Praha: Filosofia, 2015. ISBN 8070074477.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Ing. Lucie Paulovčáková, MBA, Ph.D. (17.06.2020)

Analýza vybrané zahraniční studie a její prezentace/obhajoba.

Zpracování a prezentace problémového okruhu.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK