|
|
|
||
Poslední úprava: KODEJSKA/PEDF.CUNI.CZ (28.09.2012)
|
|
||
Poslední úprava: KODEJSKA/PEDF.CUNI.CZ (28.09.2012)
Cílem předmětu je pochopit hudební výchovu předškolních dětí z teoretického a hlavně z praktického hlediska. Proto obsahovým námětem bude oproti neprohloubenému studiu prohloubená charakteristika hudebně psychologických a sociologických základů rozvoje hudebnosti z ontogenetického hlediska. Hlavní důraz ve výuce bude položen na metodiku rozvoje pěveckých dovedností. Cílem předmětu je zúročit dosavadní poznatky a dovednosti z předcházejících předmětů.
Cílem předmětu je pochopit hudební výchovu předškolních dětí z teoretického a hlavně z praktického hlediska. Proto obsahovým námětem bude přehledná charakteristika hudebně psychologických a sociologických základů rozvoje hudebnosti z ontogenetického hlediska, dále pak poznatky o vývoji, zákonitostech a znacích formové stavby včetně příkladů z díla Česká Orffova škola. Hlavní důraz ve výuce bude položen na metodiku rozvoje pěveckých dovedností. Cílem předmětu je zúročit dosavadní poznatky a dovednosti z předcházejících předmětů. |
|
||
Poslední úprava: KODEJSKA/PEDF.CUNI.CZ (28.09.2012)
D`ANDREA, FLORIANA, HLAVÁČKOVÁ, IVANA, KODEJŠKA, MILOŠ Rozvíjíme hudební vnímání a vyjadřování. Praha , 1998.
TICHÁ,A.: Učíme děti zpívat. Praha: Portál 2005, 1. vydání,s.148, ISBN:80-7178-916-X.
SEDLÁK, F. Didaktika hudební výchovy na l. st. ZŠ. Praha : SPN 1985. 311 stran.
HERDEN,J. Hudební hodinky pro táty a maminky. Praha: Rodiče 2004, 1.vydání,s.141, ISBN:80-86695-46-8.
KRBAŤA, P. Psychológia hudby nielen pre hudebníkov. Prešov 1994. ISBN 80-967089-4-5.
SEDLÁK, F. Základy hudební psychologie. Praha : SPN 1990. ISBN 80-04-20587-9.
JENČKOVÁ, E. Hudba v současné škole-Hudba a pohyb, 1. díl. Nová Paka: FTČ, 1997, 2001, 56 s., ISBN 80-902662-4-X.
JENČKOVÁ, E. Hudba v současné škole-Tóny jara, 1. díl. Hradec Králové:Tandem, 2003, 56 s., ISBN 80-903115-2-0
JENČKOVÁ, E. Hudba v současné škole-Zpíváme mamince, 1. díl. Hradec Králové: Tandem, 2004. 52 s., ISBN 80-903115-3-9.
JENČKOVÁ, E. Hudba v současné škole-Zpíváme mamince, 2. díl. Hradec Králové: Tandem, 2004, 52 s., ISBN 80-903115-4-7.
JENČKOVÁ, E. Hudba v současné škole-Hody,hody,doprovody, 1. díl. Hradec Králové: Tandem, 2004, 52 s., ISBN 80-903115-5-5
JENČKOVÁ, E. Hudba v současné škole- Hody,hody,doprovody, 2. díl. Hradec Králové: Tandem, 2004, 52 s., ISBN 80-903115-6-3.
JENČKOVÁ, E. Hudba v současné škole-Podzimní zpívání, 1. díl. Hradec Králové: Tandem, 2004, 52 s., ISBN 80-903115-8-X.
JENČKOVÁ, E. Hudba v současné škole- Hudební žerty, 1. díl. Hradec Králové: Tandem, 2003, 52 s., ISBN 80-903115-0-4.
JENČKOVÁ, E. Hudba v současné škole- Hudební žerty, 2. díl. Hradec Králové: Tandem, 2003, 52 s., ISBN 80-903115-1-2.
JENČKOVÁ, E. Hudba v současné škole-Hudební nadílka. Nová Paka: FTČ, 2001, 56 s., ISBN 80-902808-0-3.
JENČKOVÁ, E. Hudba v současné škole-Hudební pohádka. Nová Paka: FTČ, 1998, 2000, 56 s., ISBN 80-902808-1-1.
JENČKOVÁ, E. Hudba v současné škole-Zobcová flétna. Nová Paka: FTČ, 1999, 56 s., ISBN 80-902662-0-7.
KODEJŠKA,M. Integrativní hudební výchova dítěte předškolního věku. Praha : PedF UK 2002, 1. vydání, s.76, ISBN:80-7290-080-3.
KODEJŠKA M. Hudební výchova dětí předškolního věku. Praha SPN, 1989. Poznámka: skriptum I.,II.
KULHÁNKOVÁ, E. Písničky a říkadla s tancem. Praha: Portál, 1999, 143 s., ISBN 80-7178-306-4.
KULHÁNKOVÁ, E. Hudebně pohybová výchova. Praha: Portál, 2000, 135 s., ISBN 80-7178-437-0.
MALÝM ZPĚVÁČKUM. Zpěvník pro MŠ. Praha: SPN 1986, s.255.
VISKUPOVÁ,B.Hudebně pohybové hry. Praha:Ústřední škola - Česká obec sokolská 2002, 1. vydání, s.49.
VISKUPOVÁ B. Hudební pohybová výchova a zpěv. Praha, 1989.
VISKUPOVÁ, BOŽENA.Hudba a pohyb . Praha , 1987.
VEREB,J.,VISKUPOVÁ,B., KODEJŠKA,M. a kol. Rodinné písničky pro naše dětičky.Praha: Rolino, s.r.o, 2006, s.72, ISBN 80-901678-4-5.
HUDEBNÍ VÝCHOVA.Časopis pro hudební výchovu a obecně estetickou výchovu školní a mimoškolní. UK v Praze - Pedagogická fakulta, Praha. ISSN 1210-3683.
MÚZY V ŠKOLE Časopis pro hudební výchovu .FHV UMB, Banská Bystrica
ISSN1335- 1605.
ŠIMANOVSKÝ, ZDENĚK ; TICHÁ, ALENA Lidové písničky a hry s nimi . Praha , 1999.
ZEZULA J., JANOVSKÁ O. Hudební výchova v MŠ (metodika). Praha SPN, 1987.
TICHÁ,A.: Učíme děti zpívat. Praha: Portál 2005, 1. vydání,s.148, ISBN:80-7178-916-X. SEDLÁK, F. Didaktika hudební výchovy na l. st. ZŠ. Praha : SPN 1985. 311 stran. HERDEN,J. Hudební hodinky pro táty a maminky. Praha: Rodiče 2004, 1.vydání,s.141, ISBN:80-86695-46-8. KRBAŤA, P. Psychológia hudby nielen pre hudebníkov. Prešov 1994. ISBN 80-967089-4-5. SEDLÁK, F. Základy hudební psychologie. Praha : SPN 1990. ISBN 80-04-20587-9. JENČKOVÁ, E. Hudba v současné škole-Hudba a pohyb, 1. díl. Nová Paka: FTČ, 1997, 2001, 56 s., ISBN 80-902662-4-X. JENČKOVÁ, E. Hudba v současné škole-Tóny jara, 1. díl. Hradec Králové:Tandem, 2003, 56 s., ISBN 80-903115-2-0 JENČKOVÁ, E. Hudba v současné škole-Zpíváme mamince, 1. díl. Hradec Králové: Tandem, 2004. 52 s., ISBN 80-903115-3-9. JENČKOVÁ, E. Hudba v současné škole-Zpíváme mamince, 2. díl. Hradec Králové: Tandem, 2004, 52 s., ISBN 80-903115-4-7. JENČKOVÁ, E. Hudba v současné škole-Hody,hody,doprovody, 1. díl. Hradec Králové: Tandem, 2004, 52 s., ISBN 80-903115-5-5 JENČKOVÁ, E. Hudba v současné škole- Hody,hody,doprovody, 2. díl. Hradec Králové: Tandem, 2004, 52 s., ISBN 80-903115-6-3. JENČKOVÁ, E. Hudba v současné škole-Podzimní zpívání, 1. díl. Hradec Králové: Tandem, 2004, 52 s., ISBN 80-903115-8-X. JENČKOVÁ, E. Hudba v současné škole- Hudební žerty, 1. díl. Hradec Králové: Tandem, 2003, 52 s., ISBN 80-903115-0-4. JENČKOVÁ, E. Hudba v současné škole- Hudební žerty, 2. díl. Hradec Králové: Tandem, 2003, 52 s., ISBN 80-903115-1-2. JENČKOVÁ, E. Hudba v současné škole-Hudební nadílka. Nová Paka: FTČ, 2001, 56 s., ISBN 80-902808-0-3. JENČKOVÁ, E. Hudba v současné škole-Hudební pohádka. Nová Paka: FTČ, 1998, 2000, 56 s., ISBN 80-902808-1-1. JENČKOVÁ, E. Hudba v současné škole-Zobcová flétna. Nová Paka: FTČ, 1999, 56 s., ISBN 80-902662-0-7. KODEJŠKA,M. Integrativní hudební výchova dítěte předškolního věku. Praha : PedF UK 2002, 1. vydání, s.76, ISBN:80-7290-080-3. KODEJŠKA M. Hudební výchova dětí předškolního věku. Praha SPN, 1989. Poznámka: skriptum I.,II. KULHÁNKOVÁ, E. Písničky a říkadla s tancem. Praha: Portál, 1999, 143 s., ISBN 80-7178-306-4. KULHÁNKOVÁ, E. Hudebně pohybová výchova. Praha: Portál, 2000, 135 s., ISBN 80-7178-437-0. MALÝM ZPĚVÁČKUM. Zpěvník pro MŠ. Praha: SPN 1986, s.255. VISKUPOVÁ,B.Hudebně pohybové hry. Praha:Ústřední škola - Česká obec sokolská 2002, 1. vydání, s.49. VISKUPOVÁ B. Hudební pohybová výchova a zpěv. Praha, 1989. VISKUPOVÁ, BOŽENA.Hudba a pohyb . Praha , 1987. VEREB,J.,VISKUPOVÁ,B., KODEJŠKA,M. a kol. Rodinné písničky pro naše dětičky.Praha: Rolino, s.r.o, 2006, s.72, ISBN 80-901678-4-5. HUDEBNÍ VÝCHOVA.Časopis pro hudební výchovu a obecně estetickou výchovu školní a mimoškolní. UK v Praze - Pedagogická fakulta, Praha. ISSN 1210-3683. MÚZY V ŠKOLE Časopis pro hudební výchovu .FHV UMB, Banská Bystrica ISSN1335- 1605. ŠIMANOVSKÝ, ZDENĚK ; TICHÁ, ALENA Lidové písničky a hry s nimi . Praha , 1999. JANEČEK, K.: Hudební formy. 1. vyd. Praha : SNKLHU 1955,s. 491. ZENKL, L.: ABC hudebních forem. 2. vyd. Praha : Supraphon 1990,s. 256,. ISBN 80-7058-174-3.
ZEZULA J., JANOVSKÁ O. Hudební výchova v MŠ (metodika). Praha SPN, 1987.
|
|
||
Poslední úprava: KODEJSKA/PEDF.CUNI.CZ (28.09.2012)
V plánovaném rozsahu výuky v kombinovaném studiu budou v seminářích uplatňovány dialogické metody práce a samostatná práce. Studentky budou vlastnit podrobný plán na jednotlivé hodiny a v těchto plánech budou vyznačeny i jejich vlastní vystoupení před skupinou. Obsahem budou připravené motivace a nácvik písní včetně rozezpívání. Ke svému vystoupení využijí kvalitně vypracované přípravy, které odevzdají vyučujícímu. Od učitele obdrží na počátku semestru metodické náměty pro vystoupení.
V plánovaném rozsahu 7 hodin přímé výuky budou ve výuce uplatňovány dialogické metody práce. Na nich vyučující názorně ukáže motivaci a nácvik písně včetně rozezpívání. Studentky v kombinovaném studiu si v rámci samostatné práce napíší vlastní přípravy, které budou také prakticky ovládat. Jejich příprava bude kontrolována v rámci konzultace. Od učitele obdrží na počátku semestru k tomuto úkolu podrobné náměty. |
|
||
Poslední úprava: KODEJSKA/PEDF.CUNI.CZ (28.09.2012)
Zápočet
Seminární práce na koneci semestru, zápočet |
|
||
Poslední úprava: KODEJSKA/PEDF.CUNI.CZ (28.09.2012)
Obsahem výuky budou průpravná a přípravná hlasová cvičení a metodické postupy v práci s písní (ozvěna, štafeta, ztracená melodie písně, střídání kolektivního a sólového zpěvu, vyjadřování rytmických hodnot hrou na tělo, hra na dirigenta aj.) K zápočtu studenti napíší didaktické přípravy 5 lidových a 5 umělých písní. Všechny si připraví pro praktické vystoupení před seminární skupinou. Domyslí uplatnění zvolených písní v praxi, tzn. Jejich využití v jiných uměleckých i neuměleckých činnostech v rámci Školních vzdělávacích plánů. Studentům bude rovněž předložen seznam pěvecké literatury pro předškolní děti, který bude sloužit jako podnět pro jejich budoucí pedagogickou praxi.
Obsahem výuky budou průpravná a přípravná hlasová cvičení a metodické postupy v práci s písní (ozvěna, štafeta, ztracená melodie písně, střídání kolektivního a sólového zpěvu, vyjadřování rytmických hodnot hrou na tělo, hra na dirigenta aj.). Pozornost bude věnována i zastoupení různých hudebních forem, které se mohou uplatnit v hudebně didaktické práci v předškolní hudební výchově (včetně vazby na poslech hudby). K zápočtu studenti napíší didaktické přípravy 3 lidových a 2 umělých písní. Vystoupí s některými z nich před seminární skupinou. Domyslí uplatnění zvolených písní a hudebních forem v praxi. Studentům bude rovněž předložen seznam pěvecké literatury pro předškolní děti, který bude sloužit jako podnět pro jejich budoucí pedagogickou praxi. Budou seznámeni s hudebními formami, které je možné uplatňovat v práci s předškolními dětmi. |