|
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Ivan Kafka (27.06.2023)
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Ivan Kafka (27.06.2023)
Podmínkou atestace bude aktivní účast v semináři, průběžné plnění dílčích úkolů (čtení vybraných textů a aplikování jejich tezí na praktických příkladech) a závěrečné zamyšlení nad některým z diskutovaných diskursů v podobě krátkého esejistického textu. |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Ivan Kafka (27.06.2023)
Literatura k tématu: Povinná literatura ADORNO, Theodor W. Úvod do sociologie hudby: dvanáct teoretických přednášek. Praha: Filosofia, 2015, 236 s. (vybrané kapitoly) BARTHES, Roland. Image, Music, Text: Essays. Ed. S. Heath. London: Fontana, 1977, 226 s. BÍLEK, Petr A. „Estetická hodnota děl populární kultury v pragmatickém pojetí Richarda Shustermana.“ In BÍLEK, Petr A. et kol. Kontext v pohybu: (neo)pragmatické úvahy o literatuře a kultuře. Praha: Akropolis, 2018. CULLER, Jonathan D. Teorie lyriky. Přel. M. Pokorný. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2020, 459 s. (vybrané pasáže). DYER, Richard. Stars. Bloombury Publishing: 2019, 256 s. (vybrané pasáže) ECKSTEIN, Lars. Reading Song Lyrics. Amsterdam – New York: Rodopi, 2010, 210 s. („Introduction“). ECO, Umberto. Skeptikové a těšitelé. Přel. Z. Frýbort. Praha: Argo, 2007, 367 s. (úvod + vybrané pasáže z kapitoly „Zvuky a obrazy“). FISKE, John. Jak rozumět populární kultuře. Přel. Petr A. Bílek. Praha: Akropolis, 2017, 315 s. („Jak vymezit to, co se stává populárním;“ „Produktivní požitky.“). FRITH, Simon (ed.). Popular music: critical concepts in media and cultural studies. Volume I, Music and society. London: Routledge, 2004, 411 s. („Introduction,“ + vybraný text) HOFFMAN, Bohuslav. „Dialog textu a hudby aneb zlaté desetiletí české zpívané poezie.“ In HOFFMANNOVÁ, Jana; HOFFMANN, Bohuslav. Dialogické interpretace. Praha: Univerzita Karlova v Praze – Karolinum; 2015 MARTÍNEK, Libor. Literatura a hudba. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2009, 77 s. („Vztah literatury a moderní světové populární hudby;“ „Vztah literatury a moderní české populární hudby“). MAZIERSKA, Ewa (ed.). Popular music in Eastern Europe: breaking the Cold War paradigm. London: Palgrave Macmillan, edition: Pop Music, Culture and Identity, 2016, 311 s. (vybrané kapitoly) MIDLLETON, Richard (ed.). Reading Pop: Approaches to textual analysis in popular music. Oxford: Oxford University Press, 2000. 388 s. („Introduction“) MOORE, Allan F., ed. Analyzing popular music. Cambridge: Cambridge University Press, 2003, 270 s. (vybrané texty) PLASKETES, George, ed. Play it again: cover songs in popular music. London: Routledge, 2016, 267 s. (vybrané texty) SHUKER, Roy. Understanding Popular Music. 2nd Edition. London, New York: Routledge, 2001, 286 s. (vybrané pasáže) https://www.advojka.cz/archiv/2018/13/pop-je-vsechno
Doplňující literatura ADORNO, Theodor W. Schéma masové kultury. Praha: OIKOYMENH, 2009., 62 s. ANG, Ien. Divákem Dallasu: soap opera a melodramatická imaginace. Přel. L. Kořínková. Praha: Akropolis, 2018, 185 s. ANTHROPY, A. Rise of the Videogame Zinesters: How Freaks, Normals, Amateurs, Artists, Dreamers, Drop-outs, Queers, Housewives, and People Like You Are Taking Back an Art Form. New York: Seven Stories Press, 2012 BARTHES, Roland. Mytologie. Přel. J. Fulka. Praha: Dokořán, 2004, 170 s. BENNETT, Tony (ed.). Rock and popular music: politics, policies, institutions. London: Routledge, 1993. xiv, 306 s. BORN, Georgina; HESMONDHALGH, David (eds.). Western music and its others: difference, representation, and appropriation in music [online]. Berkeley: University of California Press, 2000 [cit. 2022-03-07]. Dostupné z: https://ebookcentral.proquest.com/lib/natl-ebooks/detail.action?docID=223029 CARPENTIER, N. The Discursive-Material Knot: Cyprus in Conflict and Community Media Participation. New York: Peter Lang Publishing, 2017 DANIEL, O. ed. Kultura svépomoci: Ekonomické a politické rozměry v českém subkulturním prostředí pozdního státního socialismu a postsocialismu. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 2016 DEUZE, M. Život v médiích. Praha: Karolinum Press, 2016 DORŮŽKA, Lubomír. Hudba amerických černochů. Praha: Ústř. dům lid. tvořivosti, 1958, 84 s. Metodický materiál pro vedoucí a členy tanečních a estrádních orchestrů. DOUBRAVOVÁ, Jarmila. Sémiotika v teorii a praxi. Praha: Portál, 2008, 159 s. DOWNING, J. D. H. Radical Media: Rebellious Communication and Social Movements. London: SAGE, 2001 DUNCOMBE, S. Notes from Underground: Zines and the Politics of Alternative Culture. Portland: Microcosm Publishing, 2008 ECO, Umberto. Dějiny ošklivosti. Přel. I. Adámková, J. Vacek, J. Pelán et kol. Praha: Argo, 2015. 455 s. ECO, Umberto. Otevřené dílo: forma a neurčenost v současných poetikách. Přel. Z. Obstová. Praha: Argo, 2015, 295 s. ECO, Umberto. Teorie sémiotiky. Přel. M. Sedláček. Praha: Argo, 2009, 440 s. EICHHORN, K. Adjusted Margin: Xerography, Art, and Activism in the Late Twentieth Century. Cambridge, MA: MIT Press, 2016 FRIEDMAN, Jonathan C. (ed.). The Routledge history of social protest in popular music. New York: Routledge, 2013, 412 s. FRITH, S. Performing Rites: On the Value of Popular Music. Cambridge, MA: Harvard University Press, 1998 FRITH, Simon (ed.). Popular music: critical concepts in media and cultural studies. Volume IV, Music and identity. London: Routledge, 2004, 382 s. FRITH, Simon (ed.). Popular music: critical concepts in media and cultural studies. Volume III, Popular music analysis. London: Routledge, 2004, 409 s. FRITH, Simon (ed.). Popular music: critical concepts in media and cultural studies. Volume II, The rock era. London: Routledge, 2004, 430 s. FUCHS, C. Alternative Media as Critical Media. European Journal of Social Theory [online]. 13(2): 173-192, 2010 FUCHS, F. Kytary a řev aneb co bylo za zdí. Brno: Papagájův hlasatel, 2002 FUKAČ, Jiří. Mýtus a skutečnost hudby. Traktát o dobrodružstvích a oklikách poznání. Praha: Panteon, 1989, 262 s. GEFFEN, S. Glitter Up The Dark: How Pop Music Broke the Binary. Austin, TA: University of Texas press. GILROY, P. (The Black Atlantic: Modernity and Double Consciousness. Cambridge, MA: Harvard University Press, 1993. GUNDERLOY, M. How to Publish a Fanzine. Washington: Loompanics Unlimited, 1988 HALL, S. & JEFFERSON, T. Resistance through Rituals: Youth Subcultures in Post-war Britain. London: Routledge. HALL, Stuart (ed.). Representation: Cultural Representations and Signifying Practices. London: Open University Press, 2003, 400 s. HEBDIGE, D. Subkultura a styl. Praha: Dauphin / Volvox Globator, 2012 HEŘMAN, Zdeněk. Malé divadlo hudby. Praha: Mladá fronta, 1964, 123 s. HOPPER, J. (2015) The First Collection of Criticism by a Living Female Rock Critic. Chicago, ILL: Featherproof Books. HOUDA, Přemysl. Folk jako společenský fenomén v čase tzv. normalizace. Praha, 2011. Dizertační práce. Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav politologie. Vedoucí práce Vaněk, Miroslav. HROCH, M. Křičím: "To jsem já." Příběhy českého fanzinu od 80.let po současnost. Praha: Page Five, 2017 HROCH, M. Vystřihni – nalep. Jak post-digitální tisk a ziny vzkřísily papírová média. Praha: Akropolis, 2022 JAMES, M. Sonic Intimacy: Reggae Sound Systems, Jungle Pirate Radio and Grime YouTube Music Videos. London: Bloomsbury, 2021, JANOUŠEK, Pavel (ed.). Dějiny české literatury 1945–1989. Praha: Academia, 2007–2008, 4 sv. JENKINS, H. - ITO, M - DANAH, B. Participatory Culture in a Networked Era. Cambridge: Polity Press, 2016 JENKINS, H. Pytláci textu: Televizní fanoušci a participativní kultura. Praha: Akropolis, 2019 JOHNS, A. Pirátství – Boje o duševní vlastnictví od Gutenberga po Gatese. Brno: Host, 2013 KOŽMÍN, Zdeněk; TRÁVNÍČEK, Jiří. Na tvrdém loži z psího vína: česká poezie od 40. let do současnosti. Brno: Books, 1998, 318 s. KRACIUK, Jan. The Concept Album as a Formo f Intermediality. Lublin: Katolicki Universytet Lubelski Jana Pawla II – Wydzial nauk humanistycznych instytut filologii angielskiel, praca magisterska, 2013, 72 s. KRISTEVA, Julia. Slovo, dialog a román: texty o sémiotice. Přel. J. Fulka, Praha: Pastelka, 1999, 81 s. LACHMANN, Renate. Memoria fantastika. Ed. T. Glanc, Praha: Hermann a synové, 2002, 287 s. LUDOVICO, A. Post-Digital Print. The Mutation of Publishing since 1894. Eindhoven: Onomatopee, 2012 MARCUS, G. (1975) Images of America in Rock & Roll Music. Boston. MA: E. P. Dutton. MIDLLETON, Richard. Studying popular music. Philadelphia: Open University Press, 2002.. MICHELA, M., LOMÍČEK, J. & ŠÍMA, K. Dělej něco! České a slovenské fanziny a budování alternativních scén. Praha: Grada, 2021 MUKAŘOVSKÝ, Jan: Vítězslav Hálek. Slovo a slovesnost, 1, č. 2, 1935, s. 73–87. NEGUS, Keith. Popular Music Theory: An Introduction. Cambridge: Polity Press, 2012, 243 s. NEŠPOR, Zdeněk R. Děkuji za bolest--: náboženské prvky v české folkové hudbě 60.-80. let. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 2006, 383 s. OSOLSOBĚ, Ivo. Divadlo, které mluví, zpívá a tančí: teorie jedné komunikační formy. Praha: Supraphon, 1974, 242 s. PARIKKA, J. Geologie médií. Praha: Karolinum, 2020 PARIKKA, J. The Anthroboscene. Minnesota: University of Minnesota Press, 2014 PIEPMEIER, A. “Why Zines Matter: Materiality and the Creation of Embodied Community,” American Periodicals, 18(2): 213-238, 2008 POHORSKÝ, Miloš (ed.). Dějiny české literatury. Díl III. Literatura druhé poloviny 19. století. Praha: Nakladatelství ČSAV, 1961, 631 s. POLEDŇÁK, Ivan a kol. Proměny hudby v měnícím se světě. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2007, 352 s. REYNOLDS, S. Retromania: Popculture’s Addiction to its Own Past. London: Faber& Faber, 2012 REYNOLDS, Simon. Roztrhej to a začni znova: post punk 1978-84. Přel. P. Czeczotka. Praha: Volvox Globator, 2021, 550 s. ROSE, T. (1994) Black Noise: Rap Music and Black Culture in Contemporary America. Middletown, Connecticut: Wesleyan University Press. SAVAGE, J. Teenage: The Creation of Youth Culture. London: Pimlico, 2008 SHUKER, Roy. Popular music: the key concepts. London: Routledge, 2005.. SPENCER, A. The Rise of Lo-fi Culture. London: Marion Boyars Publishers, 2008 STANLEY, B. Let's Do It: The Birth of Pop Music. London: Faber & Faber, 2022 STANLEY, B. Yeah Yeah Yeah: The Story of Modern Pop. London: Faber & Faber, 2008 STOREY, John. Cultural studies and the study of popular culture: theories and methods. Edinburgh: Edinburgh University Press, 1996.. STOREY, John. Cultural Theory and Popular Culture: An Introduction. Fifth Edition. London: Pearson Education, 2009, 265 s. STOREY, John. Inventing Popular Culture. Oxford: Blackwell Publishing, 2003, 148 s. ŠEBEK, Josef. Literatura a sociálno: Bourdieu, Williams a jejich pokračovatelé. Praha: Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2019, 270 s. THE SUBCULTURES NETWORK (eds.) (2018). Ripped, Torn and Cut: Pop, Politics and Punk Fanzines from 1976. Manchester: Manchester University Press. THOMPSON, Derek. Hitmakeři. Tajemství popularity v éře rozptylování. Brno: Jan Melvil Publishing, 2017, 343 s. THORNTON, S. Club Cultures: Music, Media and Subcultural Capital. Cambridge: Polity, 1995 VESELÝ, K. (2022) Hudba ohně: Radikální černá hudba od jazzu po hip hop a dále. Praha: Paseka. VESELÝ, K. & HROCH, M. (2020) Všechny kočky jsou šedé: Hudba úzkosti. Praha: Paseka. VODIČKA, Felix (ed.). Dějiny české literatury. Díl II. Literatura národního obrození. Praha: Nakladatelství ČSAV, 1960, 684 s. WARK, M. (2020) Sensoria: Thinkers for the Twentieth-first Century. London: Verso Books. WILLIS, E. (2014) The Essential Ellen Willis. Minneapolis, MIN: University of Minnesota Press. ZEMANOVÁ, Zuzana. Jak se dá číst rock. Pět studií o československm rockovém textu [online]. Olomouc, 2017 [cit. 2023-01-17]. Dostupné z: https://theses.cz/id/sy2xyu/. Rigorózní práce. Univerzita Palackého v Olomouci, Filozofická fakulta. ZEMANOVÁ, Zuzana. Písničky pro (ne)všední den: písňové texty v české populární hudbě 60. let. Olomouc: Filozofická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci, 2015, 234 s. https://www.advojka.cz/o-nas/autori/milos-hroch
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Martin Simota (02.10.2023)
1. ECHARD, W.: FKA twigs and popular music signification The challenge of fluid clarity (in: https://www.taylorfrancis.com/chapters/edit/10.4324/9781351237536-21/fka-twigs-popular-music-signification-william-echard) 2. https://www.advojka.cz/archiv/2018/13/pop-je-vsechno
1. Kramář, V. Work of Music – Musical-Aesthetic and Legal Conception: On the Protection of the Copyright for a Work of Music in Dependence upon Transformation of the Musical Paradigma and Shifts in Terminology: https://musicologica.upol.cz/pdfs/mus/2009/01/06.pdf + Aleš Opekar, Populární hudba jako předmět výzkumu, in: Igor Jelínek (ed.), Současná ruská a polská zpívaná poezie I, Ostrava 2015, s. 37–57 2. MIDLLETON, Richard (ed.). Reading Pop: Approaches to textual analysis in popular music. Oxford: Oxford University Press, 2000. 388 s. („Introduction“) 3. CULLER, Jonathan D. Teorie lyriky. Přel. M. Pokorný. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2020, 459 s. (Úvod / Induktivní přístup / Lyrika jako žánr / Lyrika a společnost). 4. ECKSTEIN, Lars. Reading Song Lyrics. Amsterdam – New York: Rodopi, 2010, 210 s. („Introduction“). 5. FRITH, Simon (ed.). Popular music: critical concepts in media and cultural studies. Volume I, Music and society. London: Routledge, 2004, 411 s. („Introduction,“ + vybraný text) 6. MOORE, Allan F., ed. Analyzing popular music. Cambridge: Cambridge University Press, 2003, 270 s. (Introduction + D. Griffiths: From lyric to anti-lyric: analyzing the words in pop song 7. SHUKER, Roy. Understanding Popular Music. 2nd Edition. London, New York: Routledge, 2001, 286 s.: https://hugoribeiro.com.br/area-restrita/Shuker-Understand_Popular_Music.pdf ( What’s goin’on? Popular culture, popular music, and media literacy // Message Understood. Musicology and Genre. // Sweet dreams (are made of this). Musical texts. Chapter 9 8. Simon Frith: Why do songs have words (Frith, vol. III): https://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/07494468900640551 9. TRÁVNÍČEK, Jiří: O českém folku a písničkářích, Česká literatura číslo 51, 6/2003, str. 769-772 + Králíková, Andrea: Author´s not dead! Tvář, gesto, životní postoj napříč literaturou a hudbou na příkladu hudebníka Petra Fialy a kapely Mňága &Žďorp. In Skalický; D., Wiendl, J. (eds.): Protřepat, nemíchat!: Mezi literární vědou a kulturálními studii. K 60. narozeninám Petra A. Bílka. Praha, Filozofická fakulta Univerzity Karlovy 2022, s. 130–14
1. PROKEŠ, Josef. Česká folková píseň: v kontextu 60.-80. let 20. století. Vyd. 2. Brno: Masarykova univerzita, 2011. 168 s. 2. JANOUŠEK, Pavel, ed. a ČORNEJ, Petr, ed. Dějiny české literatury 1945-1989. Vyd. 1. Praha: Academia, 2007-2008. 4 sv 3. BÍLEK, Petr A. „Estetická hodnota děl populární kultury v pragmatickém pojetí Richarda Shustermana.“ In BÍLEK, Petr A. et kol. Kontext v pohybu: (neo)pragmatické úvahy o literatuře a kultuře. Praha: Akropolis, 2018. 4. HOFFMAN, Bohuslav. „Dialog textu a hudby aneb zlaté desetiletí české zpívané poezie.“ In HOFFMANNOVÁ, Jana; HOFFMANN, Bohuslav. Dialogické interpretace. Praha: Univerzita Karlova v Praze – Karolinum; 2015 5. MARTÍNEK, Libor. Literatura a hudba. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2009, 77 s. („Vztah literatury a moderní světové populární hudby;“ „Vztah literatury a moderní české populární hudby“).
1. ECO, Umberto. Skeptikové a těšitelé. Přel. Z. Frýbort. Praha: Argo, 2007, 367 s. (úvod + vybrané pasáže z kapitoly „Zvuky a obrazy“). 2. Milan Tesař: ANGAŽOVANÝ PÍSŇOVÝ TEXT JAKO ZRCADLO SOUČASNÉ ROZECHVĚLÉ SPOLEČNOSTI (in Od folkloru k world music 2017) 3. FRIEDMAN, Jonathan. The Routledge history of social protest in popular music [online]. New York: Routledge, 2013 [cit. 2023-08-30]. Dostupné z: https://ebookcentral.proquest.com/lib/natl-ebooks/detail.action?docID=1251037 (Introduction)
1. PLASKETES, George, ed. Play it again: cover songs in popular music. London: Routledge, 2016, 267 s. (G. Plasketes. Further Reflections on The Cover Age: A Collage and Chronicle // D. Weisntein: Appreciating Cover Songs: Stereophony 2. BARTHES, Roland a HEATH, Stephen, ed. Image, music, text. London: Fontana Press, 1997. 220, Dostupné z: https://monoskop.org/images/0/0a/Barthes_Roland_Image-Music-Text.pdf (The Grain of the voice)
1. DYER, Richard. Stars. Bloombury Publishing: 2019, 256 s. (Introduction + Part One) 2. MAZIERSKA, Ewa (ed.). Popular music in Eastern Europe: breaking the Cold War paradigm. London: Palgrave Macmillan, edition: Pop Music, Culture and Identity, 2016, 311 s. (vybrané kapitoly: domluvou) 3. Narativ medailonového psaní v produkci magazínů a časopisů (např. Mladý svět, Bravo,….) |