Poslední úprava: prof. PhDr. Martina Šmejkalová, Ph.D. (14.09.2017)
Kurz je zaměřen na vyučování slohu jako významné složky komunikační výchovy, a to s akcentem na následující oblasti 1 Písemné slohové kompetence; 2 Ústní slohové kompetence; 3 Pragmatické aspekty komunikace.
Studenti získají vědomosti o vztazích mezi funkcí komunikátu, slohovými postupy a útvary, o funkčních stylech, zejména se naučí modelovat vhodné didaktické strategie a zapojovat do výuky ICT technologie a novou přenosovou techniku.
Bude sledována i formativní stránka komunikační a slohové výchovy. Velký důraz bude kladen na současné domácí i zahraniční vývojové tendence a na domácí i zahraniční literaturu.
Poslední úprava: doc. PhDr. Stanislav Štěpáník, Ph.D. (12.09.2017)
Teaching stylistics, teaching composition, modern teaching methods. Specific aspects of primary and secondary school curricula with regard to stylistics.
Literatura
Poslední úprava: prof. PhDr. Martina Šmejkalová, Ph.D. (14.09.2017)
Základní studijní literatura: ŠTĚPÁNÍK, S., ŠMEJKALOVÁ, M. Průvodce začínajícího češtináře. Praha: PedF UK, 2017.
Další literatura:
ČECHOVÁ, M. Komunikační a slohová výchova. 1. vyd. Praha: ISV, 1998. ČECHOVÁ, M.; STYBLÍK,V. Čeština a její vyučování. 1. vyd. Praha : SPN, 1998. Český jazyk a literatura. 1990- . Praha : SPN. Didaktické studie. 2010-. Praha : PedF UK. CHEJNOVÁ, P. Didaktické transformace pragmalingvistikých témat. Praha : PedF UK 2010. ČAPKOVÁ (HOLANOVÁ), R. Kompetence SŠ studentů k vnímání mezitextového navazování v reklamních textech a řeči o ní. Didaktické studie V, 2009, s. 65-78. HOLANOVÁ, R. Jak reklamní texty ovlivňují vyjadřování středoškolských studentů. Český jazyka literatura, 2010-2011, roč. 61, č. 3, s. 118-125. JANÍK, T. "Obecná didaktika" a "Oborové a předmětové didaktiky". In Průcha, J. (ed.) Pedagogická encyklopedie. Praha : Portál, 2009, s. 651-661. JANÍK, T. a kol. Kurikulární reforma na gymnáziích: výsledky dotazníkového šetření. Výzkumná zpráva. Praha : VÚP, 2010; Kurikulární reforma na gymnáziích: případové studie tvorby kurikula. Výzkumná zpráva. Praha : VÚP, 2011. (pro český jazyk) JIRÁK, J.; WOLÁK, R. (eds.) Mediální gramotnost - nový rozměr vzdělávání. Praha : Radioservis, 2007. MACHOVÁ, S. a kol. Pragmatické aspekty řečové komunikace na vyšším stupni gymnázií a SOŠ. Praha: PedF UK, 2005 a další vydání. METELKOVÁ SVOBODOVÁ, R. Lze mateřštinu vyučovat komunikačně? In Tradiční a netradiční metody a formy práce ve výuce ČJ na ZŠ. Olomouc: UP, 2007, s. 213-219. MLČOCH, M. (ed.) Příprava a realizace výukových materiálů pro podporu komunikační výchovy RVP ZV ve výuce českého jazyka a literatury na základních školách a víceletých gymnáziích. Olomouc : Univerzita Palackého, 2011. NOVOTNÁ, J. a kol. Příprava a analýza didaktických situací. Praha : JČMF, 2006. PACOVSKÁ J. Didaktika českého jazyka pohledem kognitivní lingvistiky. Didaktické studie, 2011, roč. 3, č. 2, s. 61-71. ŠEBESTA, K. Od jazyka ke komunikaci. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1999, 2. vyd. 2005. ŠKODA, J.; DOULÍK P. Psychodidaktika. Praha : Grada, 2011. ŠMEJKALOVÁ, M. Teorie didaktických situací - nová výzva pro didaktiku morfologie českého jazyka. Didaktické studie 4, 2012. Monotematické číslo Morfologie v teorii a praxi jazykového vyučování. ŠTĚPÁNÍK, S., SLAVÍK, J.Žákovské prekoncepty jako konstitutivní prvek výuky mateřského jazyka. Pedagogická orientace, roč. 27, č. 1, 2017.
Zahraniční: The handbook of educational linguistics / edited by Bernard Spolsky and Francis M. Hult. -- Malden : Blackwell Publishing, c2008. Dostupné v Národní knihovně ČR. CLARKE, S. R.; DICKINSON, P.; WESTBROOK, J. The Complete Guide to Becoming an English Teacher. London : SAGE Publications Ltd, 2010. .Dostupné v Ústřední knihovně UK-PedF. PELECH, J.; PIEPER, G. The Comprehensive Handbook of Constructivist Teaching : From. Theory to Practice. Charlotte : Information Age Publishing, 2010. Dostupné v Ústřední knihovně UK-PedF. Constructivism as a Paradigm for Teaching and Learning, online http://www.thirteen.org/edonline/concept2class/constructivism/index_sub5.html REICH, K. Konstruktivistische Didaktik: Lehr- und Studienbuch mit Methodenpool, Weinheim : Beltz Verlag, 2008. Dostupné v Ústřední knihovně UK-PedF. (pro germanisty) Rickheit, G.; Strohner, H. Handbook of communication competence. Berlín : Mouton de Gruyter, 2008. (výběr)
Učebnice českého jazyka: Učebnice českého jazyka pro základní a střední školy, tištené i elektronické. Každý student prokáže kompetentní znalost alespoň dvou učebnicových řad pro základní a alespoň dvou učebnicových řad pro střední školy. Každý student prokáže schopnost pracovat s elektronickými učebnicemi a moderní projekční technikou.
Časopisy Český jazyk a literatura, Pedagogická orientace, Komenský.
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: prof. PhDr. Martina Šmejkalová, Ph.D. (14.09.2017)
Ústní zkouška prověří znalost zadané studijní literatury, kurikulárních a edukačních materiálů a hlavních témat současné didaktiky, domácí i zahraniční, bude shrnovat obsah všech tří absolvovaných kurzů: Didaktika I, II a III. Otázky ke zkoušce vycházejí z okruhů pro SZK - dostupné na webu katedry.
Součástí zkoušky je rovněž didaktická transformace učiva v podobě vytvoření didaktické situace nad určitým tématem, k čemuž bude studentovi poskytnuta příslušná část některé z učebnic. Cílem je prokázat, že si student osvojil znalosti a dovednosti spojené s transformací obsahu pro výuku a přípravou příslušných strategií výuky. Bezpodmínečnou součástí je znalost didaktické terminologie. Ke zkoušce se smí přihlásit studenti, kteří splnili podmínky stanovené níže v části Sylabus.
Sylabus
Poslední úprava: prof. PhDr. Martina Šmejkalová, Ph.D. (14.09.2017)
Didaktika českého jazyka III Vyučující: doc. PhDr. Martina Šmejkalová, Ph.D., PhDr. Stanislav Štěpáník, Ph.D. Ukončení: zkouška
Cíle: Student dosavadní získané znalosti a nabyté dovednosti zúročí při tvorbě praktických materiálů, při plánování výuky a v diskusi nad problematickými momenty při výuce. Získá další teoretické poznatky oborové didaktiky.
Ke zkoušce se smí přihlásit studenti, kteří splnili tyto podmínky: 1. Aktivní účast na seminářích (povolena je jedna neomluvená absence) 2. Vytvoření přípravy didaktické situace k vybranému očekávanému výstupu z RVP ZV nebo RVP G - viz dále; fyzicky odevzdání v semináři v týdnu od 4. do 8. prosince 2017 (odevzdání přímo do rukou vyučující(ho) nebo na sekretariát katedry), uložení v elektronické podobě nejpozději 8. prosince 2017 (23:59) - forma bude dohodnuta v semináři.
Odevzdání práce v zadaných termínech je podmínkou pro přistoupení ke zkoušce.
Pravopisné a gramatické chyby, jakož i nedostatečná znalost oborového obsahu budou důvodem k snížení celkové klasifikace.
Struktura práce
1) Stručné připomenutí charakteristiky problematiky s odkazy na příslušnou odbornou literaturu (rozsah max. jedna stránka A4 - je vyžadován syntetický pohled na problematiku a komparace zdrojů, nikoliv opisování výkladů z odborných příruček!) 2) Stručné postavení příslušného učiva v kurikulu ZŠ a SŠ a jeho funkce v rozvoji klíčových kompetencí, vztah k výstupům v RVP 3) Didaktické zpracování problematiky s opřením o odborné zdroje, včetně zahraničních, podle zadání vedoucí / vedoucího semináře, žádoucí je vlastní rešerše k stanovenému tématu (zahraniční i domácí časopisecké zdroje, elektronické pedagogické databáze, metodické portály, domácí diskusní platformy); zahraniční literatura se vyžaduje v případě, že to povaha učiva české gramatiky či pravopisu dovolí 4) Vlastní didaktická situace
Příprava bude se souhlasem studenta zveřejněna v LMS Moodle, příp. Rádci začínajícího učitele českého jazyka, autorská práva studenta přitom budou plně respektována. Didaktické situace budou vycházet z témat učiva standardní edukační trajektorie, která budou podrobena didaktickému zpracování v rámci níže uvedených okruhů.
Posluchači si vyberou jeden očekávaný výstup a rozpracují ho.
RVP ZV pro 2. stupeň ZŠ - očekávané výstupy
Žák
ČJL-9-1-01 odlišuje ve čteném nebo slyšeném textu fakta od názorů a hodnocení, ověřuje fakta pomocí otázek nebo porovnáváním s dostupnými informačními zdroji. ČJL-9-1-02 rozlišuje subjektivní a objektivní sdělení a komunikační záměr partnera v hovoru. ČJL-9-1-03 rozpoznává manipulativní komunikaci v masmédiích a zaujímá k ní kritický postoj. ČJL-9-1-04 dorozumívá se kultivovaně, výstižně, jazykovými prostředky vhodnými pro danou komunikační situaci. ČJL-9-1-05 odlišuje spisovný a nespisovný projev a vhodně užívá spisovné jazykové prostředky vzhledem ke svému komunikačnímu záměru. ČJL-9-1-06 v mluveném projevu připraveném i improvizovaném vhodně užívá verbálních, nonverbálních i paralingválních prostředků řeči. ČJL-9-1-07 zapojuje se do diskuse, řídí ji a využívá zásad komunikace a pravidel dialogu. ČJL-9-1-08 využívá základy studijního čtení – vyhledá klíčová slova, formuluje hlavní myšlenky textu, vytvoří otázky a stručné poznámky, výpisky nebo výtah z přečteného textu; samostatně připraví a s oporou o text přednese referát. ČJL-9-1-09 uspořádá informace v textu s ohledem na jeho účel, vytvoří koherentní text s dodržováním pravidel mezivětného navazování. ČJL-9-1-10 využívá poznatků o jazyce a stylu ke gramaticky i věcně správnému písemnému projevu a k tvořivé práci s textem nebo i k vlastnímu tvořivému psaní na základě svých dispozic a osobních zájmů.
RVP G - očekávané výstupy
Žák
- odlišuje různé variety národního jazyka a vhodně jich využívá ve svém jazykovém projevu v souladu s komunikační situací. - při analýze vybraných textů popíše základní rysy češtiny a vysvětlí zákonitosti jejího vývoje i současné vývojové tendence. - v mluveném projevu vhodně užívá nonverbálních prostředků řeči. - v písemném i mluveném projevu volí vhodné výrazové prostředky podle jejich funkce a ve vztahu. - k sdělovacímu záměru, k dané situaci, kontextu a k adresátovi; vysvětlí a odůvodní význam slov v daném kontextu. - v mluveném i psaném projevu vhodně využívá slohotvorné rozvrstvení výrazových prostředků češtiny. - používá různé prostředky textového navazování vedoucí ke zvýšení srozumitelnosti, přehlednosti a logické souvislosti sdělení; uplatní textové členění v souladu s obsahovou výstavbou textu a rozvíjením tématu. - při tvorbě vlastního textu mluveného i psaného využívá základní principy rétoriky. - volí adekvátní komunikační strategie, zohledňuje partnera a publikum; rozeznává manipulativní komunikaci a dovede se jí bránit. - posoudí a interpretuje komunikační účinky textu, svá tvrzení argumentačně podpoří jeho všestrannou analýzou. - pořizuje z textu výpisky, zpracovává výtahy, konspekty. - efektivně a samostatně využívá různých informačních zdrojů (slovníky, encyklopedie, internet).