Poslední úprava: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D. (01.02.2019)
Studenti budou seznámeni s metodologií komparativní pedagogiky a relevantními informačními zdroji. Dále budou přednášky zaměřeny na systém a kurikulum primárního vzdělávání ve světě. Samostatné přednášky budou věnovány vybraným celosvětovým trendům (např. spravedlivý přístup ve vzdělávání), doporučením mezinárodních organizací a reflexi výsledků mezinárodních studií zkoumajících výsledky ve vzdělávání.
Poslední úprava: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D. (03.01.2007)
The research methodology and relevant resources of the of the comparative education will be introduced. Furthermore, the lectures will be focused on the school systems and curriculum of the primary education around the world, the international educational trends and recommendations of the international institutions (UNESCO, OECD), for example formative assessment, education for citizenship, equity of outcomes in education.The results of the international studies on evaluation of educational achievements will be disscussed.
Cíl předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D. (01.09.2018)
Cílem předmětu je orientovanost studentů v oblasti metodologie komparativní pedagogiky, relevantních informačních zdrojů, systému a kurikulu primárního vzdělávání ve světě a vybraných celosvětových trendech, doporučeních mezinárodních organizací a reflexích výsledků mezinárodních studií zkoumajících výsledky ve vzdělávání.
Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D. (01.02.2019)
Povinná:
WALTEROVÁ, E. Srovnávací pedagogika: Vývoj a proměny v globálním kontextu. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2006. 324 s. ISBN 80-7290-269-5.
STRAKOVÁ, J. (2016). Mezinárodní výzkumy výsledků vzdělávání. Metodologie, přínosy, rizika a příležitosti. Praha: Univerzita Karlova v Praze – Pedagogická fakulta.
Doporučená:
PRŮCHA, J. Srovnávací pedagogika. Praha, Portál 2006. 263 s. ISBN 80-7367-155-7
JEŽKOVÁ, V.; WALTEROVÁ, E.; ABANKINA, T.; ABANKINA, I. Školní vzdělávání v Ruské federaci. Praha: Karolinum, 2013. ISBN 978-80-246-2206-4. (v tisku)
JEŽKOVÁ, V.; DVOŘÁK, D.; GREGER, D.; DAUN, H. Školní vzdělávání ve Švédsku. Praha: Nakladatelství karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-2021-3.
JEŽKOVÁ, V.; DVOŘÁK, D.; CHAPMAN, C. a kol. Školní vzdělávání ve Velké Británii. Praha: Nakladatelství Karolinum, 2009. ISBN 978-80-246-1784-8.
JEŽKOVÁ, V.; KOPP, von, B.; JANÍK, T. Školní vzdělávání v Německu. Praha: Nakladatelství Karolinum, 2008. ISBN 978-80-246-1558-5.
JEŽKOVÁ, V.; GREGER, D. (eds.). Školní vzdělávání. Zahraniční trendy a inspirace. Praha: Karolinum. ISBN 80-2461313-1.
Průcha, J. Vzdělávání a školství ve světě: základy mezinárodní komparace vzdělávacích systémů. Praha, Portál 2006. 320 s. ISBN 80-7178-290-4
Váňová, M.: Srovnávací pedagogika a její teoretické problémy. In: Pedagogická revue, roč. 51, 1999, č.: 5, s. 410-418, ISSN: 1335-1982
Učení je skryté bohatství : zpráva Mezinárodní komise UNESCO "Vzdělávání pro 21. století". 1997. Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, Ústav výzkumu a rozvoje školství. 125 s.
Metody výuky
Poslední úprava: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D. (09.04.2018)
Přednáška, interaktivní bloky, diskuse ve dvojicích, skupinách, příprava prezentace, samostudium, úkoly v moodle
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D. (20.02.2020)
Zápočet bude udělen na základě vypracování seminární práce.
Zadání zápočtové práce:
Vyberte si jeden aspekt vzdělávacího systému, který vám připadá důležitý.
a) Zdůvodněte, proč vám připadá důležitý. (Z textu musí být jasně rozlišitelné, zda se jedná o vaše názory či o objektivní data založená na dokladech- výsledky výzkumů, doporučení odborníků).
b) Porovnejte tento vybraný aspekt v ČR a v dalších 2 zemích. Uveďte výhody a nevýhody jednotlivých podob (ČR, země A, země B) tohoto aspektu. V této části je naprosto nutné porovnání doložit relevantními doklady.
Kriteria: -práce obsahuje všechny náležitosti (tedy obhájení významnosti, srovnání ČR a alespoň dvou dalších zemí, pojednání o výhodách a nevýhodách odlišností) -uvedené údaje jsou fakticky správné, argumentace je logická a funkční, práce neobsahuje pravopisné chyby
- jednotlivá tvrzení jsou v textu odkazována na relevantní zdroje, zdroje jsou správně citovány - rozsah max 2,5 normostrany
- práce je vložena do moodle nejpozději 10 dní po ukončení výuky v letním semestru (jiná forma odevzdání se nepřipouští)
Pokud nebude práce zásadně vyhovovat kritériím, nebude studentovi uznána jako "zápočtová". Pokud bude práce obsahovat drobnější nedostatky, může být vrácena k dopracování. Na dopracování má student čas 10 dní po vyžádání dopracování (prostřednictvím hodnocení v moodle).
Sylabus -
Poslední úprava: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D. (01.02.2019)
Teorie, metodologie a vývoj komparativní pedagogiky Zdroje informací KP Úvod do teorie vzdělávacích systémů Systém a kurikulum primárního vzdělávání ve světě Výsledky mezinárodních výzkumů výsledků ve vzdělávání Mezinárodní trendy a doporučení mezinárodních institucí Vybrané trendy ve vzdělávání (formativní hodnocení, inkluzivní vzdělávání, komunitní vzdělávání, vzdělávání ke globální odpovědnosti)
Poslední úprava: STARA/PEDF.CUNI.CZ (26.03.2013)
Research methodology
Results of the research
Information Resources
System and curriculum of primary education around the world
International trends and recommendations of the international institutions