|
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. Jiřina Šmejkalová, CSc. (09.10.2023)
„Reading remains the most difficult stage to study in the circuit followed by books.“ (Robert Darnton, 1982, 74) V návaznosti na výstupy nejaktuálnějších místních i mezinárodních projektů k dějinám čtení (Manguel, Šmejkalová, Trávníček, Radway, UK Reading Experience Database) a jeho současným podobám (E-Read COST; Česká čtenářská republika) je cílem předmětu uvést studenty a studentky do problematiky recepce textu se zvláštním zřetelem k multimediálnímu kontextu jednadvacátého století.<br> |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Jiřina Šmejkalová, CSc. (08.11.2023)
Požadavky k uzavření předmětu:
- účast v prezenční části studia. - skupinová prezentace (15 min) vybraného tematického okruhu ze sylabu. - zpracování jednoho z vybraných témat v písemné formě: cca 10NS - termín odevzdání 16. 01. 2024 Volná témata vztahující se k obsahu předmětu jsou vítána, je však třeba je předem konzultovat. Ke každé písemné práci i prezentaci je nutno připojit seznam použité literatury a všech dalších pramenů, včetně internetových odkazů. Citace a odkazy v textu budou uváděny dle standardů pro vědecké (i kvalifikační) práce.
Čtení v České republice – výzkumy a pohledy (např. Jiří Trávníček) Co jsou to dějiny čtení? (vypracovat na základě 2-3 vybraných publikací k tématu – např. Alberto Manguel) Čtení v totalitních režimech Čtenářky a čtenáři: genderové aspekty čtení. UGC – přednosti a stinné stránky platforem pro obsahy vytvářenými uživateli. Četba analogového a digitálního textu; AI & recepce textu. Čtení v době pandemické (výzkumy; knihovny; knižní trh …) Témata a termíny týmových prezentací - adaptovaná s ohledem na zájmy a preference studujících: 25. 10. 2023 St 12:30 - 14:55 Čtení v České republice 8. 11. 2023 St 12:30 - 14:55 *** 22. 11. 2023 St 12:30 - 14:55 Čtení v totalitních režimech; Dějiny čtení 6. 12. 2023 St 12:30 - 14:55 UGC – platformy pro obsahy vytvářenými uživateli - zohledněny také aspekty AI 20. 12. 2023 St 12:30 - 14:55 Čtenářky a čtenáři: genderové aspekty čtení – s důrazem na současnost Čtení v době pandemické AI & recepce textů
Blok 1 Úvod do předmětu a tématu: Sebe-prezentace; struktura a charakter výuky – nikoli (!) chronologický přehled, ale týmová práce na problematických okruzích formou zpracování tematických okruhů; podmínky absolvování předmětu: prezentace, projekty a závěrečná práce; doporučená literatura k samostatnému studiu.
Blok 2 Klíčové pojmy a metody: Čtení – recepce - apropriace z perspektivy mezinárodního bádání; UK Red - The UK Reading Experience Database. Prezentace: Čtení v České republice – současné výzkumy a pohledy; diskuse klíčových argumentů a kritická recenze publikace TRÁVNÍČEK, Jiří Čteme?: Obyvatelé České republiky a jejich vztah ke knize. 1. vyd. Brno: Host, 2008. Blok 3 Sondy do minulosti čtení I: Hostující přednáška Dr. Claire Madl (CEFRES) „Co se četlo v Klementinu v době osvícenství?“ Prezentace: gender Blok 4 Sondy do minulosti čtení II: Hostující přednáška Dr. Roar Lishaugen (Stockholm University) „Centrálně řízená čtenářská kultura“ Prezentace: Čtení v totalitních režimech
Blok 5 Hybridní publika: Hostující přednáška Tereza Willoughby (ČT): Tvorba televizních obsahů dnes: TV publikum jako čtenáři & autoři? Prezentace: UGC – přednosti a stinné stránky platforem pro obsahy vytvářenými uživateli; sociální media a literatura. Blok 6 Současnost a budoucnost čtení. Prezentace: Četba analogového a digitálního textu; AI & recepce textu. Čtenářky a čtenáři: genderové aspekty čtení. Prezentace: Čtení v době pandemické (výzkumy; knihovny; knižní trh …) Blok 7 Individuální konzultace k seminárním pracím. Doporučená literatura: DAVIES Ben. Christina Lupton, and Johanne Gormsen Schmidt, Reading Novels During the Covid-19 Pandemic, Oxford University Press, 2022.
Mezinárodní: Domácí: |