PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Aktuální otázky školského managementu V - OK0732K38
Anglický název: Current Issues of School Management V
Zajišťuje: Katedra andragogiky a managementu vzdělávání (41-KAMV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023 do 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:4/4, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: 1 / neurčen (1)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Úroveň: základní
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. PhDr. Jaroslav Veteška, Ph.D., MBA, mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Vyučující: RNDr. Ing. Eva Urbanová, Ph.D., MBA
Prerekvizity : OK0732K15
Je záměnnost pro: OK0732K33
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. David Mück (10.10.2023)
Předmět rozvíjí témata a poznatky jednotlivých modulů, umožňuje reflektovat problematiku rozvoje vzdělávání a organizace školské soustavy. Cílem předmětu je sumarizovat a doplnit aktuální poznatky z oblasti školského managementu v kontextu mezinárodního vývoje, zohlednit a reflektovat způsoby řízení škol a školských zařízení v mezinárodní komparaci. Představení kvalitní školy a cesty k jejímu hodnocení.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Mgr. David Mück (10.10.2023)

Cílem předmětu je seznámit studenty s aktuálními otázkami školského managementu v mezinárodním kontextu, zejména s náměty pro zvyšování kvality vzdělávání a rozvoje kvalitní školy.

Předmět personálně zabezpečují odborníci z České školní inspekce.

Deskriptory
Poslední úprava: Mgr. David Mück (10.10.2023)

Výuka proběhne dle aktuální situace v době rozvrhu prezenčně nebo online na MS Teams dle rozvrhu. Odkaz na online výuku bude na moodle v předmětu.

Literatura
Poslední úprava: Mgr. David Mück (10.10.2023)

Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy České republiky na období 2015-2020. In: Usnesení vlády ČR č. 277/2015. Dostupné také z: http://www.vzdelavani2020.cz/images_obsah/dokumenty/strategie/dz-rgs-2015-2020.pdfNařízení

Kvalita a efektivita vzdělávání a vzdělávací soustavy ve školním roce 2017/2018 - výroční zpráva ČŠI. Dostupné on-line na https://www.csicr.cz/cz/Dokumenty/Vyrocni-zpravy/KVALITA-A-EFEKTIVITA-VZDELAVANI-A-VZDELAVACI-S-(1).

Další doporučená literatura:

EACEA. The Structure of the European Education Systems 2016/17: Schematic Diagrams. Eurydice Facts and Figures. Luxembourg: Publications Office of the European Union, 2016. ISBN 978-92-9492-346-2.

EURYDICE, Autonomie škol v Evropě. Politická a realizační opatření, 2007. Brusel: Evropské oddělení Eurydice. ISBN 978-92-79-08822-3. Dostupné také z: http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/documents/thematic_reports/090CS.pdf

GREGER, David, Andrea GRÖSCHLOVÁ a Věra JEŽKOVÁ. Analýza školního vzdělávání ve vybraných zemích EU. Orbis Scholae. 2006, (1), 30-45.

GREGER, David. Vzdělanostní nerovnosti v teoretické reflexi. In MATĚJŮ Petr a Jana STRAKOVÁ. Nerovné šance na vzdělání: vzdělanostní nerovnosti v České republice. Vyd. 1. Praha: Academia, 2006, s. 21-40. ISBN 80-200-1400-4. Dostupné také z: http://fsslvt.fss.muni.cz/~katrnak/ssv/06_Gregr.pdf

OECD. School autonomy and accoutability: Are they related to student performace. Pisa in Focus. 2011, (9). Dostupné také z: https://www.oecd.org/pisa/pisaproducts/pisainfocus/48910490.pdf

https://www.csicr.cz/cz/Dokumenty/Vyrocni-zpravy/KVALITA-A-EFEKTIVITA-VZDELAVANI-A-VZDELAVACI-S-(1)

https://www.csicr.cz/cz/Dokumenty/Tematicke-zpravy/Tematicka-zprava-Rozvoj-jazykove-gramotnosti-na-ZS

https://www.csicr.cz/cz/Dokumenty/Tematicke-zpravy/Sekundarni-analyza-PIRLS

https://www.csicr.cz/cz/Dokumenty/Tematicke-zpravy/Tematicka-zprava-Rozvoj-socialni-gramotnosti-na-ZS

https://www.csicr.cz/cz/Dokumenty/Tematicke-zpravy/Tematicka-zprava-Rozvoj-ctenarske-gramotnosti-na-Z

https://www.csicr.cz/cz/Dokumenty/Tematicke-zpravy/Tematicka-zprava-Rozvoj-matematicke-gramotnosti-na

https://www.csicr.cz/cz/Dokumenty/Tematicke-zpravy/Tematicka-zprava-Medialni-vychova-na-ZS-a-SS-ve-sk

https://www.csicr.cz/cz/Dokumenty/Tematicke-zpravy/Tematicka-zprava-Vzdelavani-ve-strednich-skolach-s

https://www.csicr.cz/cz/Dokumenty/Tematicke-zpravy/Tematicka-zprava-Rozvoj-informacni-gramotnosti-na

https://www.csicr.cz/cz/Dokumenty/Tematicke-zpravy/Tematicka-zprava-Dopady-povinneho-predskolniho-vzd

https://www.csicr.cz/cz/Dokumenty/Tematicke-zpravy/Sekundarni-analyza-Vliv-slozeni-tridy,-metod-uplat

https://www.csicr.cz/cz/Dokumenty/Tematicke-zpravy/Sekundarni-analyza-Moderni-metody-vyuky-a-ICT-pohl

https://www.csicr.cz/cz/Dokumenty/Tematicke-zpravy/Vybrane-aspekty-implementace-spolecneho-vzdelavani

https://www.csicr.cz/cz/Dokumenty/Tematicke-zpravy/Vyberove-zjistovani-vysledku-zaku-5-a-9-trid-ZS-–

https://www.csicr.cz/cz/Dokumenty/Tematicke-zpravy/Sekundarni-analyza-Srovnani-vybranych-znaku-mene-u

https://www.csicr.cz/cz/Dokumenty/Tematicke-zpravy/Informace-Konkurzy-na-reditele-skol-a-skolskych-za

https://www.csicr.cz/cz/Dokumenty/Publikace/Mezinarodni-setreni-TALIS-2018-Narodni-zprava

https://www.csicr.cz/cz/Dokumenty/Publikace/Mezinarodni-setreni-PIRLS-2016-Narodni-zprava

https://www.csicr.cz/cz/Dokumenty/Publikace/Narodni-zprava-PISA-2015

https://www.csicr.cz/cz/Dokumenty/Publikace/Narodni-zprava-TIMSS-2015

https://www.oecd.org/education/education-at-a-glance/

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Mgr. David Mück (10.10.2023)

Aktivní účast ve výuce, zpracování distančních aktivit.

Pozn.: Distanční forma výuky a atestace - dle aktuální situace.

 

Pozn.: Dle aktuální situace – distanční forma, včetně atestace.

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. David Mück (10.10.2023)

Rámcová témata:

1. Kvalitní škola a cesty k jejímu hodnocení

2. Náměty pro zvyšování kvality vzdělávání pohledem národních i mezinárodních vzdělávacích dat – vybraná témata

3. Školská struktura v ČR v mezinárodním srovnání – vzdělávací systémy vybraných zemí a jejich charakteristika

4. Míra stratifikace školských systémů – otázka spravedlivosti ve vzdělávání

 

Pozn.: Distanční výuka se řídí aktuálními pokyny PedF UK. Distanční forma – např. webináře, e-studijní opory, elektronické zdroje ke studiu, další studijní materiály apod. (LMS Moodle).

Zadávané úkoly – odevzdání do prostředí LMS Moodle, k diskuzím bude využíváno Diskuzní fórum v LMS Moodle.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK