|
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. Petr Volf (15.03.2011)
přehledem pedagogických věd, je úvodním předmětem pro oborový modul a pro submodul teoretického základu. Cíl předmětu: Cílem výuky předmětu je poskytnout základní orientaci v oboru pedagogika, osvojit si základní pedagogickou terminologii, přiblížit smysl oboru v souvislostech teoretické a empirické práce, v kontextu společenských věd, seznámit se se základy pedagogického myšlení. |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Petr Volf (15.03.2011)
Literatura základní:
BLÍŽKOVSKÝ, B. Systémová pedagogika. Ostrava : Amosium, 1992. ISBN 80-85498-23-5 KOLÁŘ, Z. Úvod do studia pedagogiky. Ústí n. Lab. : UJEP, 1996. ISBN 80-7044-135-6 PELIKÁN, J. Výchova jako teoretický problém. Ostrava : Amosium, 1995. ISBN 80-85498-27-8 PRŮCHA,J., MAREŠ, J., WALTEROVÁ, E. Pedagogický slovník. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-722-8 PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7367-047-X. PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7178-944-5 SKALKOVÁ, J. Humanizace vzdělávání a výchovy jako soudobý pedagogický problém. Ústí n. Labem : UJEP. 1993. ISBN 80-7044-063-5
Literatura doporučená:
BREZINKA, W. Filozofické základy výchovy. Praha : Zvon, 1996. ISBN 80-7113-169-5 CACH, J. Pedagogika a vědy jí blízké v Československu v letech 1918 až 1938. Praha : Karolinum, 1996. ISBN 80-7184-176-5 CIPRO, M. Principy výchovy. Praha : AUC, 1986. CIPRO, M. Společnost a výchova. Praha : vl. nákl., 1996. ISBN 80-238-0515-0 HENDRICH, J. Úvod do obecné pedagogiky. Praha : Nákladem Profesorského nakladatelství a knihkupectví, 1939. HESSEN, S. Filosofické základy pedagogiky. Praha : Československá grafická unie, 1936. JŮVA, V. Úvod do pedagogiky. Brno : Paido, 1995. ISBN 80-85931-06-0 KÁDNER, O. Základy obecné pedagogiky. I. díl. Praha : Česká grafická unie, 1925. PAŘÍZEK, V. Základy obecné pedagogiky. Praha : SPN, 1996 PELIKÁN, J. Výchova pro život. Praha : ISV, 2004. ISBN 80-86642-31-3 VORLÍČEK, CH. Úvod do pedagogiky. Praha : H+H, 2000. ISBN 80-86022-79-X |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Petr Volf (15.03.2011)
Osnova předmětu:
Pedagogika v systému věd o člověku. Struktura pedagogických disciplín. Vztah pedagogické teorie a výchovně vzdělávací praxe. Základní pedagogické kategorie - výchova, vzdělávání, vyučování. Jejich vzájemný vztah, různost interpretací. Sebevýchova, sebevzdělání. Výchova jako celoživotní proces. Vztah výchovy a sebevýchovy. Vývoj člověka a výchova. Biologické aspekty výchovy, vliv dědičnosti. Výchova a společnost. Vliv prostředí na formování osobnosti. Formování, socializace, výchova, manipulace. Systémové pojetí výchovně vzdělávacího procesu. Cíl, prostředky, výsledky, podmínky, činitelé, vzájemné vztahy a determinace těchto prvků. Principy fungování systému. Institucionalizace výchovy. Význam a funkce školy. Mimoškolní výchovné instituce. Vychovatel a vychovávaný jako základní činitelé výchovy. Jejich vzájemné vztahy. Autorita ve výchově. Výchovné styly. Vztah cílů a výsledků výchovy. Efektivita výchovně vzdělávacího procesu. Výchova jako adaptace a anticipace. Aktuální pedagogické problémy. Tradice a modernizace ve výchově. Možnosti a meze výchovy. Pedagogická prognostika. |