Poslední úprava: doc. Mgr. Michael Hauser, Ph.D. (23.11.2020)
● Cílem předmětu je naučit studenta dovednostem, které mu umožní úspěšně absolvovat doktorské studium a připraví ho na akademickou badatelskou činnost a na univerzitní pedagogické působení. V souladu se zaměřím studijního programu rovněž získá popularizační dovednosti spjaté s publikační činností určenou širší veřejnosti spolu se schopností vystupovat ve veřejném prostoru. Předmět se uskutečňuje ve spolupráci s Filosofickým ústavem AV ČR na základě dohody mezi touto institucí a Pedagogickou fakultou UK.
Poslední úprava: doc. Mgr. Michael Hauser, Ph.D. (23.11.2020)
● The main goal of this subject is to teach students new skills which will help them successfully finish their PhD. study, and prepare them for academic and research activities as well as pedagogical work and practice. With regard to the type and aim of their study program, students will gain popularization skills connected to publishing activities for the wider public, and will also develop the ability to perform and act in public. The subject is co-organized with the Institute of Philosophy of the Czech Academy of Sciences based on the agreement between this institution and the Pedagogical faculty of Charles University.
Literatura -
Poslední úprava: doc. Mgr. Michael Hauser, Ph.D. (24.10.2020)
Aristotelés. Rétorika. Překlad Antonín Kříž. 3. vyd. Praha: Rezek, 2010. 303 s. ISBN 978-80-86027-32-6.
BAILEY, S. Academic Writing. A Handbook for International Students. London: Routlege, 2011.
Cicero, Marcus Tullius. O řečníku. Praha: Bohuslav Hendrich, 1940. 125 - [III] s. Bibliotéka Henriada; Čís. 189-194.
ČECHOVÁ, M., KRČMOVÁ, M., & MINÁŘOVÁ, E. Současná stylistika. Praha: NLN, 2008. ISBN 80-86642-00-3.
GUSTAVII, B. (2017). How to write and illustrate a scientific paper. 3. vydání Cambridge: Cambridge University Press, 2017.
HÖRNER, W., DÖBERT, H, KOPP, B., & MITTER, W. The Education Systems of Europe. Dordrecht: Springer, 2007
HUGHES, J., HUNTER, D., SHEEHAN, M., WILKINSON, S., & WRIGLEY, A. European Textbook on Ethics in Research. Luxembourg: Publications Office of the European Union, 2010.
JOHNSON, W. B., MULLEN, C. A. Write to the Top! How to become a prolific academic. New York: Palgrave Macmillan, 2007.
KOMENSKÝ, J.A. Jak dovedně užívat knih, hlavního nástroje vzdělávání. Praha: SPN, 1970.
Trnková, Kateřina a kol. Psaní odborných textů: průvodce tvorbou ročníkové práce na Ústavu pedagogických věd FF MU. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014. 106 s. ISBN 978-80-210-6863-6. UNESCO Education for People and Planet. Paris: UNESCO Publishing. 2016.
Poslední úprava: doc. Mgr. Michael Hauser, Ph.D. (17.11.2020)
Aristotelés. Rétorika. Překlad Antonín Kříž. 3. vyd. Praha: Rezek, 2010. 303 s. ISBN 978-80-86027-32-6.
BAILEY, S. Academic Writing. A Handbook for International Students. London: Routlege, 2011.
Cicero, Marcus Tullius. O řečníku. Praha: Bohuslav Hendrich, 1940. 125 - [III] s. Bibliotéka Henriada; Čís. 189-194.
ČECHOVÁ, M., KRČMOVÁ, M., & MINÁŘOVÁ, E. Současná stylistika. Praha: NLN, 2008. ISBN 80-86642-00-3.
GUSTAVII, B. (2017). How to write and illustrate a scientific paper. 3. vydání Cambridge: Cambridge University Press, 2017.
HÖRNER, W., DÖBERT, H, KOPP, B., & MITTER, W. The Education Systems of Europe. Dordrecht: Springer, 2007
HUGHES, J., HUNTER, D., SHEEHAN, M., WILKINSON, S., & WRIGLEY, A. European Textbook on Ethics in Research. Luxembourg: Publications Office of the European Union, 2010.
JOHNSON, W. B., MULLEN, C. A. Write to the Top! How to become a prolific academic. New York: Palgrave Macmillan, 2007.
KOMENSKÝ, J.A. Jak dovedně užívat knih, hlavního nástroje vzdělávání. Praha: SPN, 1970.
Trnková, Kateřina a kol. Psaní odborných textů: průvodce tvorbou ročníkové práce na Ústavu pedagogických věd FF MU. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014. 106 s. ISBN 978-80-210-6863-6. UNESCO Education for People and Planet. Paris: UNESCO Publishing. 2016.
Metody výuky -
Poslední úprava: doc. Mgr. Michael Hauser, Ph.D. (23.11.2020)
Seminář, cvičení, konzultace.
Poslední úprava: doc. Mgr. Michael Hauser, Ph.D. (23.11.2020)
Seminar, exercises, consultations.
Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: doc. Mgr. Michael Hauser, Ph.D. (23.11.2020)
Připravit grantovou žádost, jeden odborný text a jeden popularizační text.
Poslední úprava: doc. Mgr. Michael Hauser, Ph.D. (23.11.2020)
Prepare a grant application and write one professional article and one popularization article.
Sylabus -
Poslední úprava: doc. Mgr. Michael Hauser, Ph.D. (23.11.2020)
Obsah předmětu je rozdělen na část věnovanou výzkumným dovednostem a část věnovanou popularizačním dovednostem. V první části bude student uveden do požadavků doktorského studia. Absolvuje průpravu k psaní odborného textu v českém a anglickém jazyce. Seznámí se s problematikou publikování v tuzemských a zahraničních odborných časopisech a s postupy při publikování odborných monografií. Ve spolupráci s příslušnými pracovišti Pedagogické fakulty UK a Filosofického ústavu AV ČR se seznámí s metodikou podávání grantů a získávání zahraničních stipendií. V druhé části kurzu si student osvojí popularizační dovednosti. Seznámí se s principy rétoriky v teoretické, a především praktické rovině, naučí se formulovat odborná témata v podobě srozumitelné širší veřejnosti. Praktickým cvičením v rámci semináře získá schopnost vystupovat na veřejnosti a prezentovat výsledky své badatelské práce. Popularizační průprava se uskuteční ve spolupráci s Filosofickým ústavem AV ČR.
Hlavní tematické okruhy:
zásady psaní odborného textu v českém a anglickém jazyce;
problematika publikování odborných textů v tuzemských a zahraničních časopisech;
principy přípravy vydání odborné monografie;
metodologie podávání grantových žádostí;
popularizace vědy, její zásady a význam.
Poslední úprava: doc. Mgr. Michael Hauser, Ph.D. (23.11.2020)
● The content of this subject is separated into two parts. The first part is dedicated to scientific and research skills, and the second is dedicated to popularization skills. In the first part of the course, students will be introduced to the requirements of Phd. study. They will attend lectures on how to write academic texts in Czech, English or another language. Students will also get acquainted with the process of publishing texts in Czech and foreign scientific journals, and with the procedure of publishing academic monographies. In cooperation with the Pedagogical faculty and the Institute of Philosophy of the Czech Academy of Sciences, students will be introduced to the topic of applications for grants and foreign scholarships. In the second part of the course, students will gain popularization skills. They will be introduced to the basic principles of rhetoric on both theoretical and practical levels, and will also learn how to express academic themes in an understandable way for the wider public. Another part of the course is a practical exercise in which students will learn how to present the results of their research in public. Popularization training will be organized in cooperation with the Institute of Philosophy AS CR.
● The main topics of the course:
- The principles of writing academic texts in Czech and English
- An introduction to publishing academic texts in Czech and foreign scientific journals
- The main principles of preparing scientific monographies
- The methodology of applying for grants
- The popularization of science, its main principles and meaning
Požadavky k zápisu -
Poslední úprava: doc. Mgr. Michael Hauser, Ph.D. (24.10.2020)
Doporučeno pro 1. a 2. ročník studia.
Poslední úprava: doc. Mgr. Michael Hauser, Ph.D. (23.11.2020)
Recomended for the student of the first and the second year of study.
Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: doc. Mgr. Michael Hauser, Ph.D. (24.10.2020)
Atestace bude udělena na základě hodnocení aktivit v kurzu a přípravy grantové žádosti a odborného a popularizačního textu.
Poslední úprava: doc. Mgr. Michael Hauser, Ph.D. (17.11.2020)
Attestation will be granted based on evaluation of activities in the course and preparation of the grant application and professional and popular article.