Poslední úprava: PhDr. Rostislav Čichoň, Ph.D. (30.10.2019)
Pedagogická praxe probíhá na středních školách či středních odborných učilištích (věková kategorie 15-19 let; v
případě víceletého gymnázia 12-19 let) zpravidla blokovou formou. Tzn. výuka na fakultě neprobíhá souběžně.
Aktivity směřují k dalšímu rozvoji a zkvalitnění učitelských dovedností a kompetencí studentů. Poznání celkové
problematiky života školy v celém jejím komplexu a tím i přiblížení se k vlastní učitelské profesi. V neposlední řadě
seznámení se z administrativními nároky kladenými na dnešní učitele SŠ.
Poslední úprava: PhDr. Libor Flemr, Ph.D. (13.12.2010)
Student teaching at secondary school last usually 3 weeks. Students at first observe P.E. and after 4 observations try
to lead personally the pedagogical process ? teach P.E. at different classes of secondary school. Primary objective of
the practice is to continue in developing of the teaching skills in the conditions of secondary school.
Literatura -
Poslední úprava: PhDr. Rostislav Čichoň, Ph.D. (30.10.2019)
TILINGER, P. a kol. Odborné a pedagogické praxe v tělesné výchově. Praha : Karolinum, 2014
FIALOVÁ, L., FLEMR, L., MARÁDOVÁ, E., MUŽÍK, V. (2014). Vzdělávací oblast Člověk a zdraví v současné škole. Praha: Karolinum.
RYCHTECKÝ, A., FIALOVÁ, L. Didaktika školní tělesné výchovy. Praha : Univerzita Karlova, 2004.
PERIČ, T., DRAGOUNOVÁ, Z. (2016). Hry a jejich využití v tréninku (především dětí). Studia sportiva, vol. 10, no. 2, pp. 140-148.
PEŘINOVÁ, R. (2018). Vychovávejme v Tělesné výchově! Program rozvíjející kritické myšlení. Tělesná výchova a sport mládeže, vol. 84, no. 4, pp. 14-18.
Poslední úprava: PhDr. Libor Flemr, Ph.D. (13.12.2010)
TILINGER, P. a kol. Pedagogické a odborné praxe v tělesné výchově a sportu : učební texty Univerzity Karlovy v Praze. Praha : Karolinum, 2009. 95 s. ISBN 978-80-246-1707-7. (interní překlad vybraných pasáží)
Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: PhDr. Rostislav Čichoň, Ph.D. (30.10.2019)
Požadavky na zápočet:
Kladné hodnocení pedagogické praxe vedoucím učitelem ze SŠ;
Poslední úprava: PhDr. Libor Flemr, Ph.D. (13.12.2010)
Requirements for credit:
positive evaluation of the activities of the student presented by supervisor
complete dokumentation of the praxis (observation reports, preparation for P.E. lesons, personal evaluation of the teaching activities written by the student)
Sylabus -
Poslední úprava: PhDr. Rostislav Čichoň, Ph.D. (30.10.2019)
Obsah výuky:
Úvodní seminář na půdě fakulty před nástupem studentů do škol;
Výběr střední školy - primárně fakultní školy UK FTVS, příp. další pražské střední školy;
Beseda s vedením vybrané střední školy;
Příprava tematického plánu výuky a tvorba rozvrhu a strategie absolvování pedagogické praxe s vedoucím učitelem praxí ze SŠ;
Hospitace s následnými rozbory ve třídách, kde bude student učit;
Vypracování dokumentů k praxím - tematický plán, přípravy na vyučovací jednotku, deník praxe, hodnocení studenta vedoucím učitelem, sebereflexe;
Vyučovací výstupy s následnými rozbory pedagogické činnosti praktikujícího studenta;
Průběžná možnost konzultace na oddělení pedagogických praxí na katedře PPD;
Závěrečný seminář na půdě fakulty.
Poslední úprava: PhDr. Libor Flemr, Ph.D. (13.12.2010)
Classwork contents:
1. Seminary before the entry to chosen school.
2. Meeting with the management of the school
3. Preparation of strategy of the practice, work on the plan of teaching, timetable of teaching
4. - 7. Observation of the teaching activities of the teacher (supervisor) in the classes where student will teach.
8. - 55. Teaching in chosen classes, analyses of teaching performance with supervisor