|
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Anna Pospíšilová, Ph.D. (30.09.2021)
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Anna Pospíšilová, Ph.D. (30.09.2021)
Pedagogika jako věda, výchova a vzdělávání: Vyučování a jeho základní kategorie: cíl, obsah, organizační formy, metody, žák, učitel, hodnocení, motivace, evaluace, reflexe. Historické pojetí vyučování: J. F. Herbart, J. A. Komenský, J. Dewey, pedocentrismus. Činitelé působící na formování člověka: Výchovný optimismus a výchovný pesimismus. Současné a perspektivní otázky vyučování: Strategie 2030+, Delorsovy pilíře, inkluze.
Učitel: Smysl a cíle učitelské profese v současnosti. Učitelství jako respekt k osobnosti dítěte. Rozvoj osobnostních, sociálních a didaktických dovedností učitele. Dovednosti učitele ke spolupráci se žáky, rodiči, kolegy, vedením školy. Učitel a jeho sebereflexe, práce s rozvojovými cíli, silnými a slabými stránkami. Sebepojetí učitele. Psychohygiena učitelského povolání, syndrom vyhoření.
Přístupy ke vzdělávání: Konstruktivní a transmisivní přístup ke vzdělávání. Aktuální přístupy k vyučování: činnostní a zkušenostní učení, problémové učení, svoboda ve vyučování, kooperativní a badatelská výuka, Hejného metoda, kritické myšlení, sebereflexe a sebepojetí žáka apod.
Interakce ve třídě: Interakce mezi učitelem a žáky ve vyučování. Autorita učitele a problematika kázně. Řešení konfliktů. Školní třída jako vrstevnická skupina, sociální klima třídy a školy. Spolupráce učitele a asistenta. Specifika práce se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami ve výuce. Přednosti a úskalí inkluze. Práce učitele s nadanými žáky. |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Karolína Burešová, Ph.D. (22.09.2023)
Aktivní účast během výuky, znalost obsahu přednášek, přečtení minimálně 3 titulů ze seznamu literatury a úspěšné absolvování testu. |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Karolína Burešová, Ph.D. (22.09.2023)
Aktivní účast během výuky, znalost obsahu přednášek, přečtení minimálně 3 titulů ze seznamu literatury a úspěšné absolvování zápočtového testu. K ústní zkoušce si doneste vytištěný seznam literatury o min. 3 titulech (min. 2 tituly musí být vybrány z níže uvedeného seznamu literatury). POZOR: Ke zkoušce se můžete dostavit pouze po úspěšném absolvování zápočtového testu, který si budete moct napsat v posledních 2 přednáškách - termíny budou upřesněny. Bez donesení vytištěného seznamu literatury není možné absolvovat ústní zkoušku. |
|
||
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Anna Pospíšilová, Ph.D. (30.09.2021)
Povinná: Kyriacou, Ch.: Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál, 2012, s. 79-94, 95 – 122, 141-158, 13-30. ISBN 978-80-262-0052-9. Kalhoust, Z., Obst. O.: Školní didaktika. Praha: Portál, 2009, s. 386-402, 92-118. ISBN 978-80-7367-571-4. Dvořáková, M, Kolář, Z., Tvrzová, I., Váňová, R.: Základní učebnice pedagogiky. Praha: Grada, 2015, s. 13-38, 115-124. ISBN 978-80-247-5039-2. Doporučená: Vališová, A., Kasíková, H.: Pedagogika pro učitele. Praha: Grada, 2011, s. 185-187, 445-453, 15-26, 225-240 a 143-151. ISBN 978-80-247-3357-9. Šeďová, K., Švaříček, R., Šalamounová, Z.: Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál, 2012, s. 261-270. ISBN 978-80-262-0085-7. Cangelosi, J. S.: Strategie řízení třídy. Praha: Portál, 1994, s. 93-109. ISBN 80-7178-083-9. Skalková, J.: Obecná didaktika. Praha: Grada, 2007, s. 133. ISBN 978-80-247-1821-7. Petty, G.: Moderní vyučování. Praha: Portál, 2013, s. 107-110 a 362-375. ISBN 80-7178-681-0. Pasch, M.: Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál, 1998, s. 398-397 a 404-406. ISBN 80-7367-054-2 Belz, M., Siegrist M.: Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. Praha: Portál, 2015 s. 27-34. ISBN 80-7178-479-6. |