Poslední úprava: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (26.01.2020)
Praktická harmonie prohlubuje dovednosti doprovázet lidové a umělé písně pro děti v předškolním věku získané v rámci studia klavírní hry. Ve výuce se studenti naučí kvalitněji doprovázet písně a využívat k tomu kromě akordů harmonické kadence (T,S,D) i další akordy postavené na vedlejších stupních tóniny, dominantní septakord a mimotonální akordy.
Témata:
1) Doprovod písní pomocí základních harmonických funkcí v C a D dur.
2) Stylizace doprovodů písní v C a D dur.
3) Charakteristika, užití a procvičení akordů postavených na vedlejších stupních tóniny a mimotonálních akordů v C dur.
4) Charakteristika, užití a procvičení akordů postavených na vedlejších stupních tóniny a mimotonálních akordů v D dur.
5) Obohacený doprovod her se zpěvy v tónině C dur.
6) Obohacený doprovod her ze zpěvy v tónině D dur.
7) Převedení doprovodu písní z levé do pravé ruky v C dur.
8) Převedení doprovodu písní z levé do pravé ruky v D dur.
9) Obohacené doprovody v levé ruce v C dur u umělých písní.
10) Obohacené doprovody v levé ruce v další tónině u umělých písní.
11) Další způsoby doprovodů lidových a umělých písní.
Deskriptory
Poslední úprava: Mgr. Milena Kmentová, Ph.D. (09.04.2021)
Stručný popis přípravy na výuku: Získávání požadovaných klavírních dovedností v doprovodech lidových a umělých písní na základě studia určené literatury.
Literatura
Poslední úprava: doc. PaedDr. Miloš Kodejška, CSc. (13.01.2020)
KODEJŠKA, Miloš, Mikuláš POPOVIČ a Jaroslav VEREB. Klavírní doprovody a dirigování písní v mateřských a základních školách. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2018. ISBN 978-80-7290-976-6.
NEDĚLKA, Michal. Průvodce učitele praktickou harmonií. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2004. Studijní texty. ISBN 80-7290-152-4.
PECHÁČEK, Stanislav. Hra písní na klavír. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 1999. ISBN 80-86039-96-X.
TICHÝ, Vladimír. Harmonicky myslet a slyšet. 2., opravené a rozšířené vydání. Praha: Nakladatelství Akademie múzických umění, 2011. Hudební pedagogika. ISBN 978-80-7331-199-5.
Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Milena Kmentová, Ph.D. (09.04.2021)
Témata: 1) Doprovod písní pomocí základních harmonických funkcí v C a D dur. 2) Stylizace doprovodů písní v C a D dur. 3) Charakteristika, užití a procvičení akordů postavených na vedlejších stupních tóniny a mimotonálních akordů v C dur. 4) Charakteristika, užití a procvičení akordů postavených na vedlejších stupních tóniny a mimotonálních akordů v D dur. 5) Obohacený doprovod her se zpěvy v tónině C dur. 6) Obohacený doprovod her ze zpěvy v tónině D dur. 7) Převedení doprovodu písní z levé do pravé ruky v C dur. 8) Převedení doprovodu písní z levé do pravé ruky v D dur. 9) Obohacené doprovody v levé ruce v C dur u umělých písní. 10) Obohacené doprovody v levé ruce v další tónině u umělých písní. 11) Další způsoby doprovodů lidových a umělých písní.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Milena Kmentová, Ph.D. (09.04.2021)
Studenti předvedou v seminářích nebo prostřednictvím zaslané videonahrávky doprovody vybraných písní, postupují podle zvoleného programu.
Studijní opory
Poslední úprava: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (26.01.2020)
Odkaz na kurz v Moodle je: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8678 (heslo pro hosta je akreditaceUMS2020).