|
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Pavlína Nováková, Ph.D. (30.06.2020)
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Markéta Křivánková (20.10.2023)
Cílem předmětu je seznámit studenty se základními cíli a úkoly zdravotní tělesné výchovy, organizačními formami a Výstupy z učení - cvičení · Student dokáže vyjmenovat a prakticky využít cviky v základních polohách pro vytvoření vhodného cvičení pro různá zdravotní oslabení, především vadného držení těla (VDT), ale i interní oslabení spojená s odchylkami od správného držení těla. · Dokáže připravit praktická cvičení v různých variantách pro ovlivnění odchylek od správného držení těla, především pro kompenzaci horního a dolního zkříženého syndromu, skoliotického držení, plochých zad a ovlivnění HSS. · Student dokáže popsat problematiku poruch klenby nožní a s ní spojených zdravotních problémů. Dokáže využít cvičení a pomůcek, které cvičební jednotku zpestří a motivují žáky ke cvičení. Také dokáže pracovat s žáky, kteří mají odchylky od osy DK (valgózní, varózní postavení DK). · Student ovládá metody zjišťování funkčního stavu pohybového aparátu. Dokáže provést základní antropometrická měření, vyhodnotit funkční stav vyšetřovaného jedince. Dokáže provést základní funkční svalový test a testy základních hybných stereotypů včetně testů hluboké stabilizace. · Student dokáže prakticky provést a naučit jednotlivé typy dýchání a dechových cvičení v různých polohách a dokáže vyjmenovat, pro jaká zdravotní oslabení je prakticky využít. Aplikuje cvičební jednotku pro astmatika a dokáže vytvořit soubor dechových i pro jiná oslabení, kde se dechová cvičení využívají. · Student dokáže prakticky aplikovat a použít nejvíce využívané druhy relaxačních cvičení, která jsou vhodná pro výuku ZTV v rámci kompenzace různých zdravotních oslabení. · Student dokáže prakticky aplikovat různé druhy koordinačních a rovnovážných cvičení. Ovládá základní psychomotorické hry. · Student dokáže prakticky využít overball, gymball a další, i netradiční, pomůcky pro cvičení s oslabenými jedinci (odchylky od držení těla, metabolické, smyslové a další interní oslabení). · Student dokáže popsat typické držení těla těla u dětí předškolního i mladšího školního věku. Dokáže aplikovat cvičení s motivačními pomůckami a hry pro správný rozvoj posturálního i pohybového stereotypu u menších dětí. Dokáže vyjmenovat základní specifika a zásady při cvičení s dětmi předškolního a mladšího školního věku.
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Linda Mejsnarová, Ph.D. (22.08.2019)
Povinná literatura: HOŠKOVÁ, B.,MATOUŠOVÁ, M. Kapitoly z didaktiky zdravotní tělesné výchovy. Praha: Karolinum, 2010. HOŠKOVÁ, B. a kol. Vademecum. Zdravotní tělesná výchova (druhy oslabení). Praha: Karolinum, 2012. LEVITOVÁ, A., HOŠKOVÁ, B. Zdravotně-kompenzační cvičení. Praha: Grada, 2015. NELSON Dostupné na:
Doporučená literatura: BURSOVÁ, M. Kompenzační cvičení. Praha. Grada, 2005. KESH, P. Corrective Exercise: A Practical Approach. London: Routledge, 2014. Dostupné z: KOLÁŘ, P. et al. Clinical Rehabilitation. Praha: Rehabilitation Prague School, 2013. Véle,F. Kineziologie. Praha: Triton, 2006. |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Markéta Křivánková (20.10.2023)
seminární práce, metodický výstup |
|
||
Poslední úprava: MUDr. Simona Majorová (19.06.2019)
Semináře a cvičení: 1. Výchozí cvičební polohy - jejich význam. Cvičební tvary podle účelu : uvolňovací,protahovací, posilovací. 2. Základní cvičební tvary ve výchozích polohách. Nácvik jednoduchých pohybových stereotypů I. 3. Základní cvičební tvary ve výchozích cvičebních polohách. Nácvik jednoduchých pohybových stereotypů II. 4. Metodické zásady výchovy ke správnému držení těla - oblast hrudní a krční páteře. 5. Metodické zásady výchovy ke správnému držení těla - oblast pánve a dolních končetin. 6. Význam dechu a dechová cvičení. Metodika nácviku jednotlivých typů dýchání bez doprovodných pohybů. 7. Dechová cvičení s doprovodnými pohyby částí těla. 8. Dechová cvičení při lokomočních pohybech. Využití dechových cvičení k rozvoji posturálního stereotypu. 9. Relaxační cvičení, metodické postupy nácviku relaxace I. 10. Relaxační cvičení, metodické postupy nácviku relaxace II. 11. Charakter pohybových aktivit a cvičebních jednotek pro různé kategorie oslabení I. Metodické výstupy. 12. Charakter pohybových aktivit a cvičebních jednotek pro různé kategorie oslabení II. Metodické výstupy. 13. Vytrvalostní a posilovací cvičení u různých věkových kategorií. Metodické výstupy. 14. Využití cvičebních pomůcek ve zdravotní TV. Metodické výstupy. |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Pavlína Nováková, Ph.D. (12.10.2020)
Studijní opory, kromě literárních zdrojů, se nacházejí a postupně doplňují na:
|