Poslední úprava: doc. ThDr. Jiří Vogel, Th.D. (16.10.2022)
Cílem kurzu je systematická podpora a rozvoj kompetencí studentů učitelství v oblasti inkluzivní, individualizované
a diferencované výuky na základní či střední škole. Nedílnou součástí cíle kurzu je rozvoj reflektivních a
sebereflektivních dovedností studenta učitelství. Studenti dostanou systematickou možnost poznávat a pravidelně
pracovat s různými typy žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné třídě – např. s žáky se specifickými
vývojovými poruchami učení a chování, s ADHD, s žáky ze znevýhodněného sociálního prostředí, s nadanými
žáky, s žáky s odlišným mateřským jazykem, apod. a hledat individualizované strategie pedagogické práce s nimi
a tak jim pomáhat překonávat překážky v učení a následně svoji práci průběžně reflektovat pod vedením
zkušených učitelů. Obsah a organizace činnosti studenta ve třídě se odvíjí od potřeb konkrétních žáků a určuje ji
spolupracující učitel či jiný odborník. Student tak může zastávat jak roli asistenta žáka, tak roli asistenta pedagoga.
Studenti budou v předmětu uplatňovat dosavadní poznatky z oblasti pedagogicko-psychologické přípravy,
specifických poruch učení a chování, ontogenetické, sociální a pedagogické psychologie. Budou je integrovat do
kompetentních přístupů pro práci s žáky ve výuce, které budou realizovat na školách 2. stupně ZŠ a na středních
školách dle vlastního výběru v roli asistenta pedagoga či asistenta žáka. Přípravy na podporu žáků a reflexe svých
intervencí budou průběžně reflektovat v e-learningovém prostředí a v rámci prezenčních setkání. Budou získávat
další znalosti a kompetence (např. v oblasti podpory žáků z rodin žádajících o azyl, žáků s odlišným mateřským
jazykem, žáků nadaných, v oblasti řešení problémů vyplývajících z kulturní rozmanitosti ve třídě apod.)
Sylabus
Poslední úprava: doc. ThDr. Jiří Vogel, Th.D. (16.10.2022)
Hlavní témata předmětu: Role asistenta žáka/ pedagoga. Asistent pedagoga a jeho spolupráce s učitelem. Typologie žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v současné škole. Princip inkluze v heterogenní třídě. Práce s katalogem podpůrných opatření. Individuální vzdělávací program. Pedagogická diagnostika. Možnosti spolupráce se speciálními pedagogy, psychology, zkušenými učiteli a dalšími odborníky. Specifické poruchy učení a chování v kontextu inkluzivní třídy. Nadané děti v kontextu inkluzivní třídy. Spolupráce asistenta s rodiči. Práce s žáky z uprchlických rodin, žáků s odlišným mateřským jazykem, žáků nadaných aj. Pedagogická praxe bude realizována na vybraných spolupracující školách.
Poslední úprava: doc. ThDr. Jiří Vogel, Th.D. (16.10.2022)
Výuka kurzu bude probíhat ve dvou formách - jako prezenční asistentská aktivita studenta ve výuce v prostředí základní či střední školy a on-line v prostředí MS Teams jako reflexe této praxe s vyučující fakulty v termínech předem dohodnutých se studenty.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. ThDr. Jiří Vogel, Th.D. (16.10.2022)
Celková docházka 90% výuky pedagogické praxe. Pravidelná a aktivní účast studenta v roli asistenta ve škole, účast na úvodním informačním a závěrečném reflektivním semináři na fakultě a zpracování reflexí v e-kurzu. Na začátku kurzu student pojmenuje dovednosti, s kterými vstupuje do kurzu (speciální kurzy, zkušenosti, zájmy apod.) a zpracuje společně s fakultním učitelem, který asistentskou praxi vede stručný projekt, nástin své práce s cíli, ke kterým bude v průběhu asistentské praxe směřovat, pod supervizí VŠ pedagoga. Asistentská praxe může být zároveň zaměřena na realizaci drobného akčního výzkumu. Student si v průběhu kurzu vede pravidelné záznamy o svojí pedagogické činnosti, zaznamenává reflexe a sebereflexe v pedagogickém deníku podrobné záznamy z pozorování a reflexí asistentské činnosti. Nedílnou součástí zadání je domluva a realizace rozhovoru se školním psychologem a speciálním pedagogem ve škole, kde student realizuje asistentskou praxi. Tématem rozhovoru je problematika podpory školy u žáků ze znevýhodněného prostředí. Zpracování Pedagogického deníku či Studentského portfolia. Realizace elektronického kurzu v moodle s názvem Asistentská praxe s reflexí.
Literatura
Poslední úprava: doc. ThDr. Jiří Vogel, Th.D. (16.10.2022)
Povinná: Kendíková, J. Asistent pedagoga.Praha: Nakladatelství Raabe, 2017, ISBN 978-80-7496-349-0 Kargerová, J., Stará, J. a kol. Metodika práce asistenta pedagoga při aplikaci podpůrných opatření u žáků z důvodu sociálního znevýhodnění: první stupeň ZŠ. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. Tomková, A., Mazáčová, N. & Kargerová, J. et al. Klinická škola a její role ve vzdělávání učitelů. Praha: Retida spol. 2015. ISBN 978-80-7290-832-5 Teplá, M. Asistent pedagoga. Praha. Verlag Dashofer, 2015, ISBN 978-80-87963-15-9 Doporučená: Auger M. T., Boucharlat, Ch. Učitel a problémový žák. Praha. Portál, 2005. ISBN 80_7178-907-0 Pokorná, V. - Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování, Portál 2010. ISBN 978-80-7367-817-3 Portešová, Šárka. Rozumově nadané děti s dyslexií. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-990-3 Kolektiv autorů. Vzdělávání a začleňování žáků s odlišným mateřským jazykem. Systémová doporučení. Praha: META, o.p.s., 2014. Radostný, L. a kolektiv. Žáci s odlišným mateřským jazykem v českých školách. 1. vyd. Praha: Meta - Sdružení pro příležitosti mladých migrantů, 2011. Studijní distanční texty - elektronické studijní opory: http://meta-ops.cz/sites/default/files/pp_blok_web_final_1.pdf http://www.inkluzivniskola.cz/sites/default/files/uploaded/zaci_s_omj_v_ceskych_skolach_0.pdf http://www.inkluze.upol.cz/portal/klicove-aktivity/modul-asistent-pedagoga/ http://www.inkluze.upol.cz/portal/vystupy/ http://www.asistentpedagoga.cz/