Poslední úprava: PhDr. Jana Vlčková, Ph.D. (04.01.2019)
Základní předmět, jenž podstatným způsobem rekurzivně rozšiřuje znalosti didaktiky českého jazyka z pregraduálního studia a jehož cílem je poskytnout prohloubenou orientaci v odborné literatuře a důkladnou znalost současného stavu a vývojových tendencí oboru.
Předpokládá se aktivní sledování domácích i zahraničních periodik, a to včetně licencovaných online zdrojů, aktivní sledování domácích i zahraničních databází lingvodidaktické literatury.
Poslední úprava: HOLANOVA/PEDF.CUNI.CZ (16.10.2013)
Obligatory subject, which provides deep orientation in Czech and foreign scientific literature and thorough knowledge of present state and development theories of the field.
Literatura
Poslední úprava: prof. PhDr. Martina Šmejkalová, Ph.D. (04.11.2020)
Základní díla oboru z pregraduálního studia se neuvádějí.
DENHAM, K.; LOBECK, A. Linguistics at School : Language Awareness in Primary and Secondary Education. Cambridge : Cambridge University Press, 2010. ISBN 052-1887-011.
DVOŘÁK, D. Řazení učiva v soudobých teoriích kurikula. Pedagogika 59, 2009, s. 136–152.
GAVORA, P.; ZÁPOTOČNÁ, O. Gramotnosť: vývin a možnosti jej didaktického usmerňovania. Bratislava : Vydavateľstvo UK, 2003. ISBN 80-223-1869-8.
HÁJKOVÁ, E., a kol. Children's preconceptions within the educational framework of Czech language, research conclusions. PedF UK, Praha 2015. ISBN 978-80-7290-847-9.
HALLIDAY, M. A. K.; WEBSTER, J. S. (ed.) Language and Education. London : Continuum International Publishing, 2007. 978-0-8264-5875-9.
HÖFLEROVÁ, E. Školský dialog a jeho vliv na rozvoj řeči dětí. Ostrava : Pedagogická fakulta Ostravské univerzity, 2003. ISBN 80-7042-297-1.
JANÍK, T. Oborové a předmětové didaktiky. In Průcha, J. (ed.) Pedagogická encyklopedie. Praha : Portál, 2009, s. 656–661. ISBN 978-80-7367-546-2.
JANÍK, T. Didaktické znalosti obsahu a jejich význam pro oborové didaktiky, tvorbu kurikula a učitelské vzdělávání. Brno : Paido, 2009. ISBN 978-80-7315-186-7.
JANÍK, T.; SLAVÍK, J. Obsah, subjekt a intersubjektivita v oborových didaktikách. Pedagogika 59, 2009, s. 116–135.
JANOUŠKOVÁ, E. Vztah úrovně didaktické vybavenosti a míry obtížnosti textu současných učebnic. Pedagogická orientace 19, 2009, s. 56–72.
JANOVEC, L. Univerzálnost a specifičnost v jazyce jako východisko obsahové stránky moderního vyučování. In HÁJKOVÁ, E., a kol. Čeština ve škole 21. století - II. Úvodní studie. Praha : PedF UK, s. 27-41. ISBN 978-80-7290-617-8.
JELEMENSKÁ, P.; KATTMANN, U.; SANDER, E. Model didaktickej rekonštrukcie: Impulz pre výskum v odborových didaktikách. Pedagogika 53, 2003, s. 190–201.
KOTÁSEK, J. Domácí a zahraniční pokusy o obecné vymezení předmětu a metodologie oborových didaktik. Pedagogická orientace 21, 2011, s. 226–239.
SIMON, B. Teacher Cognition in Grammar Teaching. Language Awareness 12, 2003, s. 96–108. Elektronický zdroj. Přístupný registrovaným uživatelům knihoven UK v Praze.
SLAVÍK, J.; CHRZ, V.; ŠTECH, S., a kol. Tvorba jako způsob poznávání. Praha : Karolinum, 2013.
SCHNEUWLY, B. Subject Didactics. In B. Hudson; M. A. Meyer (eds.), Beyond Fragmentation: Didactics, Learning and Teaching in Europe. Germany : Barbara Budrich, 2011, s. 275–286.
SLAVÍK, J.; JANÍK, T. Významová struktura faktu v oborových didaktikách. Pedagogika 55, 2005, s. 336–354.
SPOLSKY, B.; HULT, M. F. The handbook of educational linguistics. Malden : Blackwell Publishing, 2008. ISBN 978-1-4051-5410-9.
SVOBODOVÁ, J. Jazyková specifika školské komunikace a výuka mateřštiny. Ostrava : Ostravská univerzita v Ostravě, 2000. ISBN 8070421754.
ŠEĎOVÁ, K., a kol. Komunikace ve školní třídě. Praha : Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0085-7.
ŠEBESTA, K. Jazyková a komunikační kompetence české mládeže. In Průcha, J. (ed.) Pedagogická encyklopedie. Praha : Portál, 2009, s. 348–354. ISBN 978-80-7367-546-2.
ŠEBESTA, K., a kol. Podoba a využití korpusu jinojazyčných a romských mluvčích češtiny: CZESL a ROMi. In: F. Čermák (ed.): Korpusová lingvistika. Praha : NLN 2011, s. 93–104.
ŠEBESTA, K. Základní výzkum v didaktice jazyka? Studie z aplikované lingvistiky 5, 2014, 169–175.
ŠKODA, J.; DOULÍK P. Psychodidaktika. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3341-8.
ŠMEJKALOVÁ, M. Didaktika českého jazyka. In I. STUCHLÍKOVÁ, et al., Oborové didaktiky: vývoj, stav, perspektivy. Brno: Masarykova univerzita, 2015, s. 17–40.
ŠMEJKALOVÁ, M.; SLAVÍK, J. K pojetí didaktiky českého jazyka jako vědecké disciplíny [v rec.].
TRAPPES-LOMAX, H.; FERGUSON. G. Language in language teacher education. Philadelphia : J. Benjamins, 2002. ISBN 978-90-272-9624-5. El. zdroj. Přístupný reg. uživatelům NK ČR.
Doporučená literatura:
BEDŘICHOVÁ, Z. Jazyk jako stigma?: analýza chybovosti textů romských žáků 9. ročníku základních škol praktických. Praha : Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 2013. ISBN 978-80-7308-486-8.
BENEŠ, Z. Co je a co není oborová didaktika. Teze a podněty k diskusi. Elektronický zdroj. [online] [cit. 2011-11-23]. Dostupné z http:// www.akreditacnikomise.cz/cs/oborove-didaktiky.html
EATON, S. E. Global Trends in Language Learning in the 21st Century. Calgary : Onate Press. ISBN 978-0-9733594-6-6. Free e-book [online] [cit. 2011-11-23]. Dostupné z http://www.eatonintl.com.
European Educational Research Journal 6/2, 2007: Didactics: learning and teaching in Europe. [online] [cit. 2011-11-23]. Dostupné z http://www.wwwords.co.uk/eerj/
HÁJKOVÁ, E., a kol. Čeština ve škole 21. století - I.: přístupy - témata - zdroje: (kritická analýza). Praha: Univerzita Karlova, PedF, 2012. 274 s. ISBN 978-80-7290-616-1.
HÁJKOVÁ, E. Vytváření morfologické kompetence žáků na ZŠ. Didaktické studie 4, 2012, s. 35–39.
HÁJKOVÁ, E., a kol. Čeština ve škole 21. století - III.: jazykové jevy v dětských prekonceptech. Praha: Univerzita Karlova v Praze, PedF, 2013. 150 s. ISBN 978-80-7290-722-9.
HÁJKOVÁ, E., a kol. Čeština ve škole 21. století - IV.: výzkum edukačních podmínek jazykových jevů. Praha: Univerzita Karlova v Praze, PedF, 2014. 306 s. ISBN 978-80-7290-806-6.
JANÍK, T., a kol Cíle a obsahy školního vzdělávání a metodologie jejich utváření. Brno: Paido, 2009. ISBN 978-80-7315-194-2.
JANÍK, T., a kol. Proměny kurikula současné české školy. Orbis scholae 4, 2010, s. 9–35.
JANÍK, T.; STUCHLÍKOVÁ, I. Oborové didaktiky na vzestupu: přehled aktuálních vývojových tendencí. Scientia in educatione 1(1), 2010, s. 5–32.
JANÍK, T., a kol. Kurikulární reforma na gymnáziích: výsledky dotazníkového šetření. Výzkumná zpráva. Praha : VÚP, 2010; Kurikulární reforma na gymnáziích: případové studie tvorby kurikula. Výzkumná zpráva. Praha : VÚP, 2011.
JANOVEC, L. Jazykové univerzálie a gramatická kategorie čísla v jazykové a komunikační výchově. Didaktické studie 4, 2012, s. 27–35.
KOŘENSKÝ, J.; HOFFMANNOVÁ, J.; MÜLLEROVÁ, O. Analýza komunikačního procesu a textu. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-244-4032-3.
LIPTÁKOVÁ, Ľ., a kol. Integrovaná didaktika slovenského jazyka a literatúry pre primárne vzdelávanie. Prešov: Prešovská univerzita v Prešove, 2011. ISBN 978-80-555-0462-9.
MAŇÁK, J.; KNECHT, P. (eds.) Hodnocení učebnic. Brno : Paido, 2007. ISBN 978-80-7315148-5.
McLEARY, B. Grammar Making a Comeback in Composition Teaching. Composition Chronicle: Newsletter for Writing Teachers 8, 1995, s. 1–4. Elektronický zdroj. [online] [cit. 2011-03-23]. Dostupné z http://www.eric.ed.gov/
PALENČÁROVÁ, J.; KESSELOVÁ, J.; KUPCOVÁ, J. Učíme slovenčinu komunikačne a zážitkovo. Bratislava : Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 2003. ISBN 80-10-00328-X.
REICH, K. Konstruktivistische Didaktik. Weinheim : Beltz Verlag, 2008. ISBN 978-3-830-91274-3.
SOJKA, P. Spisovnost v mluvených projevech na 2. stupni základních škol. Český jazyk a literatura 65, 2015, s. 120–125.
SVOBODOVÁ, J., a kol. Fenomén spisovnosti v současné české jazykové situaci. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2011. ISBN 978-80-7464-019-3.
ŠTĚPÁNÍK, S. Příklad výzkumu žákovských představ v české syntaxi. Pedagogická orientace 24, 2014, s. 111–127.
ZIMOVÁ, L. O potřebnosti větného rozboru. Český jazyk a literatura 62, 2011–2012 , s. 241–244.
ZIMOVÁ, L. Ještě jednou k výuce skladbě. Český jazyk a literatura, v tisku.
Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Jana Vlčková, Ph.D. (04.01.2019)
Zakončení: zkouška - vědecká rozprava
Teorie oboru: didaktika českého jazyka jako vědecká disciplína, její vědecký status, její jazyk, terminologie, metodologie a povaha výzkumu (komplementárně k předmětu Metodologický kurz), vývoj, vnitřní diferenciace, vztah k jiným vědním oblastem, otázky interdisciplinarity a transdisciplinarity, sociokulturní a typologická specifika didaktiky českého jazyka
(2) Cíle vyučování českému jazyku: znalosti, dovednosti, kompetence
(3) Intencionální učení v předmětu český jazyk jakožto specificky obsažný proces: utváření oborového myšlení, oborový bohemistický obsah, jeho didaktická transformace, otázky oborově-didaktického faktu v jazykové výchově, procesy jeho osvojování
(4) Způsoby a prostředky rozvíjení jazykové gramotnosti a jazykové kompetence žáka: vyučovací metody, organizační formy; procesy tvorby, komunikování a řešení učebních úloh jako jazykových aktivit, jejichž smyslem je učit (se) poznávat bohemistický oborový obsah
(5) Školská jazyková komunikace: všestranné aspekty komunikačních situací provázejících školní vzdělávání; teorie jazykové kultury a spisovnost ve vyučování češtině; akviziční korpusy
(6) Teorie a hodnocení učebnic: problematika současných učebnic českého jazyka, lingvistická charakteristika učebního textu, didaktická akceptabilita a informativnost, hodnocení, komparace s učebnicemi jiných národních jazyků (např. učebnice L1 v zemích V4, v Německu a v USA)
(7) Charakteristika vzdělávacího oboru: centrální a koncentrační postavení školního předmětu, jeho komplexnost a naukově/instrumentální charakter, vztah jazykové a literární složky předmětu, klíčová úloha v procesu ontogenetického vývoje a socializace jedince; teritoriální i obsahový konfrontační pohled na výuku mateřského jazyka, kognitivní a komunikační zřetel ve vyučování, základy historického vývoje
(8) Domácí a zahraniční výzkumy edukace mateřského jazyka; psychodidaktické a ontodidaktické přístupy, kurikulární výzkumy, výzkumy orientované na učitele a učitelovo pojetí a vedení výuky
(9) Pedagogická lingvistika: pojetí, vývoj, hlavní badatelská témata
(10) Lingvistika a didaktika jazyka: rozšíření znalostí z pregraduálního studia o prohloubený didaktický pohled – teorie komunikace; psycholingvistika, sociolingvistika, kognitivní a korpusová lingvistika, etnolingvistika, antropolingvistika, biolingvistika, lingvistika diskurzu aj. (komplementárně k povinnému předmětu Aktuální otázky obecné a bohemistické lingvistiky, resp. k vybranému povinně volitelnému předmětu)
- transfer oborových informací, procesy jejich osvojování, tzv. didaktická transformace
- všestranné aspekty komunikačních situací provázejících školní vzdělávání
- způsoby a prostředky rozvíjení jazykové gramotnosti a komunikační kompetence žáka
Ø teorie učebnic (lingvistická charakteristika učebního textu jako odborného komunikátu sui generis, didaktická akceptabilita a informativnost, hodnocení)
Ø charakteristika vzdělávacího oboru Český jazyk, plánování a organizace vzdělávání v českém jazyce, tzv. kurikulární hnutí, současná kurikulární politika, teritoriální i obsahový konfrontační pohled na výuku mateřského jazyka
Ø domácí i zahraniční výzkumy osvojování mateřského jazyka a jeho edukace
Ø sociokulturní a typologická specifika didaktiky českého jazyka
Ø tzv. pedagogická lingvistika, hlavní badatelská témata