|
|
|
||
Poslední úprava: Ing. Michaela Černíková (25.06.2020)
které zastupují klíčová paradigmata poválečné historické vědy. Klade se důraz na diskuzi problémů, které jsou součástí tematického okruhu otázek z metodologie historické vědy u SDZK. Seminář nabízí přehled o vývoji metod historického výzkumu, zasazuje historiografii do interdisciplinárního kontextu a otevírá prostor pro aplikaci konkrétních forem historického výzkumu v rámci dizertační práce. Předmět je otevřen externistům a hostům, kteří prezentují pluralitu metodologických přístupů k výzkumu historie. Vedle konkrétních historických témat a jejich metodologické reflexe se předmět věnuje i obecným epistemologickým otázkám, jež jsou specifické pro poznávání minulosti. Důležitou roli hraje též otázka pojmů, vědeckého jazyka a stylu. V prvním roce studia se studenti aktivně zapojují prostřednictvím koreferátů a diskuzí nad odbornými texty. V druhém roce studia se předmět zaměřuje na aplikaci konkrétních metodologií do badatelské praxe. Studenti prezentují metodologická východiska svých dizertací a aplikují metody na historické prameny. Předmět se vyučuje seminární formou s 14denní frekvencí. Během prvního roku studia získává student zápočet za aktivní účast na semináři, čtení a interpretaci textů, v druhém roce je hodnocen za metodologicky založenou prezentaci výzkumu a text, který zachycuje metodologická východiska práce a může být součástí dizertace. |
|
||
Poslední úprava: Ing. Michaela Černíková (25.06.2020)
APPLEBYOVÁ, Joyce; HUNTOVÁ, Lynn; JACOBOVÁ, Margaret. Jak říkat pravdu o dějinách. Centrum pro studium demokracie a kultury, 2002. ASSMANN, Jan. Kultura a paměť: písmo, vzpomínka a politická identita v rozvinutých kulturách starověku. Prostor, 2001. BENEŠ, Zdeněk. Historický text a historická kultura, Karolinum 1995. BOLTON, Jonathan (ed.). Nový historismus. Host, 2007. BUDDE, Gunilla; FREIST, Dagmar; GUENTHER-ARNDT, Hilke (ed.). Geschichte: Studium-Wissenschaft-Beruf. Oldenbourg Verlag, 2008. BURKE, Peter: Co je kulturní historie? Dokořán, 2011. BURKE, Peter. Francouzská revoluce v dějepisectví. Lidové noviny, 2006. BURKE, Peter. New perspectives on historical writing. Penn State Press, 2001. BURKE, Peter. Variety kulturních dějin. Centrum pro studium demokracie a kultury (CDK), 2006. CAINE, Barbara. Biography and history. Palgrave Macmillan, 2010. CERTEAU, Michel de. Psaní dějin. Centrum pro studium demokracie a kultury (CDK), 2011. CULLEN, Jim. Essaying the Past: How to Read, Write and Think about History. John Wiley & Sons, 2012. DVOŘÁK, Tomáš (ed.). Kapitoly z dějin a teorie médií, AVU, 2010. DÜLMEN, Richard van. Historická antropologie. Vývoj, problémy, úkoly. Praha, 2002. FAIRCLOUGH, Norman. Critical discourse analysis: The critical study of language. Routledge, 2013. FURET, François, BESANÇON Alain, NOVÁK, Miroslav (ed.). Komunismus a fašismus. Institut pro středoevropskou kulturu a politiku, 2002. HAVELKA, Miloš. Dějiny a smysl: obsah, akcenty a posuny" české otázky" 1895-1989. Lidové noviny, nakladatelství, 2001. HAVELKA, Miloš. Spor o smysl českých dějin. Torst, 1995. HORSKÝ, Jan. Dějepisectví mezi vědou a vyprávěním: úvahy o povaze, postupech a mezích historické vědy. Argo, 2009. HROCH, Miroslav (ed.). Pohledy na národ a nacionalismus: čítanka textů. Sociologické nakladatelství, 2003. CHARTIER, Roger. Na okraji útesu. Pavel Mervart, 2010. IGGERS, Georg G. Dějepisectví ve 20. století. Od vědecké objektivity k postmoderní výzvě, 2002. ISER, Wolfgang. Jak se dělá teorie. Karolinum, 2009. JAEGER, Friedrich (ed.). Handbuch der Kulturwissenschaften: Themen und Tendenzen. Metzler, 2004. JORDANOVA, Ludmilla J. History in practice. Arnold, 2000. Kolektiv autorů. Úvod do studia dějepisu 1-2. Masarykova univerzita Brno, 2014. KUTNAR, František; MAREK, Jaroslav. Přehledné dějiny českého a slovenského dějepisectví: od počátků národní kultury až do sklonku třicátých let 20. století. Lidové noviny, 1997. LANDWEHR, Achim. Historische Diskursanalyse. Campus Verlag, 2008. LEDUC, Jean. Historici a čas. Kalligram, 2005. LÉVI-STRAUSS, Claude. Strukturální antropologie. Argo, 2006. OATES-INDRUCHOVÁ, Libora (ed.): Dívčí válka s ideologií, Sociologické nakladatelství 1998. RÜSEN, Jörn. Rekonstruktion der Vergangenheit: Grundzüge einer Historik II, Die Prinzipien der historischen Forschung. Vandenhoeck & Ruprecht, 1986. RÜSEN, Jörn. Zeit und Sinn: Strategien historischen Denkens. BoD-Books on Demand, 2012. ŘEPA, Milan. Poetika českého dějepisectví. Host, 2006. SEIXAS, Peter, et al. The big six: Historical thinking concepts. Nelson Education, 2013. SOMMER, Vítězslav. Angažované dějepisectví: stranická historiografie mezi stalinismem a reformním komunismem (1950-1970). Nakl. Lidové Noviny, 2011. STORCHOVÁ, Lucie (ed.). Koncepty a dějiny. Proměny pojmů v současné historické vědě. Scriptorium 2014. STORCHOVÁ, Lucie (ed.). Conditio humana-konstanta či historická proměnná? Koncepty historické antropologie a teoretická reflexe v současné historiografii. Albis International, 2007. STORCHOVÁ, Lucie (ed.). Paralely, průsečíky, mimoběžky: teorie, koncepty a pojmy v české a světové historiografii 20. století. Albis International, 2009. THOMPSON, Paul. Voice of the past: Oral history. Oxford University Press on Demand, 2000. TOSH, John; LANG, Sean. The pursuit of history: Aims, methods, and new directions in the study of modern history. Pearson Education, 2006. VEYNE, Paul. Jak se píšou dějiny. Pavel Mervart, 2010. WHITE, Hayden: Tropika diskurzu, Karolinum, 2010. WINEBURG, Sam. Historical thinking and other unnatural acts: Charting the future of teaching the past. Temple University Press, 2001. |
|
||
Poslední úprava: Ing. Michaela Černíková (25.06.2020)
Pro udělení atestu je student prvního ročníku povinen se pravidelně a aktivně účastnit semináře (koreferáty a diskuze nad texty), prezentuje též dizertační projekt s důrazem na metodologii. V druhém ročníku prezentuje posuny v metodologii dizertačního projektu a odevzdá text, který zachycuje metodologická východiska a koncepci práce. |