|
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Lukáš Neumann, Ph.D. (11.09.2022)
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Poslední úprava: Mgr. Lukáš Neumann, Ph.D. (14.09.2021)
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Lukáš Neumann, Ph.D. (11.09.2022)
Peterka, Josef. Teorie literatury pro učitele. 3. vyd. Jíloviště: Mercury Music & Entertainment, 2007. 346 s. ISBN 978-80-239-9284-7 Kubíček, Tomáš, Hrabal, Jiří a Bílek, Petr A. Naratologie: strukturální analýza vyprávění. V Praze: Dauphin, 2013. 247 s. ISBN 978-80-7272-592-2. Mocná, Dagmar a kol. Encyklopedie literárních žánrů. 1. vyd. Praha: Paseka, 2004. 699 s. ISBN 80-7185-669-X. Nünning, Ansgar, ed., Trávníček, Jiří, ed. a Holý, Jiří, ed. Lexikon teorie literatury a kultury: koncepce - osobnosti - základní pojmy. Vyd. 1. Brno: Host, 2006. 912 s. ISBN 80-7294-170-4. Brukner, Josef a Filip, Jiří. Poetický slovník. 2., upr. vyd., v MF první vyd. Praha: Mladá fronta, 1997. 365 s. ISBN 80-204-0650-6.
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Lukáš Neumann, Ph.D. (11.09.2022)
Sylabus (pro ZS): 1) Funkce TL, její subdiscipliny, význam pro učitele literatury 2) Faktory a proměny literárního života, rozpětí literární tvorby 3) Poetika titulu 4) Teoretické aspekty lyrické básně 5) Problematika vyprávění 6) Možnosti incipitu 7) Rejstříky obrazných konstrukcí 8) Co je dobré vědět o verši, rytmu, rýmu 9) Folklorní útvary, interpretace přísloví 10) Zkušenosti z interpretace a hodnocení literárního díla |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Lukáš Neumann, Ph.D. (11.09.2022)
Podmínkou zakončení předmětu je zápočet. Studenti jej získají na základě splnění tří následujících podmínek: a) účast na semináři; b) plnění průběžných úkolů zadávaných vyučujícím během celého semestru; c) odevzdáním vytištěné seminární práce sestávající ze dvou částí, kterou je nutné odevzdat písemně na POSLEDNÍM PROSINCOVÉM semináři ve wordovském dokumentu. Náležitosti seminární práce: A) interpretace/analýza konkrétního (pokud možno ne příliš rozsáhlého) úryvku z českého uměleckého textu na základě vlastního výběru (může být próza, poezie i výsek z dramatu). Analýza/interpretace má vycházet z pěti výstižně naformulovaných otázek týkajících se zásadních literárně-teoretických problémů; student by měl čerpat z nabytých znalostí v oblasti literární teorie, získaných v průběhu ZS. Analýzu s otázkami (včetně zvoleného úryvku) student odevzdá v rozsahu minimálně 2 normostran (3600 znaků včetně mezer). B) vypracování 5 otázek ze souboru "Teorie literatury: klíčové otázky a problémy ke zkoušce" - dle skript J. Peterky "Teorie literatury pro učitele"; studenti mohou využít i jiné zdroje. Otázky jsou k dispozici na moodle a též po domluvě mohou být studentům zaslány na začátku zimního semestru. (rozsah vypracování - minimálně 3 NS). |