|
|
|
||
Poslední úprava: doc. PhDr. Irena Vaňková, CSc., Ph.D. (09.02.2024)
Studenti by si měli osvojit teoretické a metodologické základy probíraných přístupů, tak aby porozuměli jejich specifičnosti a aby mohli sami na jejich základě interpretovat vybrané výseky obrazu světa (sémantické okruhy), a to i ve srovnávacím aspektu. |
|
||
Poslední úprava: doc. PhDr. Irena Vaňková, CSc., Ph.D. (09.02.2024)
Pravidelná účast ve výuce s přípravou (domácí četba, úkoly) + zkouška, složená ze dvou částí: 1) seminární práce realizovaná prostřednictvím power-pointové prezentace na atestačním semináři (uplatnění metodologie kognitivní / kulturní lingvistiky, nejlépe ve srovnávacím aspektu – čeština + rodný jazyk) 2) písemný test ověřující znalost probírané látky a schopnost její aplikace na konkrétní jazykový materiál |
|
||
Poslední úprava: doc. PhDr. Irena Vaňková, CSc., Ph.D. (08.02.2024)
Literatura (výběr)
DIRVEN, R. - M. VERSPOOR, M. (eds.) Cognitive Exploration of Language and Linguistics. Amsterodam, Philadelphia: John Benjamins Publishing Company, 1998. GŁAZ, A. Lingusitic Worldview(s). Approaches and Applications. New York and London: Routledge: 2022. |
|
||
Poslední úprava: doc. PhDr. Irena Vaňková, CSc., Ph.D. (09.02.2024)
Kurz má přiblížit základy kognitivní a kulturní lingvistiky, tedy přístupů k jazyku akcentujících poznávací a kulturní aspekty jazyka, jeho spjatost s kognicí a zároveň s kulturou určitého společenství. V centru pozornosti bude jazyk jako obraz světa, resp. interpretace světa, která je v jazyce uložena v podobě zkušenostně ukotvených konceptualizací, resp. významů. Pozornost bude věnována a) výchozím principům a tématům kognitivní lingvistiky, jako je tělesná zkušenost promítající se do jazyka, konceptualizační mechanismy jako metafora, metonymie a blend (konceptuální integrace), kategorizace aj. (G. Lakoff, M. Johnson, M. Turner…) b) směrům označovaným jako kulturní lingvistika, (kognitivní) etnolingvistika, příp. antropolingvistika, v jejichž centru je jazyk v kontextu kultury a které zkoumají – s ohledem na kognitivně podstatné souvislosti – stereotypy a hodnoty sdílené společenstvím (J. Bartmiński), tzv. mezikulturní sémantiku nebo kulturně klíčová slova (A. Wierzbicka) apod., též ve srovnávacím aspektu. Práce v semináři bude uzpůsobena možnostem, založení a zájmu studentů. Část výuky bude věnována průhledům do české kultury prostřednictvím vybraných literárních textů a textů populárních písní, které ilustrují některé aspekty českého obrazu světa. Tematické okruhy (realizované s ohledem na možnosti a zájmy studentů): 1. Principy kognitivní a kulturní lingvistiky; kognitivní a kulturní přístup k jazyku vs. přístup strukturní a komunikační. Lingvistika kulturní, antropologická. (Kognitivní) etnolingvistika 2. Jazykový obraz světa. Antropocentrismus a opozice vlastní – cizí. Stereotypy a hodnoty v jazykovém obrazu světa. 3. Teorie konceptuální metafory; typy metafor; metonymie. Konceptuální integrace (blend). "Literární mysl": příběh a parabola. Narativita jazyka a narativita významu. 4. Tělesnost a představová schémata (image schemas) jako základ konceptuálního systému. 5. Kategorizace: tradiční přístup vs. přístup kognitivistický. Prototyp a stereotyp. 6. Mezikulturní sémantika. Kulturní konceptualizace. Kulturně klíčová slova. 7. Význam / konceptualizace. Přístupy k významu a zkoumání konotací. |