|
|
|
||
Poslední úprava: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D. (16.09.2023)
|
|
||
Poslední úprava: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D. (16.09.2023)
Cílem předmětu je vybavit studující znalostmi a dovednostmi, které jim umnožní volit adekvátní podporu žáků s různými překážkami v učení, především se zaměřuje na podporu žáků s odlišným mateřským jazykem, žáky mimořádně rozumově nadaných a žáky ze sociálně znevýhodněného prostředí. Cílem je také rozvoj dovedností studentek a studentů individualizovat a diferencovat výuku tak, aby dokázali vytvářet bezpečné, motivující a podpůrné prostředí pro učení všech žáků ve třídě a umožnili jim tak maximálně využít svůj potenciál. |
|
||
Poslední úprava: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D. (16.09.2023)
Studijní zátěž: 50 pracovních hodin (2 kredity) - kontaktní výuka: 8 hodin |
|
||
Poslední úprava: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D. (12.09.2022)
KARGEROVÁ, J., STARÁ, J. a kol. Metodika práce asistenta pedagoga při aplikaci podpůrných opatření u žáků z důvodu sociálního znevýhodnění: první stupeň ZŠ. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015, ISBN 978-80-244-4499-4. Dostupné zde: http://inkluze.upol.cz/ebooks/metodika-szn-1st/metodika-szn-1st.pdfHAVIGEROVÁ, J. M. Pět pohledů na nadání. Praha: Grada, 2011, 144 s. ISBN 978-80-247-3857-4. PORTEŠOVÁ, Š. DVACET PRINCIPŮ PRO VZDĚLÁVÁNÍ TVOŘIVÝCH, TALENTOVANÝCH A NADANÝCH ŽÁKŮ. časopis Svět nadání. Číslo 2 , ročník VII., 2018, www.nadanedeti.cz KOLEKTIV AUTORŮ: Žáci s odlišným mateřským jazykem v českých školách.Praha: META o.s. - Sdružení pro Příležitosti mladých migrantů, 2011. ISBN 978-80-254-9175-1. Vyhláška č. 27/2016 Sb.Vyhláška o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných. ČŠI Tematická zpráva Podpora vzdělávání nadaných a mimořádně nadaných žáků v základních a středních školách. 2021/2022 dostupné z: https://www.csicr.cz/CSICR/media/Elektronicke-publikace/2022/TZ_Podpora_nadanych_mimoradne_nadanych_ZS_SS/html5/index.html?p https://www.nadanedeti.cz/odborne-zdroje-clanky |
|
||
Poslední úprava: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D. (12.09.2022)
Přednášky, dílčí prezentace vyučujících, analýza videosituací, diskuse, písemné a ústní dílčí úkoly a jejich prezentace, samostudium, pretest, znalostní test |
|
||
Poslední úprava: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D. (16.09.2023)
V rámci problematiky vzdělávání nadaných žáků jsou obsahem kurzu témata: 1. Teorie nadání, základní pojmy, nadaní v legislativě a kurikulárních dokumentech. 2. Charakteristiky nadaných žáků a jejich výchovně vzdělávací potřeby a možné problémy. Mýty o nadaných. Pedagogická diagnostika. 3. Cíle podpory nadaných. Podpůrná opatření pro nadané žáky. Akcelerace a obohacování jako základní strategie vzdělávání nadaných, jejich formy, výhody a rizika. Spolupráce s rodinou, PPP a podpůrnými organizacemi při péči a nadané žáky. 4. Metody, formy práce a hodnocení vhodné pro nadané žáky. Nadný žák v kolektivu třídy. Didaktické materiály pro nadané žáky. V rámci problematiky vzdělávání žáků s odlišným mateřským jazykem (OMJ) jsou obsahem kurzu témata: 1. Vzdělávání žáků s OMJ na českých školách 2. Příprava na příchod žáka s OMJ 3. Zapojení žáka s OMJ do běžné výuky - principy, strategie a metody výuky 4. Podpora osvojování si druhého (dalšího) jazyka u žáků s OMJ napříč předměty V rámci problematiky vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním jsou obsahem témata: 1. Žák se sociálním znevýhodněním ve školní třídě 2. Podpora žáků se sociálním znevýhodněním ve školní třídě |
|
||
Poslední úprava: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D. (16.09.2023)
Pretest v moodle - nutné splnit do 3. 10. 2023 3 dílčí úkoly v moodle. Zápočtový test (znalostní test) ve zkouškovém období v prostředí moodle - 10 uzavřených otázek s volbou odpovědi. 90% - 100%: výborně, 70- 89% velmi dobře, 60 - 69% dobře. Testové otázky vycházejí z teorie prezentované na přednáškách, seminářích, v rámci moodle podpory a přítomné v povinné literatuře k předmětu. Očekává se znalost teorie a schopnost ji aplikovat v prakticých situacích. Budou vypsány 2 termíny a jeden termín opravný. Žádný další termín vypsán nebude. Účast na setkáních (povolena jedna absence). |
|
||
Poslední úprava: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D. (16.09.2023)
https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=15249, heslo: Inkluze2023KS |