Poslední úprava: SKALOVA/PEDF.CUNI.CZ (18.01.2011)
Kurz si zapisují studenti, kteří si zvolili homogenní variantu studia a musí se zapsat do všech tří kurzů současně.
Hlavním obsahem kurzu je sledování a analýza videozáznamů, případně náslechů ve školách, praktické činnosti inspirované konkrétními principy a pedagogickými a didaktickými postupy vybraných proudů a programů, hledání možností vlivu vybraných proudů a programů na naši školu a na vlastní pojetí výuky.
Poslední úprava: SKALOVA/PEDF.CUNI.CZ (18.01.2011)
The main content of the course is to follow and analyze video recordings, mostly observations in schools, practical activities inspired by concrete principles and pedagogical and didactical procedures of selected currents and programs, and to search for opportunities to apply selected trends and programs in our school and on in our own conception of teaching.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: SKALOVA/PEDF.CUNI.CZ (18.01.2011)
Cílem je hlouběji se seznámit s vybranými proudy zahraničního reformního hnutí a vybranými inovativními programy. Cílem je hledání možností jejich vlivu na vlastní pojetí výuky.
Poslední úprava: SKALOVA/PEDF.CUNI.CZ (18.01.2011)
The goal is a deeper introduction to selected trends in reform movements from abroad and selected innovative programs. The goal for students in this course is to look for opportunities to apply these in their own conception of teaching.
Literatura -
Poslední úprava: SKALOVA/PEDF.CUNI.CZ (18.01.2011)
RÝDL, K.: Alternativní pedagogické hnutí v současné společnosti. Praha 1994.
ŠTECH, S.: Škola stále nová. Praha 1992.
DOUŠKOVÁ, A.: Pedagogika C. Freineta a jeho techniky ve škole. In Komenský, č.5/2004, s.11 - 17.
TOMKOVÁ, A.: seriál Podněty z pedagogiky C. Freineta. In Učitelské listy, č.2 - 6/2005-06.
TOMKOVÁ, A.: Matematika ve školách C. Freineta. In Kritické listy, č. 26/2007, s.12-14.
TOMKOVÁ, A., KOŠŤÁLOVÁ, H.: Čtení v Otevřené škole. In Kritické listy, č.27/2007, s.7-9.
WENKE, H., ROHNER, R.: Ať žije škola. Daltonská výuka v praxi. Brno 2000.
ZELINKOVÁ, O.: Pomoz mi, abych to dokázal - pedagogika Marie Montessoriové a její metody dnes. Praha 1997.
Poslední úprava: SKALOVA/PEDF.CUNI.CZ (18.01.2011)
RÝDL, K.: Alternativní pedagogické hnutí v současné společnosti. Praha 1994.
ŠTECH, S.: Škola stále nová. Praha 1992.
DOUŠKOVÁ, A.: Pedagogika C. Freineta a jeho techniky ve škole. In Komenský, č.5/2004, s.11 - 17.
TOMKOVÁ, A.: seriál Podněty z pedagogiky C. Freineta. In Učitelské listy, č.2 - 6/2005-06.
TOMKOVÁ, A.: Matematika ve školách C. Freineta. In Kritické listy, č. 26/2007, s.12-14.
TOMKOVÁ, A., KOŠŤÁLOVÁ, H.: Čtení v Otevřené škole. In Kritické listy, č.27/2007, s.7-9.
WENKE, H., ROHNER, R.: Ať žije škola. Daltonská výuka v praxi. Brno 2000.
ZELINKOVÁ, O.: Pomoz mi, abych to dokázal - pedagogika Marie Montessoriové a její metody dnes. Praha 1997.
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: SKALOVA/PEDF.CUNI.CZ (18.01.2011)
Závěrečná písemná reflexe: Alternativní školy a jejich význam pro mé pojetí výuky
Sylabus -
Poslední úprava: SKALOVA/PEDF.CUNI.CZ (18.01.2011)
Alternativní školy a inovativní programy
Pedagogika M.Montessori
Pedagogika C. Freineta
Pedagogika O.Decrolyho
Daltonský plán H. Parkhurstové
Program Začít spolu
Program Čtením a psaním ke kritickému myšlení
Poslední úprava: SKALOVA/PEDF.CUNI.CZ (18.01.2011)
Alternative schools and innovative programs
Pedagogy of M. Montessori
Pedagogy of C. Freinet
Pedagogy of O. Decroly
Dalton plan
the Step by Step program
the Reading and Writing for Critical Thinking program