PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Manažerské funkce v teorii a praxi školského managementu - OCSU19VP03
Anglický název: Managerial Positions in Theory and Practice of School Management
Zajišťuje: Katedra andragogiky a managementu vzdělávání (41-KAMV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Zk [HS]
Počet míst: neurčen / neurčen (50)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Garant: RNDr. Ing. Eva Urbanová, Ph.D., MBA
Vyučující: RNDr. Ing. Eva Urbanová, Ph.D., MBA
Anotace -
Poslední úprava: RNDr. Ing. Eva Urbanová, Ph.D., MBA (08.09.2023)
Hlavním cílem je definování a charakteristika rolí školského manažera a jejich odlišení od rolí pracovníka na postu pedagoga. Manažerské funkce jsou dány do souvislosti s manažerskými kompetencemi.
Literatura
Poslední úprava: RNDr. Ing. Eva Urbanová, Ph.D., MBA (08.09.2023)

Základní:

Interaktivní učebnice jako studijní opora pro asynchronní část (e-learning):

https://cuni.futurebooks.cz/detail-knihy/strategie-rizeni-vzdelavacich-organizaci

https://cuni.futurebooks.cz/detail-knihy/kultura-pr-vzdelavaci-organizace

AUTORSKÝ KOLEKTIV (2009). Řízení školy. 1. vyd. Praha: ASPI Wolters Kluwer.

BERG, G., POL, M., ed. (2005). Kultura školy: příspěvek k výzkumu a rozvoji. Brno: Masarykova univerzita.

DYTRT, Z. (2011). Manažerská etika v otázkách a odpovědích: jde morálka a úspěch v byznysu dohromady? Brno: Computer Press.

EGER, L. (2021). Marketing školy [Online]. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni.

FOTR, J. (2012). Tvorba strategie a strategické plánování: teorie a praxe. Praha: Grada.

HEJLOVÁ, D. (2015). Public relations. Praha: Grada Publishing.

KOTLER, P. a ARMSTRONG, G. (c2004). Marketing. Praha: Grada.

MŠMT: Strategické a koncepční dokumenty (www.msmt.cz)

PAULOVČÁKOVÁ, L. (2018). Marketing management ve vzdělávání. Elektronická publikace, Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta. (https://www.futurebooks.cz/books/pedfa_fof_3/)

PAULOVČÁKOVÁ, L. (2015). Marketing: přístup k marketingovému řízení (Vydání I). Praha: Univerzita Jana Amose Komenského.

PISOŇOVÁ, M. a kol. (2017). Školský manažment: Terminologický a výkladový slovník. Bratislava, Wolters Kluwer.

SLÁMEČKA, V. (2012). Manažerská etika: vysokoškolská učebnice. Praha: České vysoké učení technické v Praze.

SMEJKAL, V. a RAIS, K. (2013). Řízení rizik ve firmách a jiných organizacích (4., aktualiz. a rozš. vyd). Praha: Grada.

Strategické řízení a plánování [online]. Dostupné z: https://projekty.nidv.cz/strategicke-rizeni

Studijní materiály KAMV zaměřené na modul Teorie a praxe školského managementu včetně souboru studijních opor modulu Řízení školy ve znalostní společnosti projektu Profesionalizace KK

SVĚTLÍK, J. (2009). Marketingové řízení školy. 2. aktualizované vydání. Praha: Wolters Kluwer.

TRUNDA, J. a BŘÍZA, K. (2012). Řízení školy ve znalostní společnosti. Editor Václav Trojan. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta.

VEBER, J. (2014). Management: základy, moderní manažerské přístupy, výkonnost a prosperita. 2., aktualiz. vyd. Praha: Management Press.

VETEŠKA, J. a TURECKIOVÁ, M. (2020). Kompetence ve vzdělávání a strategie profesního rozvoje. Praha: Česká andragogická společnost.

VETEŠKA, J., M. TURECKIOVÁ a V. TROJAN. (Eds.) (2017). Aktuální přístupy managementu vzdělávání. Praha: Centrum školského managementu Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy.

Sylabus
Poslední úprava: RNDr. Ing. Eva Urbanová, Ph.D., MBA (08.09.2023)

Prezenční část:

Postavení manažera (pravomoci, úkoly, zodpovědnost, leadership)

Manažerské funkce:

● manažerské rozhodování,

● plánování (SWOT, PESTLE, SMARTER),

● organizace školy,

● kontrolování jako manažerská funkce.

Manažerská etika

Kultura školy

Management rizika:

●  typy rizik,

●  analýza rizik,

●  stanovení priorit,

●  přijímání souborů konkrétních opatření,

●  proaktivní přístup.

Distanční část (webinář):

●  analýza kompetencí ředitele školy a jejich komparace s jinými manažery,

●  zpracování vybraného rozhodovacího procesu ve školském managementu,

●  popis organizační struktury školy, návrh změn.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: RNDr. Ing. Eva Urbanová, Ph.D., MBA (08.09.2023)

Znalostní test.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK