|
|
|
||
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Svatoňová, Ph.D. (22.01.2024)
Kurz představí společenské souvislosti vybraných segmentů kinematografie prostřednictvím teoreticky i empiricky zaměřených textů. Pozornost se zaměří na sociálně-konstruktivistické chápání povahy umění a na různé formy hierarchií (sociální, kulturní, profesní) a vztahy mezi nimi. Konkrétním předmětem zájmu v průběhu kurzu budou specifika trhu práce a pracovního procesu ve vybraných segmentech filmového průmyslu, diferenciace vkusu a kulturní spotřeby a dopady filmového průmyslu na konkrétní společnosti a komunity (vytváření pracovních míst, zvyšování dostupnosti a přístupnosti audiovizuální kultury, filmový turismus a využití filmu pro destinační marketing apod.). Diskutovány budou také různé pohledy na význam filmu pro společnost v souvislosti s financováním kinematografie z veřejných zdrojů. V rámci kurzu budou diskutována následující témata: - Film a jeho místo ve společnosti a společenské a kulturní hierarchii - Habitus, formy kapitálu, kulturní kapitál jedince a destinační kulturní kapitál - Definice umění ve vztahu k filmu, sociálně-konstruktivistické pojetí umění - Film a populární kultura - Typologie diváků - Filmový marketing a cílové skupiny; segmentace, targeting, positioning - Filmové profese, trh práce a pracovní proces ve filmovém průmyslu - Migrující mediální výroba a její dopady na konkrétní destinace - Filmový turismus a destinační marketing - Význam filmu pro společnost, veřejná podpora filmu, kulturní politika - Film a společenské změny - Rovnost přístupu ke kultuře a k filmu |
|
||
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Svatoňová, Ph.D. (22.01.2024)
Prezentace vybraných textů (výběr textů bude specifikován na první hodině) Esej o vztahu kinematografie a společnosti (rozsah 4–5 normostran) |
|
||
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Svatoňová, Ph.D. (22.01.2024)
Baumann, Shyon. 2007. Hollywood Highbrow: From Entertainment to Art. Princeton: Princeton University Press. Bargel, Robert. 2010. Etnografie divácké žité zkušenosti v prostoru maloměstského kina. Iluminace 22(4): 127–149. Becker, Howard Saul. 1982. Art Worlds. Berkeley: University of California Press. Berger, Peter, Luckmann, Thomas. 1999. Sociální konstrukce reality: pojednání o sociologii vědění. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 1999. Blair, Helen. 2001. „‚You‘re only as Good as Your Lasl Job‘: The Labour Process and Labour Market in the British Film lndustry.“ Work, Employment & Society 15(1): 149–169. Bourdieu, Pierre. 1984. Distinction: A Social Critique of the Judgement of Taste. Cambridge, Mass.: Harvard University Press.
Bourdieu, Pierre. 1986. „The Forms of Capital.“ In: Handbook of Theory and Research for the Sociology of Education, edited by Richardson, John G. Westport, CT: Greenwood. Čada, Karel, Hanzlík, Jan. 2007. „‚Jak řekl Griffith, pokrok nezastavíš...‘ Reflexe změn kinematografických technologií českými promítači.“ Iluminace 19(4): 111–125. https://www.iluminace.cz/pdfs/ilu/2007/04/08.pdf Forest, Claude. 2012. L’argent du cinéma. Paris: Belin. Giddens, Anthony. 2013. Sociologie. Praha: Argo. Hanzlík, Jan. 2011. „Kariéry skriptek. Trh práce, pracovní proces a konstrukce genderu v české filmové a televizní výrobě.“ Iluminace 23(4): 5–37. https://www.iluminace.cz/pdfs/ilu/2011/04/01.pdf Hanzlik, Jan. 2020. „Czech Film Policy after 1989: Between Neoliberal and National Mercantilist Discourse.“ Studia Politica: Romanian Political Science Review 20(3): 399–417. https://drive.google.com/file/d/1je96NBWBag6eR-GCV3TCUdshfCj86Dk9/view Kerrigan, Finola. 2017. Film Marketing. London: Elsevier. Šafr, Jiří. 2008. Životní styl a sociální třídy: Vytváření symbolické kulturní hranice diferenciací vkusu a spotřeby. Praha: Sociologický ústav Akademie věd. Vávra, Martin, Čížek, Tomáš, & Špaček, Ondřej. 2010. „Český filmový divák. Sociologická charakterizace na základě kvantitativních šetření.“ Iluminace 22(4): 107–125. https://www.iluminace.cz/pdfs/ilu/2010/04/06.pdf Wessels, Bridgette, Merrington, Peter, Hanchard, Matthew, Forrest, David. 2022. Film Audiences: Personal Journeys with Film. Machester: Manchester University Press. Zahrádka, Pavel. 2015. Heteronomie estetické hodnoty. Sociologická kritika filozofické estetiky. Brno: Host. |