|
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. Kateřina Suková Vychopňová, Ph.D. (23.01.2024)
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. Kateřina Suková Vychopňová, Ph.D. (23.05.2024)
Student definuje základní pojmy z fonetiky a fonologie francouzského jazyka a používá je pro popis jazyka a jeho fungování. Student ovládá správnou výslovnost francouzštiny na segmentální i suprasegmentální jazykové rovině. Student vyvozuje možné potíže žáků, které pramení z foneticko-fonologických interferencí mezi francouzštinou a češtinou. Student si osvojí klíčové prvky didaktiky výslovnosti francouzského jazyka, včetně fonetické korekce. Student samostatně a aktivně pracuje s vybranou lingvistickou a didaktickou literaturou z oboru a dalšími relevantními zdroji. |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Kateřina Suková Vychopňová, Ph.D. (23.01.2024)
Příprava na výuku: - přednáška: Studenti si projdou poznámky z předchozí přednášky. K tématu si přečtou/prostudují odpovídající kapitolu ze studijní literatury. (15 minut/týden) - seminář: Studenti si prostudují materiály, které jim vyučující s předstihem vloží do MS Teams (praktická cvičení, poslech nahrávek, podcastů apod.). (40 minut/týden) Samostudium literatury a plnění průběžných úkolů: Na první přednášce budou studenti seznámeni se systémem průběžného odevzdávání nahrávek a jejich následné analýzy: nahrávky čtených textů (prostřednictvím MS Teams). Nahrávky budou analyzovány jak samotnými studenty, tak vyučující. Jejich počet bude určen dle úrovně vědomostí studentů na začátku ZS. Dále studenti během semestru odevzdají jeden transkripční test. (20 hodin/semestr + 20 minut/semestr)
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. Kateřina Suková Vychopňová, Ph.D. (23.01.2024)
DOHALSKÁ, M., SCHULZOVÁ, O.: Fonetika francouzštiny. Praha, Karolinum, 2020. LÉON, P.: Précis de phonostylistique – Parole et expressivité. Paris, Nathan, 1993. LÉON, P.: Phonétisme et prononciation du Français. Paris, Armand Colin, 2007. MADELENI, E., PAGEL, D., WIOLAND, F.: Le rythme du français parlé. Paris, Hachette, 2012. ABRY, D., CHALARON, M.-L.: Les 500 exercices de phonétique A1/2. Paris, Hachette, 2009. ABRY, D., CHALARON, M.-L.: Les 500 exercices de phonétique B1/B2. Paris: Hachette, 2011. FENCLOVÁ, M.: Fonetika francouzštiny jako lingvodidaktický problém. Praha, Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2003. WIOLAND, F.: La vie sociale des sons du français.Paris, L'Harmattan, 2005. MARTIN, P.: Intonation du français. Paris, Armand Colin, 2009. WIOLAND, F.: Prononcer les mots du Français. Paris, Hachette, 1991. |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Kateřina Suková Vychopňová, Ph.D. (24.05.2024)
Cíle jednotlivých kurzů 1. Úvod, seznámení, podmínky zakončení předmětu, literatura aj.: Student se seznámí s organizací kursu, jeho sylabem, požadavky a dostupnou literaturou. 2. Základní pojmy z fonetiky a fonologie: Student dokáže definovat základní pojmy z fonetiky a fonologie francouzského jazyka. Zvládnutí teoretické báze mu poslouží jako podklad pro následný praktický nácvik jednotlivých jevů. 3. Respirační, fonační a artikulační ústrojí: Student popíše jednotlivá ústrojí a dokáže objasnit, jak tyto systémy ovlivňují produkci řeči. 4. Intonace, rytmus, rytmické členění: Student rozpozná a analyzuje různé intonační vzorce a rytmické struktury francouzského jazyka. 5. Přízvuk: Student dokáže popsat, jak funguje přízvuk ve francouzštině, a je schopen ho správně použít ve své vlastní produkci. 6. API: Student se seznámí se znaky Mezinárodní fonetické abecedy. Dokáže popsat a zaznamenat všechny zvuky standardní francouzštiny. 7. Vázání a řetězení: Student dokáže teoreticky interpretovat pravidla spojování slabik a slov do rytmických skupin a větších celků, a dokáže je ilustrovat na vlastní produkci. 8. Schwa: Student si osvojí teoretická pravidla výslovnosti němého e a dokáže je implementovat do své vlastní produkce. 9. Samohlásky ústní: Student rozpozná a produkuje francouzské ústní samohlásky. 10. Samohlásky nosové: Student rozpozná a produkuje francouzské nosové samohlásky. 11. Polokonsonanty: Student rozpozná a produkuje francouzské polokonsonanty. 12. Souhlásky: Student rozpozná a produkuje francouzské souhlásky.
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. Kateřina Suková Vychopňová, Ph.D. (23.01.2024)
Aktivní účast na seminářích (maximálně 3 absence s doplněním úkolů). Průběžné plnění úkolů během semestru (zadáváno na semináři nebo přes MS Teams) a příprava na semináře. Zápočet (zimní semestr) 1) transkripční test 2) srovnávací analýza dvou nahrávek téhož textu (první z počátku zimního semestru, druhá z konce zimního semestr) během níž student prokáže teoretickou i praktickou znalost segmentální i suprasegmentální úrovně zvukové podoby francouzštiny (odevzdání přes MS Teams) 3) vědomostní test v rozsahu učebnice Fonetika francouzštiny (Dohalská M., Schulzová, O., Karolinum 2020) - 1 termín řádný, max. 2 opravné, min. 70% správných odpovědí (min. 28 bodů)
Zkouška (letní semestr) 1) dvě teoretické otázky (rozprava nad testem ze ZS) 2) srovnávací analýza dvou odevzdaných nahrávek téhož textu (první z počátku zimního semestru, druhá z konce letního semestru), během níž student prokáže teoretickou i praktickou znalost segmentální i suprasegmentální úrovně zvukové podoby francouzštiny 3) četba připraveného a nepřipraveného textu
|