Poslední úprava: CHEJNOVA/PEDF.CUNI.CZ (17.09.2007)
Seminář o tvůrčím psaní je rozvržen do 14 lekcí a vychází z metodiky, rozvedené v mé publikaci Průvodce po literárním
řemesle (naklad. Votobia 2004).
V úvodních lekcích si studenti pomocí jednoduchých cvičení (popis předmětu a prostředí, deníkový záznam, záznam
běžného rozhovoru apod.) ověří své základní pozorovatelské a literární dispozice. V následujících hodinách se pokusí
domyslet (rozvinout) některé základní situace, čerpané jak z vlastní zkušenosti, tak z literárních a dramatických předloh.
Vzhledem k jejich budoucímu povolání bude důraz položen na vedení dialogu (diskuse), a to jak v ústní, tak v písemné
formě; bude-li třeba, vyzkoušejí si i jednoduché hry a rituály.
V dalších lekcích se budeme věnovat otázkám stylu a kompozice (parafráze typických autorských stylů, odlišení stylu podle
dynamiky textu, vymezení, rozvinutí a sklenutí příběhu apod.). Studenti se dále seznámí se základními veršovými schématy,
s významem autorského hlediska, příp. s postupem práce při překladu. K průběžným zadáním bude patřit bezprostřední
písemná reflexe, vzájemná recenze textů a esej na společné téma; mimoto si studenti ověří, jak dokážou vnímat a rozlišovat
různé literární žánry.
Poslední úprava: CHEJNOVA/PEDF.CUNI.CZ (09.09.2008)
Seminars on specific methodologically worked out topics teach the student to do independent research and creative interpretation of works of literature in varying aspects and by varying methods.