Poslední úprava: PhDr. Adam Zdobinský (15.09.2023)
Základním pilířem předmětu jsou kompetence vedení a organizace při aplikaci různých gymnastických cvičení,
která jsou různorodě zaměřena. Součástí těchto cvičení je učení se širokého spektra základních gymnastických
dovedností, a metodických zásad rozvoje pohybových schopností v gymnastice. Vše je završeno spojením tohoto
rozvoje motorických schopností a učení se dovedností do gymnastické motoricko-funkční přípravy, kdy je student
schopen aplikovat zpevňovací; podporovou; visovou; rotační; odrazovou a doskokovou subpřípravu z gymnastické
motoricko-funkční přípravy do školní tělesné výchovy. Základní gymnastika nabízí také bohatý zásobník cvičení
obsažených ve veškerých gymnastických aktivitách, která lze aplikovat do jiných pohybových intervencí
nesouvisejících přímo s gymnastickými aktivitami. V neposlední řadě předmět obsahuje také základní teoretické
poznatky ohledně držení těla nebo biomechaniky tělesných cvičení přenesených do praxe právě v gymnastických
aktivitách.
Poslední úprava: PhDr. Adam Zdobinský (15.09.2023)
The fundamental pillars of the subject revolve around competence in leadership and organization in the
application of various gymnastic exercises with diverse focuses. These exercises encompass a wide range of
fundamental gymnastic skills and methodological principles for developing motor abilities in gymnastics.
Everything culminates in connecting the development of motor skills and the learning of skills in gymnastic motor-
functional preparation. This enables students to apply strengthening, supporting, hanging, rotating, jumping, and
landing sub-preparation from gymnastic motor-functional preparation to physical education in schools.
Basic gymnastics also offers a rich repository of exercises present in all gymnastic activities, which can be applied
to other physical interventions unrelated to gymnastic activities. Lastly, the subject includes fundamental
theoretical knowledge regarding body posture and the biomechanics of physical exercises applied in practice,
particularly in gymnastic activities.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Adam Zdobinský (15.09.2023)
Cílem předmětu je naučit studenty vést a organizovat rozcvičení v oblasti gymnastických aktivit, vybavit studenty bohatým zásobníkem cvičení, která jsou esenciální pro navazující předměty ve studiu, jako je Rytmická gymnastika a tanec a Teorie a základy didaktiky gymnastiky.
Po absolvování předmětu student disponuje těmito kompetencemi:
Student zvládá organizovat a vést rozcvičení ve větší skupině v plném rozsahu s použitím hudby a náčiní v oblasti tělesné výchovy (práce s žáky ZŠ a SŠ).
Student je plně kompetentní v rámci písemných příprav k intervenčním pohybovým programům, jako je příprava protokolu rozcvičení.
Student ovládá odbornou terminologii v češtině v rámci tělesných cvičení bez náčiní a s náčiním a zvládá její aplikaci v praxi.
Student umí předvést základní dovednosti spojené s gymnastickými aktivitami, zejména cvičení prostných a zvládá také základy cvičení na nářadí v rámci gymnastické motoricko-funkční (akrobatické) přípravy.
Student je schopen analyzovat základní držení těla a základní odchylky od korektního držení těla, a zároveň podávat zpětnou vazbu při implementaci jednotlivých cvičení v praxi.
Poslední úprava: PhDr. Adam Zdobinský (15.09.2023)
The aim of the subject is to teach students how to lead and organize warm-up exercises in the field of gymnastic activities and equip them with a rich set of exercises essential for subsequent subjects in their studies, such as Rhythmic Gymnastics and Dance and Theory and Basics of Gymnastic Didactics.
Upon completing the subject, students possess the following competencies:
Students can organize and lead warm-up exercises in larger groups, using music and equipment in the field of physical education (working with elementary and secondary school students).
Students are fully competent in preparing written documentation for intervention exercise programs, such as warm-up protocol.
Students are proficient in the specialized terminology in both Czech and the context of physical exercises, both with and without equipment, and can apply it in practice.
Students can demonstrate basic skills related to gymnastic activities, especially floor exercises, and have a grasp of the fundamentals of exercises on apparatus within the context of gymnastic motor-functional (acrobatic) preparation.
Students are capable of analyzing basic body posture and identifying deviations from correct body posture. They can also provide feedback when implementing individual exercises in practice.
Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Adam Zdobinský (15.09.2023)
80% účast na přímé výuce
Vlastní výstup (vedení rozcvičení)
Praktické zápočtové požadavky - kontrolní cviky
Vypracovat koncept dvou různých typů rozcvičení
Poslední úprava: PhDr. Adam Zdobinský (15.09.2023)
Attend at least 80% of the direct instruction sessions.
Conduct your own warm-up exercise session.
Complete practical assignments, which may include performance evaluations of specific exercises.
Prepare concepts for two different types of warm-up exercises.
Literatura -
Poslední úprava: PhDr. Adam Zdobinský (15.09.2023)
SKOPOVÁ, M., ZÍTKO, M. a kol. Základní gymnastika. Praha: Karolinum, 2013. 199 s. ISBN 978-80-246-2194-4.
JEMNI, M., ed. The science of gymnastics. Milton Park, Abingdon, Oxon; New York: Routledge, 2011. ISBN 978-0-415-54990-5.
SWEENEY, E., ed. Gymnastics Medicine: Evaluation, Management and Rehabilitation. Cham: Springer International Publishing, 2020. ISBN 978-3-030-26287-7. DOI: 10.1007/978-3-030-26288-4
APPELT, K., LIBRA, M., STEJSKALOVÁ, I. Základy názvosloví tělesných cvičení. Praha: Palestra, 2004. 129 s.
WERNER, P. H., WILLIAMS, L. H., HALL, T. J. Teaching Children Gymnastics. Human Kinetics, 2012. ISBN 978-1-71820-898-8. DOI: 10.5040/9781718208988
CHRUDIMSKÝ, J., ŠIMŮNKOVÁ, I., NOVOTNÁ, V. a kol. Gymnastická terminologie. Praha: UK FTVS, 2013. Multimediální učební text. CD.
KOLEKTIV autorů. Gymnastika. Praha: Karolinum, 2009. 114 s. ISBN 978-80-246-1733-6
Doplňující literatura
BEHM, D. G., a CHAOUACHI, A. A review of the acute effects of static and dynamic stretching on performance. European Journal of Applied Physiology. 2011, roč. 111, č. 11, s. 2633-2651. ISSN 1439-6319, 1439-6327. DOI: 10.1007/s00421-011-1879-2
BISHOP, D. Warm Up I: Potential Mechanisms and the Effects of Passive Warm Up on Exercise Performance. Sports Medicine. 2003, roč. 33, č. 6, s. 439-454. ISSN 0112-1642. DOI: 10.2165/00007256-200333060-00005
BISHOP, D. Warm up II: performance changes following active warm up and how to structure the warm up. Sports Medicine (Auckland, N.Z.). 2003, roč. 33, č. 7, s. 483-498. ISSN 0112-1642. DOI: 10.2165/00007256-200333070-00002
FRADKIN, A. J., ZAZRYN, T. R. a SMOLIGA, J. M. Effects of Warming-up on Physical Performance: A Systematic Review With Meta-analysis. Journal of Strength and Conditioning Research. 2010, roč. 24, č. 1, s. 140-148. ISSN 1064-8011. DOI: 10.1519/JSC.0b013e3181c643a0
COELHO, J. Gymnastics and movement instruction: Fighting the decline in motor fitness. Journal of Physical Education, Recreation & Dance. Taylor & Francis, 2010, roč. 81, č. 1, s. 14-18.
ROBINSON, D. B., RANDALLL. a ANDREWS, E. Physical education teachers’ (lack of) gymnastics instruction: an exploration of a neglected curriculum requirement. Curriculum Studies in Health and Physical Education. Routledge, 2020, roč. 11, č. 1, s. 67-82. ISSN 2574-2981. DOI: 10.1080/25742981.2020.1715232
RUDD, J. R. a kol. The Impact of Gymnastics on Children’s Physical Self-Concept and Movement Skill Development in Primary Schools. Measurement in Physical Education and Exercise Science. Routledge, 2017, roč. 21, č. 2, s. 92-100. ISSN 1091-367X. DOI: 10.1080/1091367X.2016.1273225
ZÍTKO, M. Kompenzační cvičení. Praha: Svoboda, 1998. 51 s. ISBN 80-205-0529-6.
KRIŠTOFIČ, J. Posilovací a protahovací cvičení v anatomických souvislostech. Elektronická učebnice UK FTVS, 2019. 80 s. 186 fotografií. Dostupné na: https://ftvs.cuni.cz/FTVS-149-version1-ppc_orig.pdf. ISBN 978-80-87647-51-6.
KRIŠTOFIČ, J. Pohybová příprava dětí. Praha: Grada Publishing, 2006. 109 s. ISBN 80-247-1636-4.
NELSON, A., G., KOKKONEN, J. Strečink na anatomických základech. Praha: Grada Publishing, 2015. 223 s. ISBN 978-80-247-5485-7.
Poslední úprava: PhDr. Adam Zdobinský (15.09.2023)
SKOPOVÁ, M., ZÍTKO, M. a kol. Základní gymnastika. Praha: Karolinum, 2013. 199 s. ISBN 978-80-246-2194-4.
JEMNI, M., ed. The science of gymnastics. Milton Park, Abingdon, Oxon; New York: Routledge, 2011. ISBN 978-0-415-54990-5.
SWEENEY, E., ed. Gymnastics Medicine: Evaluation, Management and Rehabilitation. Cham: Springer International Publishing, 2020. ISBN 978-3-030-26287-7. DOI: 10.1007/978-3-030-26288-4
APPELT, K., LIBRA, M., STEJSKALOVÁ, I. Základy názvosloví tělesných cvičení. Praha: Palestra, 2004. 129 s.
WERNER, P. H., WILLIAMS, L. H., HALL, T. J. Teaching Children Gymnastics. Human Kinetics, 2012. ISBN 978-1-71820-898-8. DOI: 10.5040/9781718208988
CHRUDIMSKÝ, J., ŠIMŮNKOVÁ, I., NOVOTNÁ, V. a kol. Gymnastická terminologie. Praha: UK FTVS, 2013. Multimediální učební text. CD.
KOLEKTIV autorů. Gymnastika. Praha: Karolinum, 2009. 114 s. ISBN 978-80-246-1733-6
Doplňující literatura
BEHM, D. G., a CHAOUACHI, A. A review of the acute effects of static and dynamic stretching on performance. European Journal of Applied Physiology. 2011, roč. 111, č. 11, s. 2633-2651. ISSN 1439-6319, 1439-6327. DOI: 10.1007/s00421-011-1879-2
BISHOP, D. Warm Up I: Potential Mechanisms and the Effects of Passive Warm Up on Exercise Performance. Sports Medicine. 2003, roč. 33, č. 6, s. 439-454. ISSN 0112-1642. DOI: 10.2165/00007256-200333060-00005
BISHOP, D. Warm up II: performance changes following active warm up and how to structure the warm up. Sports Medicine (Auckland, N.Z.). 2003, roč. 33, č. 7, s. 483-498. ISSN 0112-1642. DOI: 10.2165/00007256-200333070-00002
FRADKIN, A. J., ZAZRYN, T. R. a SMOLIGA, J. M. Effects of Warming-up on Physical Performance: A Systematic Review With Meta-analysis. Journal of Strength and Conditioning Research. 2010, roč. 24, č. 1, s. 140-148. ISSN 1064-8011. DOI: 10.1519/JSC.0b013e3181c643a0
COELHO, J. Gymnastics and movement instruction: Fighting the decline in motor fitness. Journal of Physical Education, Recreation & Dance. Taylor & Francis, 2010, roč. 81, č. 1, s. 14-18.
ROBINSON, D. B., RANDALLL. a ANDREWS, E. Physical education teachers’ (lack of) gymnastics instruction: an exploration of a neglected curriculum requirement. Curriculum Studies in Health and Physical Education. Routledge, 2020, roč. 11, č. 1, s. 67-82. ISSN 2574-2981. DOI: 10.1080/25742981.2020.1715232
RUDD, J. R. a kol. The Impact of Gymnastics on Children’s Physical Self-Concept and Movement Skill Development in Primary Schools. Measurement in Physical Education and Exercise Science. Routledge, 2017, roč. 21, č. 2, s. 92-100. ISSN 1091-367X. DOI: 10.1080/1091367X.2016.1273225
ZÍTKO, M. Kompenzační cvičení. Praha: Svoboda, 1998. 51 s. ISBN 80-205-0529-6.
KRIŠTOFIČ, J. Posilovací a protahovací cvičení v anatomických souvislostech. Elektronická učebnice UK FTVS, 2019. 80 s. 186 fotografií. Dostupné na: https://ftvs.cuni.cz/FTVS-149-version1-ppc_orig.pdf. ISBN 978-80-87647-51-6.
KRIŠTOFIČ, J. Pohybová příprava dětí. Praha: Grada Publishing, 2006. 109 s. ISBN 80-247-1636-4.
NELSON, A., G., KOKKONEN, J. Strečink na anatomických základech. Praha: Grada Publishing, 2015. 223 s. ISBN 978-80-247-5485-7.
Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: PhDr. Adam Zdobinský (15.09.2023)
Písemný vědomostní test (teoretická východiska z jednotlivých lekcí)
Poslední úprava: PhDr. Adam Zdobinský (15.09.2023)
You will also need to pass a written knowledge test, which will cover theoretical concepts from the various lessons taught during the course. This written test will assess your understanding of the course material and theoretical knowledge related to the content discussed in the lessons.
Sylabus -
Poslední úprava: PhDr. Adam Zdobinský (15.09.2023)
1. Vývoj a současný stav gymnastických aktivit, charakteristika gymnastických druhů a sportů. Vedení a organizace gymnastického rozcvičení, ukázka kontrolních cviků.
2. Struktura a význam celkového rozcvičení - fyziologické zdůvodnění, faktory ovlivňující rozcvičení. Vedení a organizace gymnastického rozcvičení, praktická aplikace rozcvičení s hudbou.
3. Didaktické zásady týkající se vedení a organizace rozcvičení (psychologické aspekty práce s žáky a se studenty). Vedení a organizace gymnastického rozcvičení s náčiním/nářadím a aplikací základních didaktických zásad. Stimulace koordinačních schopností
4. Názvosloví cvičení prostných v češtině, požadavky k seminární práci. Výstup studentů v rozcvičení. Mobilizační a protahovací cvičení, bez vizuální kontroly pouze za použití názvosloví. Využití náčiní (bosu, expandéry).
5. Držení těla a jeho význam v praxi. Výstup studentů v rozcvičení. Síla dolních končetin a korekce držení těla v praxi.
6. Motorické schopnosti (úvod), síla a rozvoj silových schopností v gymnastice. Výstup studentů v rozcvičení. Rozvoj pohyblivosti a síly horních končetin.
7. Stabilizační systém a jeho funkce. Výstup studentů v rozcvičení. Cvičení zaměřená na stabilizační systém. Rozvoj pohyblivosti a síly svalů trupu, cvičení ve dvojicích.
8. Aerobní zdatnost (aerobní zdatnost v gymnastice). Výstup studentů v rozcvičení. Rozvoj aerobní zdatnosti. Cvičení s náčiním - švihadla.
9. Flexibilita a mobilita (rozvoj pohyblivosti v gymnastice). Výstup studentů v rozcvičení. Metody rozvoje flexibility (strečink). Kloubní pohyblivost - zásady a metody rozvoje, strečink. Cvičení s náčiním - činky, plné míče.
10. MFP, zpevňovací subpříprava. Výstup studentů v rozcvičení. Možnosti využití zpevňovací subpřípravy ve dvojicích, dovednost stoje na rukou.
11. MFP, podporová. Výstup studentů v rozcvičení. Cvičení na medicinbalech, kruzích a podporová cvičení na prostných.
12. MFP, visová subpříprava. Výstup studentů v rozcvičení. Cvičení na kruzích a hrazdě - visová cvičení a komíhání.
13. MFP, odrazová a doskoková subpříprava. Výstup studentů v rozcvičení. Odrazová a doskoková cvičení na prostných a na nářadí.
14. MFP, rotační subpříprava, mechanismy zatížení v gymnastice. Výstup studentů v rozcvičení. Kotouly, obraty, salta. Aplikace MFP subpříprav v tréninku - herní formy.
Poslední úprava: PhDr. Adam Zdobinský (15.09.2023)
Development and Current State of Gymnastic Activities: Introduction to gymnastics, types of gymnastics, and an overview of gymnastic sports. Leading and organizing gymnastic warm-up exercises. Demonstration of control exercises.
Structure and Significance of General Warm-Up: Understanding the physiological basis of warm-up exercises and factors affecting warm-up. Leading and organizing gymnastic warm-up exercises with music.
Didactic Principles for Leading Warm-Up Exercises: Psychological aspects of working with students. Leading and organizing gymnastic warm-up exercises with apparatus and applying basic didactic principles. Coordination skill development.
Terminology of Floor Exercises: Introduction to gymnastics terminology in Czech. Requirements for seminar work. Student-led warm-up exercises with an emphasis on mobility and stretching. Utilizing equipment (BOSU, expanders).
Body Posture and Its Significance: Understanding body posture and its importance. Strengthening lower limbs and correcting body posture.
Motor Skills (Introduction): Introduction to motor skills and strength development in gymnastics. Developing flexibility and strength in the upper limbs.
Stabilization System and Its Functions: Understanding the role of the stabilization system. Exercises targeting the stabilization system. Developing mobility and strength of core muscles. Partner exercises.
Aerobic Fitness (Aerobic Fitness in Gymnastics): Developing aerobic fitness in gymnastics. Exercises with equipment - ropes.
Flexibility and Mobility (Flexibility Development in Gymnastics): Methods for enhancing flexibility (stretching). Joint mobility - principles and methods of development, stretching. Exercises with equipment - dumbbells, stability balls.
Motor Functional Preparation, Strengthening Sub-Preparation: Using strengthening sub-preparation in pairs. Learning handstands.
Motor Functional Preparation, Support Exercises: Exercises on medicine balls, rings, and support exercises on the floor.
Motor Functional Preparation, Hanging Sub-Preparation: Exercises on rings and bars - hanging exercises and swinging.
Motor Functional Preparation, Rebound and Landing Sub-Preparation: Rebounding and landing exercises on the floor and apparatus.
Motor Functional Preparation, Rotational Sub-Preparation, Loading Mechanisms in Gymnastics: Rolls, twists, somersaults. Application of sub-preparation exercises in training - game forms.
Studijní opory
Poslední úprava: Mgr. Dominika Krupková (11.10.2022)
Studijní opory jsou dostupné v následujících odkazech:
- Gymnastická terminologie v odkazu: https://ftvs.cuni.cz/FTVS-740.html
- Gymnastika v obrazech - Jan Chrudimský, Jaroslav Krištofič, Jaroslav Marek, Jitka Vorálková v odkazu:
https://ftvs.cuni.cz/FTVS-740.html
Studijní materiály pro hybridní výuku budou aktualizovány v programu MS Teams - Skupina "Základní
gymnastika", přístupový kód bude rozeslán příslušným studentům.
Pro samostudium využijte Moodle 1, kurz: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?
id=10530 Klíč pro přihlášení dostane student po zápisu do předmětu.