Poslední úprava: PaedDr. Eva Battistová (27.01.2018)
Předmět navazuje na předchozí výuku didakticky zaměřených předmětů studia, zvláště pak na příslušné tematické celky z Edukační technologie a Didaktiky ICT. Předmět se zaměřuje především na aktuální trendy vývoje vzdělávacích technologií, uplatnění konstruktivistické teorie učení, konstruktivních přístupů k edukaci a příslušných výukových metod. V souladu s didakticko metodickou orientací magisterského studia je cílem předmětu rozvinout schopnost studentů didakticky a technicky vhodným způsobem transformovat nabyté vědomosti a dovednosti do reálných výukových aktivit s konstruktivním, resp. problémovým a projektovým zaměřením založených na využití ICT, a tak celkově zlepšit způsobilost studentů ve směru praktické aplikace ICT ve vzdělávání.
Z výše uvedených důvodu je princip učitelské přípravy uplatňovaný v tomto předmětu částečně založen na pedagogickém izomorfismu s preferencí konstruktivistických postupů učení, zejm. aktivní učení, tvořivá práce s ICT, postupy hodnocení a sebehodnocení.
Poslední úprava: PaedDr. Eva Battistová (27.01.2018)
The course is build on the previous teaching of didactically oriented courses, especially the relevant thematic units of Educational Technology and ICT Didactics. The course focuses mainly on the up-to-date trends in the development of educational technologies and applies constructivist theory of learning, constructive approaches to education and relevant teaching methods. In accordance with the didactic and methodological orientation of the Master's study program, the aim of the course is to develop students' ability to transform acquired knowledge and skills into real learning activities with constructively, in a didactically and technically appropriate way by problem-based teaching, project-based teaching and ICT-based targeting, and thus improve overall student competency in the direction of the practical application of ICT in education.
For the above reasons, the principle of teacher training applied in this course is partly based on pedagogical isomorphism, with preference for constructivist learning processes, especially active learning, creative work with ICT, assessment and self-assessment.
Literatura
Poslední úprava: PaedDr. Eva Battistová (27.01.2018)
· BRDIČKA, B., NEUMAJER, O., RŮŽIČKOVÁ, D. ICT v životě školy - Profil školy21. Metodický průvodce. Praha : Národní ústav pro vzdělávání, 2012.
· ČERNOCHOVÁ, M., FUGLÍK, V., HOLÝ, R., PROCHÁZKA, J., RAMBOUSEK, V., ŠTÍPEK, J., VAŇKOVÁ, P. Rozvoj informačně technologických kompetencí na základních školách. Praha: ČVUT, 2013.
· FEŘTEK, Tomáš. Co je nového ve vzdělávání. Praha: Nová beseda z. s., 2015.
· GREENFIELDOVÁ Susan. Změna myšlení. Jak se mění naše mozky pod vlivem digitálních technologií. Brno: Bizbooks, 2016. 335 stran. ISBN 978-80-265-0450-4
· HATTIE, John. Visible learning for teachers. Maximising impact on learning. London Routledge. 2012.
· KALAŠ, Ivan a kol. (2013). Premeny školy v digitálnom veku. 1. vydání. Bratislava, Slovenská republika: Slovenské pedagogické nakladatelství. 256 stran. ISBN: 978-80-10-02409-4.
· MEDINA, J. Pravidla mozku: nejnovější vědecké poznatky pro úspěch v práci, doma i ve škole. Brno: BizBooks, 2012, 286 s. ISBN 978-80-2650015-5
· ZOUNEK, J. a kol. E-learning. Učení (se) s digitálními technologiemi. Praha : Wolters Kluwer, 2016. ISBN: 978-80-7552-217-7
· Metodický portál RVP.CZ http://www.rvp.cz/
· Učitelský Spomocník. https://spomocnik.rvp.cz/
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PaedDr. Eva Battistová (27.01.2018)
Prokázání příslušné úrovně vědomostí a dovedností z oblasti zaměření předmětu.
Prokázání způsobilosti aplikovat příslušné vědomosti při řešení praktických problémů.
Poskytnutí zpětné vazby, přínosů a rezerv k předmětu.
Sylabus -
Poslední úprava: PaedDr. Eva Battistová (27.01.2018)
Úvod do problematiky, vztah současného vývoje vzdělávacích technologií k základům pedagogiky.
Vybrané výsledky výzkumů zabývajících se využitím technologií ve výuce a technologických trendů ovlivňujících pedagogiku a změny ve společnosti. Didaktické vlastnosti a specifika aktuálních trendů (cloud, mobilní zařízení, dotyková zařízení, online vzdělávací komunity, MOOC…).
Situace českých škol v oblasti využívání a integrace digitálních technologií do výuky a do života školy.
Kognitivní a konstruktivistické aspekty psychodidaktických soustav. Instruktivní, konstruktivní a konektivistické edukační prostředí.
Využití digitálních technologií v testologii, edumetrii, formativním, normativním a sumativním hodnocení, konstrukci didaktických testů a úloh. Problematika testování (PISA, ICILS, PIAAC, TALIS, InSPIS…).
Aktuální revize rámcových vzdělávacích programů, integrace digitálních technologií a informatického myšlení, principy otevřené vzdělávání v digitálním prostředí, fenomén Průmysl 4.0. Vzdělávací politika státu a Strategie digitálního vzdělávání ČR.
Poslední úprava: PaedDr. Eva Battistová (27.01.2018)
Introduction to the course, relationship of the current development of educational technologies to the pedagogy.
Selected results of research on the use of technology in teaching and technological trends influencing pedagogy and changes in the society. Didactic properties and specifics of current trends (authentic mobile learning pedagogies, cloud, mobile devices, touch devices, online learning communities, MOOC ...).
Up-tu-date situation of the Czech schools in the field of digital technology use and integration into teaching and school life.
Cognitive and constructivist aspects of psychodidactic systems. Instructive, constructive and connectivist educational environment.
Use of digital technologies in assessmen, edumetry, formative, normative and summative assessment, self-evaluation, construction of tests and assessment. Assessment issues (PISA, ICILS, PIAAC, TALIS, InSPIS ...).
Current revisions of the Framework Educational Programs, Digital Technology Integration and Computational Thinking, Open Learning Principles in the Digital Learning Environment, Industry 4.0. State Educational Policy and the Digital Education Strategy of the Czech Republic.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PaedDr. Eva Battistová (27.01.2018)
Vypracování a odevzdání průběžných úkolů dle zadání vyučujícího včetně vytvoření a prezentace seminární práce z oblasti zaměření předmětu dle zadání. Odevzdaný úkol může být vrácen k úpravě či přepracování. Uznané úkoly zakládají důvod k udělení zápočtu.