Jedná se o integrovaný předmět, na kterém participují tito klíčoví vyučující: dr. Lukáš Neumann a dr. Marie Pokorná, jejíž oblastí odborné expertizy jsou žáci se SVP, zvláště neslyšící.
Kurz vychází z teze, že studenti, budoucí učitelé, jsou vedeni k uvědomování si existence literatury jako živého organismu, v němž dochází neustále k novým počinům a k přehodnocování počinů starších. Měli by si uvědomovat, že žijí v určitých kulturních souvislostech, v určitém poli, v němž probíhají všechny procesy spojené s literární produkcí a recepcí, a že literatura, kterou sami čtou a sami sledují, není jiné podstaty než literatura studovaná ve škole.
Cílem kurzu je vytvořit ve studentech návyky reflexe literární kultury, způsoby kritického myšlení o literatuře a schopnost reflektovat funkce a role literatury ve společnosti, ve vzdělávání. V rámci kurzu budou studenti pracovat s beletristickými texty současné literatury, jež významně tematizují různé podoby „odlišnosti a jinakosti“ protagonistů, a to na základě jejich zdravotního stavu, odlišného kulturního prostředí či odlišných životních podmínek. Studenti se seznámí s takovými texty, s příběhy či narativy, jejichž prostřednictvím mohou lépe porozumět skutečnému světu dětí, žáků a studentů např. ohrožených školním neúspěchem, různě handicapovaným či sociálně znevýhodněným, pocházejícím z odlišného kulturního prostředí a snažících se adaptovat v jiném prostředí apod.
Základní pojmem je pojem literárního života a kurz se proto bude věnovat jeho různým institucím, vztahu mezi literaturou a společností a pojmy jako konformní a nonkonformní, literatura a politika, literatura a umění, literatura a společenský diskurs, inturkulturní komunikace, literatura a knihovnictví. Jestli je základní polem literární život a základními tématy témata určujícího jeho podobu, pak jednotkami tohoto pole jsou fenomény, které také budou poutat pozornost v jednotlivých seminářích a bude sledována jejich podoba i role na vytváření kulturního života. Seminář je reaktivní, studenti aktivně pracují s literárními periodiky, servery a databázemi, sledují, jak literatura funguje v síti sociálních a v audiovizuálních médiích. Zvlášť významně bude akcentován rozvoj čtenářství u sluchově postižených žáků.
Seminář bude využívat i možnosti besed se spisovateli a autorských čtení, které studenti budou mít za úkol v průběhu semestru navštěvovat a písemně je reflektovat. Seminář má současně za cíl vzbudit u studentů literatury zájem o živý předmět jejich studia, živý předmět reflektující soudobou interkulturní společnost, a připravit je na výuku dějin literatury, které pak budou moci vnímat jako reflexi své již aktualizované a kriticky zhodnocené zkušenosti se současnou literaturou a jejími podobami.
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Petr Svoboda (31.03.2022)
Povinná literatura:
ANDREJSEK, Jan, Anna Cícha HRONOVÁ, Andrea HUDÁKOVÁ, et al. Výuka českého jazyka pro žáky se sluchovým postižením: čeština jako druhý jazyk. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2018.
PIORECKÝ, Karel. Česká literatura a nová média. Praha: Academia, 2016.
PIORECKÝ, Karel. Česká poezie v postmoderní situaci. Praha: Academia, 2011.
Doporučená literatura:
Co a jak číst se sluchově postiženým dítětem. Sborník příspěvků. Praha: FRPSP, 1999.
ČEJKOVÁ, Olga. Integrační aktivity v Knihovně Jiřího Mahena v Brně: nové kroky k interkulturnímu knihovnictví. In: Impulsy, roč. 7, č. 4, 2021, dostupné z: https://impulsy.kjm.cz/impulsy-clanek/integracni-aktivity-v-knihovne-jiriho-mahena-v-brne-nove-kroky-k-interkulturnimu-knihovnictvi-prosinec
HRUŠKA, Petr et al. V souřadnicích volnosti: česká literatura devadesátých let dvacátého století v interpretacích. Praha: Academia, 2008.
FIALOVÁ, Alena, ed. V souřadnicích mnohosti: česká literatura první dekády jednadvacátého století v souvislostech a interpretacích. Praha: Academia, 2014.
KOMORNÁ, M. Sociolingvistické a pragmatické aspekty výuky češtiny jako cizího jazyka pro české neslyšící. Info-Zpravodaj. 2008, roč. 16, č. 2, s. 16–18.
Speciálněpedagogická témata: Weby Gong, Impulsy (Inspirace, náměty a trendy dětského čtenářství), Unie, Infozpravodaj, Speciální pedagogika
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Petr Svoboda (31.03.2022)
Minimální docházka 80 %, aktivní účast v seminářích, průběžné studium literatury primární a doprovodné sekundární zadávané k tématům, prezentace vybraného knižního titulu či tématu.
Ústní zkouška (kolokviální formou) sestává z diskuse nad knižními tituly probíranými na seminářích. Očekává se odborná připravenost studenta i ve směru potenciální didaktické aplikace knižního titulu/tématu ve školním prostředí.