Poslední úprava: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. (28.12.2022)
Předmět úzce navazuje na znalosti získané ze somatologie a základů sexuologie a reprodukčního zdraví. Seznamuje studenty se zákonitostmi růstu a vývoje v jednotlivých věkových obdobích včetně jejich specifik. Zmiňuje důležitost preventivní péče pro optimální vývoj dítěte. Navazuje na Program WHO Zdraví 21, který ve svých cílech označuje zdravý start do života za hlavní prioritu každé společnosti. Umožňuje aplikovat poznatky z oblasti zdravovědy v nových souvislostech.
Poslední úprava: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. (28.12.2022)
The reason of this course is to bring closer the health and social problems related to pediatric and adolescent care. The focus is on principles of growth and development based on specific stages. Also the importance of prevention care for optimal pediatric development is outlined. The course is following on the WHO Health 21 course which stressed the importance of a healthy start in life.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. (28.12.2022)
Cílem předmětu je přiblížit principy moderní zdravotní a sociální péče o děti a mládež. Student zná specifika vývoje a růstu v jednotlivých věkových obdobích. Orientuje se v řešení problémů souviseních s ohroženou rodinou a dětmi.
Poslední úprava: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. (28.12.2022)
The aim of this course is to bring health and social problems related to health care for children and adolescents.
Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. (28.12.2022)
Předmět má 3 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 86 hodinám. Doba očekávané přípravy na přednášku 15 minut, samostudium literatury (za celý semestr) 10 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 9 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 12 hodin. Příprava na zkoušku 25 hodin.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. (15.09.2019)
Bláhová, K. & et al. (2013). Kazuistiky z pediatrie. Praha: Mladá fronta.
Dunovský, J. & et al. (1999). Sociální pediatrie. Praha: Grada, 1999.
Klíma, J. & et. al. (2016). Pediatrie pro nelékařské zdravotnické obory. Praha: Grada Publishing.
Kukla, L. (2017). Sociální a preventivní pediatrie v současném pojetí. Praha: Grada.
Ludíková, B. (2013). Základy pediatrie pro speciální pedagogy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
Nožířová, J. (2012). Náhradní rodinná péče. Praha: Linde Praha.
O`callaghan, Ch. & Stephenson, T.(2005). Pediatrie do kapsy. Praha : Grada.
Velemínský, M. & et al. (2009). Vybrané kapitoly z pediatrie. České Budějovice: Jihočeská univerzita, Zdravotně sociální fakulta.
Velemínský, M. & Velemínský, M. (2017). Dítě od početí do puberty: 1500 otázek a odpovědí. Praha: Triton.
Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. (23.01.2023)
Podmínky pro získání zkoušky:
- V průběhu semestru: průběžné plnění úkolů v uvedených termínech v Moodle. Každý úkol musí být ohodnocen min. na 60 %.
- Písemný test bude mít dvě části: základy pediatrie - základy sociální pediatrie. Z každé části testu musí student obdržet min. 70 % (tedy min. 70 % ze základů pediatrie a min. 70 % ze základů sociální pediatrie). Pokud bude splněno toto kritérium, vytvoří se poté celková známka (dle získaného celkového počtu bodů). Pokud student neuspěje (obdrží známku 4), v dalším termínu koná obě části zkoušky.
Poslední úprava: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. (28.12.2022)
The course-unit credit requirements: successful writing of the credit test - open and closed questions (min. 75%). It is possible to use 3 attemps for writing test - one regular, two corrective.
Sylabus -
Poslední úprava: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. (22.01.2024)
1. Organizace preventivní a léčebné péče o děti a dospívající. Základy neonatologie, novorozenecký screening. 2. Propojení biologického a sociálně-psychologického vývoje dětí s problematikou možného poškození zdraví dětí s akcentem na prevenci. 3. Očkování, preventivní prohlídky, aktivní imunizace dítěte, poruchy imunitního systému. 4. Vybraná onemocnění dětského věku (např. metabolická, respirační, alergická, gastrointestinální onemocnění). 5. Zdravotní rizika spojená s pobytem ve školních a předškolních zařízeních. 6. Důležité demografické údaje v souvislosti s pediatrií a sociální pediatrií. 7. Význam rodiny pro dítě, potřeby a práva dítěte. Poruchy funkce rodiny a rodičovství. 8. Rozvod, formy porozvodové péče o dítě, syndrom zavrženého rodiče. Náhradní rodinná péče. 9. Výzkumy a aktuální trendy v péči o dítě. 10. Ohrožené dětí a způsoby řešení vzniklých problémů (interdisciplinární spolupráce).
Poslední úprava: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. (28.12.2022)
1. Organizing prevention and treatment for children and adults.
2. Basics of neonatology, newborn screening.
3. The connection of biological and social-psychological pediatric development with potential pediatric health issues (children?s illnesses, causes and results of injuries).
4. Immunizations, regular checkups, immune system disorders, allergies
5. Health risks connected with school and pre-school attendance.
6. Basic social demographic data, social pathological phenomena, looking at current and future trends in the population.
7. Pediatric development, development stages and children?s needs, requirements and children?s rights.
8. Documentation that guarantee healthy pediatric development.
9. Family, substitute family care, family therapy.
10. Endangered and affected groups of children and ways of resolving occurring problems (interdisciplinary work)