Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Anna Pospíšilová, Ph.D. (14.09.2023)
Absolvent předmětu Propedeutika sociálně pedagogických dovedností má základní orientaci v sociálních
dovednostech v oblastech mezilidské vztahy, kooperace a kompetice. Student získá znalosti, které mu umožňují je
adekvátně aplikovat v různých situacích sociálně pedagogické práce a sociálně výchovného působení. V průběhu
předmětu bude důraz kladen na praktické ukázky, které umožňují studentům zkušenost s danými tématy.
Teoretické poznatky budou uváděny do souvislostí s jednotlivými ukázkami a příslušné teoretické oblasti si
studenti prohloubí samostudiem doporučené literatury. Získané poznatky a dovednosti studenti v druhé části
předmětu sami aplikují během přípravy a realizace metodického výstupu se skupinou.
Sylabus
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Anna Pospíšilová, Ph.D. (14.09.2023)
V navazujícím semestru budou zařazena cvičení, ve kterých studenti nachystají vlastní ukázku pedagogické práce na zvolené téma sociálních dovedností a následně ji budou se skupinou realizovat. Ukázku následně zreflektují vzhledem k praktickým zkušenostem a teoretickým poznatkům prvního semestru. Při přípravě se studenti zaměří na popis modelové situace a skupiny, definici cíle, metodu, instrukci a evaluaci.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Anna Pospíšilová, Ph.D. (14.09.2023)
Aktivní účast během seminářů, docházka 75%, vytvoření a realizace metodického výstupu se skupinou.
Literatura
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Anna Pospíšilová, Ph.D. (14.09.2023)
Doporučená: ADAIRE, John: Vytváření efektivních týmů. Praha: Management press, 1994. ISBN 80-85603-70-5. DE SHAZER, Steve, DOLAN, Yvonne: Zázračná otázka. Praha: Portál, ISBN 978-80-262-0007-9. HERMOCHOVÁ, Soňa: Metody aplikované sociální psychologie I. Praha: UK, 1989. HERMOCHOVÁ, Soňa: Teambuilding. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1155-9. PASCH, Marvin: Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině: jak pracovat s kurikulem. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7367-054-2 SRB, Vladimír: Jak na osobnostní a sociální výchovu, Praha: Projekt Odyssea, 2007. ISBN 978-80-87145-01. VALIŠOVÁ, Alena, KASÍKOVÁ, Hana: Pedagogika pro učitele. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3357-9. (str. 121-159). VYSKOČILOVÁ, Eva: Cvičení z pedagogické praxe I. Praha: SPN, 1978. VALENTA, Josef: Učit se být. Praha - Kladno: Strom - AISIS, 2003. ISBN 80-86106-10-1.