Poslední úprava: PhDr. Radka Peřinová, Ph.D. (01.08.2023)
Předmět ve značné míře navazuje na znalosti, které studenti získali již během studia fyziologie, antropomotoriky, pedagogiky a didaktiky, psychologie a sociologie, filosofie. Studenti získají širší i hlubší vhled do problematiky motorické kontroly učení obecně a motorického učení zvláště. Budou seznámeni s teoriemi učení, s biologickou a sociální podstatou učení. Náplň předmětu je směřována především k specifickým teoriím senzomotorického učení, řízení a regulaci pohybů při učení se pohybovým dovednostem a činnostem a k osvojení a pochopení algoritmů aplikace v pedagogické a tělovýchovné praxi studenty.
Poslední úprava: PhDr. Radka Peřinová, Ph.D. (07.08.2023)
The subject builds on the knowledge that students have already acquired during the study of physiology, anthropomotorics, pedagogy and didactics, psychology and sociology, philosophy. Students will gain a broader and deeper insight into the issue of motor learning control in general and motor learning in particular. They will be introduced to theories of learning, to the biological and social nature of learning. The content of the subject is directed primarily to specific theories of sensorimotor learning, control and regulation of movements when learning movement skills and activities, and to students' acquisition and understanding of application algorithms in pedagogical and physical education practice.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Radka Peřinová, Ph.D. (01.08.2023)
Kompetence absolventa předmětu (výstupy učení):
· Student dokáže vyjmenovat klíčové problémy motorické kontroly (kognitivní dimenze), demonstruje je na konkrétním pohybu a uvede navrhovaná řešení (aplikační dimenze)
· Student dle vlastních preferencí vybere (afektivní dimenze) a uvede relevantní významné osobnosti z historie a diskutuje jejich vliv na pozdější vývoj ve výzkumu motorické kontroly a učení (kognitivní dimenze).
· Student přiřadí příslušné atributy jednotlivým teoriím (kognitivní dimenze), argumentuje využití vybraných teoretických přístupů z pohledu sportovní praxe (aplikační dimenze).
· Student dokáže popsat a graficky znázornit schéma zpracování informace včetně zpětnovazební smyčky a přiřadí tento přístup k relevantnímu teoretickému konceptu (kognitivní dimenze).
· Student uvede faktory ovlivňující rozhodování (kognitivní dimenze) a diskutuje je v kontextu vlastní sportovní praxe (aplikační, afektivní dimenze).
· Student vysvětlí princip ztělesněné kognice a diskutuje rozdíly (kognitivní dimenze) mezi tímto přístupem a jím zvolenou teorií motorického učení (afektivní dimenze).
· Student demonstruje na příkladu zadané pohybové dovednosti (aplikační dimenze) odlišné pohledy na fáze motorického učení: Fitts a Posner, Bernstein, Gentillová, Rychtecký (kognitivní dimenze) a diskutuje, proč je průběh učení fázován (afektivní dimenze).
· Student pomocí myšlenkové mapy graficky zaznamená a popíše problematiku zpětné vazby v motorickém učení (kognitivní, aplikační dimenze).
Poznámka: Ačkoli výstupy z učení (získané kompetence) zpravidla obsahují všechny dimenze tj. znalosti, dovednosti i postojovou složku jsou u jednotlivých výstupů pro přehlednost uvedeny.
Poslední úprava: PhDr. Radka Peřinová, Ph.D. (07.08.2023)
Competence of the subject graduate (learning outcomes):
· The student is able to list the key problems of motor control (cognitive dimension), demonstrate them in a specific movement and present proposed solutions (application dimension)
· According to their own preferences, the student selects (affective dimension) and mentions relevant important figures from history and their influence on later developments in motor control and learning research (cognitive dimension).
· The student assigns relevant attributes to individual theories (cognitive dimension), argues the use of selected theoretical approaches from the point of view of sports practice (application dimension).
· The student can describe and graphically depict an information processing scheme, including a feedback loop, and assign this approach to a relevant theoretical concept (cognitive dimension).
· The student will state the factors influencing decision-making (cognitive dimension) and the application is in the context of one's own sports practice (application, affective dimension).
· The student will explain the principle of embodied cognition and the differences (cognitive dimension) between this approach and his chosen theory of motor learning (affective dimension).
· The student demonstrates different views on the phase of motor learning: Fitts and Posner, Bernstein, Gentill, Rychtecký (cognitive dimension) and application, using the example of the specified movement skill (application dimension) and why the course of the learning phase (affective dimension).
· Using a mind map, the student will graphically record and describe the issue of feedback in motor learning (cognitive, application dimensions).
Note: However, the learning outcomes (acquired competencies) usually contain all dimensions, i.e. knowledge, skills and the attitude component are listed for the individual outcomes for clarity.
Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Radka Peřinová, Ph.D. (31.07.2023)
požadavky na zápočet
- 80% docházka a aktivní účast na seminářích (individuální, skupinové aktivity, projektová práce)
- odevzdání seminární práce (jde o portfolio zpracovaných výstupů ze seminářů a zadaných úkolů)
požadavky na zkoušku (hodnotí se převážně znalosti i s přesahem do aplikační roviny)
- zápočet je prerekvizitou
- první pokus probíhá formou písemného testu (bez časového limitu); otázky mají formu uzavřených i otevřených odpovědí, výběru z možností; další pokusy o složení zkoušky jsou formou ústního pohovoru
- pokud student požádá, je možné skládat zkoušku ústní formou již při prvním pokusu
Poslední úprava: PhDr. Radka Peřinová, Ph.D. (07.08.2023)
credit requirements
- 80% attendance and active participation in seminars (individual, group activities, project work)
- handing in the seminar work (it is a portfolio of processed outputs from seminars and assigned tasks)
exam requirements (mostly knowledge is evaluated, even with an overlap into the application level)
- credit is a prerequisite
- the first attempt takes the form of a written test (without a time limit); questions have the form of closed and open answers, choice of options; further attempts to pass the exam are in the form of an oral interview
- if the student requests, it is possible to take the exam orally on the first attempt
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Vladimír Hojka, Ph.D. (11.10.2022)
BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdelávaní. Edtion ed.: Portál, sro, 1998. ISBN 8071782165.
ČÁP, J. Psychologie výchovy a vyučování. Edtion ed.: Karolinum, 1993. ISBN 8070665343.
ČÁP, J. AND J. MAREŠ. Psychologie pro učitele. Praha: Portál. 2001..
KLUKA, D. A. Motor behavior: From learning to performance. Edtion ed.: Morton, 1999. ISBN 0895823861.
LINHART, J. AND V. CHMELAŘ Proces a struktura lidského učení, Věd. red.: Vilém Chmelař. Edtion ed., 1972.
LINHART, J. Základy psychologie učení. Edtion ed.: SPN, 1982.
MAGIL, R. A., Motor Learning; Concepts and Application. 6th edition. New York, USA: Wm. C. Brown Publishers, 2001.
MAZÁČOVÁ, N., Vybrané problémy obecné didaktiky. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta.2014.
RYCHTECKÝ, A. Senzorické a percepční předpoklady herní činnosti. In: L. Čepička. Hry 2006, výzkum a aplikace. Plzeň: Západočeská univerzita, 6 - 16.
SCHMIDT, R. Motor control and performance: From principles to practice. Champaign, IL: Human Kinetics, 1991.
Sylabus -
Poslední úprava: Mgr. Vladimír Hojka, Ph.D. (11.10.2022)
Přednášky:
1. Fylogenetické východisko učení, ontogenetické základy učení.
2. Biologické koncepce a psychologické teorie učení.
3. Pohybové dovednosti. Výzkum v oblasti senzomotorického učení.
4. Teorie motorické kontroly a teorie motorického učení.
5. Neuropsychologické základy osvojování dovedností. Mechanismy a činitelé v senzomotorickém učení.
6. Časový průběh učení, determinanty průběhu a výsledky senzomotorického učení.
7. Skupinová dynamika při motorickém učení. Způsoby zjišťování úrovně osvojení dovednosti (psychologická a fyziologická instrumentace).
Semináře:
1. Reflexy, instinkty, cílevědomé chování a jednání.
2. Druhy učení. (experimenty v oblasti výzkumu učení)
3. Senzomotorické učení v praxi. Klasifikace pohybových dovedností, kritéria klasifikace.
4. Somato-senzorický systém. Transfer.
5. Regulace a řízení motoriky v průběhu učení. Paměť.
6. Druhy motorického učení. Charakteristika „žáka“ (pozornost, motivace, feedback).
7. Činitelé ovlivňující učení a výkon. Optimální organizace a struktura efektivního učení novým pohybovým dovednostem.
Poslední úprava: PhDr. Radka Peřinová, Ph.D. (07.08.2023)
Lectures:
1. Phylogenetic basis of learning, ontogenetic foundations of learning.
2. Biological concepts and psychological theories of learning.
3. Movement skills. Research in sensorimotor learning.
4. Theory of motor control and theory of motor learning.
5. Neuropsychological foundations of skill acquisition. Mechanisms and agents in sensorimotor learning.
6. Time course of learning, determinants and results of the sensorimotor course of learning.
7. Group dynamics in motor learning. Ways of determining the level of skill acquisition (psychological and physiological instrumentation).
Seminars:
1. Reflection, instinct, purposeful behavior and action.
2. Types of learning. (experiments in learning research)
3. Sensorimotor learning in practice. Classification of movement skills, classification criteria.
4. Somato-sensory system. Transfer.
5. Regulation and control of motor skills during learning. Memory.
6. Types of motor learning. Characteristics of the "pupil" (attention, motivation, feedback).
7. Factors influencing learning and performance. Optimal organization and structure of effective learning of new movement skills.
Studijní opory
Poslední úprava: PhDr. Radka Peřinová, Ph.D. (20.10.2022)