|
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D. (10.09.2021)
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D. (10.09.2021)
Didaktika reálií BIECHELE, M., PADRÓS, A. Didaktik der Landeskunde. Fernstudieneinheit 31. München: Goethe Institut, Langenscheidt, 2003. ISBN 3-468-49643-5. BISCHOF, M., KESSLING, V., KRECHEL, R. et al. Landeskunde und Literaturdidaktik. Fernstudieneinheit 3. München: Goethe Institut, Langenscheidt, 1999. ISBN 3-468-49677-X. MACAIRE, D., HOSCH, W. Bilder in der Landeskunde. Fernstudieneinheit 11. München: Langenscheidt, 1996. ISBN 3-468-49660-5. HANSEN, M., ZUBER, B. Zwischen den Kulturen. Strategien für den Unterricht. Berlin und München: Langenscheidt, 1996. ISBN 3-468-49474-2. ERDMENGER, M. Landeskunde im Fremdsprachenunterricht. 1. Aufl. Ismaning: Max Hueber Verlag, 1996. ISBN 3-19-006623-X. NEČASOVÁ, P. Úloha reálií ve výuce cizím jazykům. In: Cizí jazyky, 2003-2004, roč. 47, č. 3., s 88–90. ISSN 1210-0811.
Didaktika literatury Materiály z webových stránek Tamary Bučkové ABRAHAM, U; KEPSER M. Literturdidaktik Deutsch. 3., neu bearbeitete und erweiterte Auflage. Berlin: Erich Schmidt Verlag, 2009. ISBN 978-3-503-09883-5.BOGDAL, K. H., KORTE, H. (Hrsg.) Grundzüge der Literaturdidaktik. München: Deutscher Taschenbuch Verlag, 2002. ISBN 3-19-001430-2. BUČKOVÁ, Tamara. Interkulturní didaktika cizojazyčné literatury. Kontexty a perspektivy. Se zaměřením na německy psanou literaturu pro děti a mládež a zřetelem k tématu 2. světové války. Praha: Nakladatelství PedF UK, 2020. ISBN 978-80-7603-183-8. BESEDOVÁ, Petra. Literatura pro děti a mládež ve výuce cizích jazyků. Hradec Králové: Gaudeamus, 2008. ISBN 978-80-7041-311-1. BOGDAL, Klaus-Michael; KORTE, Hermann. Grundzüge der Literaturdidaktik. München: Deutscher Taschenbuch Verlag, GmbH & Co. KG, 2002. ISBN 3-423-30798-6. EDER, Ulrike (Hg.) a. Sprache erleben und lernen mit der Kinder- und Jugendliteratur I: Theorien, Modelle und Perspektiven für den Deutsch las Zweistsprachenunterricht (Kinder- und Jugendliteratur im Fremdsprachenunterricht. Wien: Praesens, 2015. ISBN 978-3-7069-0827-6. EDER, Ulrike (Hg.) a. Sprache erleben und lernen mit der Kinder- und Jugendliteratur II: Theorien, Modelle und Perspektiven für den Deutsch las Zweistsprachenunterricht (Kinder- und Jugendliteratur im Fremdsprachenunterricht. Wien: Praesens, 2015. ISBN 978-3706908276. EHLERS, Swantje. Lesetheorie und fremdsprachliche Lesepraxis aus der Perspektive des Deutschen als Fremdsprache. Tübingen: Narr (= Giessener Beiträge zur Fremdsprachendidaktik), 1998. ISBN 3-8233-5296-2. EHLERS, Swantje. Lesen als Verstehen: zum Verstehen fremdsprachlicher Texte und zu ihrer Didaktik. Berlin; München; Wien; Zürich; New York: Langen Schmidt, 1992. ISBN 9783468496783. GANSEL, Carsten. Moderne Kinder- und Jugendliteratur: ein Praxisbuch für den Unterricht. Berlin: Cornelsen Scriptor, 1999. ISBN 3-589-21152-0. HUNFELD, Hans. Literatur als Sprache. Ansätze eines hermeneutische orientierten Fremdsprachenunterrichts. Berlin und München: Langenscheidt KG, 1990. ISBN 3-468-49440-8. KOLEČÁNI LENČOVÁ, Ivica; KOVÁČOVÁ, Michaela; TOMÁŠKOVÁ, Simona. Neue Wege im DaF-Unterricht. Bildende Kunst – Spielfilm – digitale Medien. Nümbrecht: Kirsch Verlag, 2018. ISBN 978-3-943906-44-8. KOPPENSTEINER, Jürgen; SCHWARZ, Emilie. Literatur im DaF/DaZ-Unterricht. Eine Einführung in Theorie und Praxis. O´SULLIVAN, Emer; RÖSLER, Dietmar. Kinder- und Jugendliteratur im Fremdsprachenunterricht. Tübingen: Stauffenburg Verlag Brigitte Narr GmbH, 2013. ISBN 978-3-86057-297-9.
Didaktika reálií a didaktika literatury WIEIERLACHER, A., BOGNER, A. Handbuch interkultureller Germanistik. Stuttgart: Verlag J. B. Metzler, 2003. ISBN 3-476-01955-1. Wien: Prasens Verlag, 2012. ISBN 978-3-7069. |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D. (10.09.2021)
Požadavky ke zkoušce: - aktivní účast na výuce (80 %) - prezentace projektu zaměřeného na didaktiku reálií - didaktizace zvoleného tématu z literatury (prezentace na skupinovém kolokviu; struktura prezentace: představení tématu -literárního, písňového textu či jiného textu vztahujícího se k literatuře), argumenty pro výběr textu, náměty pro práci s textem, vypracovaný příklad jednoho cvičení s praktickou ukázkou) |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D. (10.09.2021)
Reálie Pojem reálie a různé přístupy k pojetí reálií ve VCJ. (11.10., 18.10.) Historie reálií v cizojazyčném vyučování. (25.10.) Role reálií v současné výuce cizím jazykům - např. problematika stereotypů a předsudků. (29.11.) Analýza učebnicových souborů z hlediska reálií - soubory kritérií. (6.12.) Formování sociokulturní a interkulturní kompetence prostřednictvím činnostně orientovaného vyučování. (13.12., 20.12.) Prezentace didaktizace zvoleného tématu (3.1.)
Literatura Didaktika literatury jako specifická oblast VCJ. Vymezení disciplíny, sepětí didaktiky literatury s lingvodidaktikou a didaktikou reálií. Vymezení základních termínu: literární učení, literární kompetence, čtenářská kompetence, literární socializace. Čtenářství v mateřském a/vs. literárním jazyce. Otázka role a skutečného zastoupení literatury ve vyučování VCJ. Zastoupení literatury v SERRJ, Dodatku k SERRJ a v kurikulárních dokumentech ČR. Doovednost literárního čtení ve vztahu k dalším řečovým dovednostem. Práce s literárním textem jako forma interkulturně zaměřeného literárního učení. Otázka literárních kompetencí a jazykových kompetencí definovaných v SERRJ a Dodatku k SERRJ. Otázka literárního kánonu / textového korpusu ve VCJ – zastoupení konkrétních autorů a témat. Zdroje literárních textů ve VCJ. Problematika učebních materiálů: zastoupení literárních textů v učebnicích; čítanky, zjednodušená četba, ´zrcadlové´/ bilingvní knihy a další prameny jako zdroje didakticky adaptovaných textů. Problematika autentických literárních textů. Možnosti zařazení literatury do VCJ, didaktické principy práce s cizojazyčnou literaturou, faktory ovlivňující práci s literárním textem. Práce s literárním textem na základě konkrétních příkladů. Kognitivní a/vs. zážitkové učení. Sepětí literární výchovy a dalších uměleckých výchov. Práce s knihou a dalšími médii, dramapedagogika.
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D. (10.09.2021)
Požadavky k didaktice reálií: - studenti zpracují 3 návrhy na projekt odrážející reálie německy mluvících zemí s důrazem na projevy na území České republiky (projekt na kognitivní přístup k reáliím, projekt na komunikativní přístup k reáliím a projekt na interkulturní přístup k reáliím). Dva projekty odprezentují v semináři (částečně formou mikroteachingu). Projekty budou reflektovat požadavky vyplývající z projektového vyučování. Třetí projekt bude prezentován v rámci zkoušky. Požadavky k zakončení literárně didaktické části: 1. Skupinová práce - minireferát – zastoupení literatury v jednom z dále uvedených zdrojů podle vlastního výběru. Délka referátu: 5 - 7 minut. Struktura referátu: charakteristika materiálu, popis přístupu k literatuře, seznam literárních textů (bude distribuován kolegům), upozornění na jeden až dva z textů (subjektivní výběr ze strany referujících) doplněné argumety. a. učebnicové soubory: Sprechen Sie Deusch?; Aspekte; AusBlick; b. bilingvní/zrcadlové knihy; c. zjednodušená četba; d. čítanky (+ Wir wiederholen für das Abitur) e. internetové portály 2. CV čtenáře (volný písemný projev v rozsahu 1 – 3 stran). Datum odevzdání: při posledním prosincovém setkání) – v elektronické a tištěné (papírové) podobě. 3. Návrh didaktické adaptace literárního textu podle vlastního výběru (odevzdání v elektronické podobě s nasdílením kolegům + prezentace navržené didaktizace - 5 až 7 minut. (Tento bode je součástí zkoušky, která bude probíhat ústně.) |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D. (30.09.2020)
Viz webové stránky vučující moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8524
výuka: MS Teams |