Poslední úprava: PaedDr. Eva Valášková Vincejová, Ph.D. (03.05.2024)
Svým pojetím navazuje na předmět Obecná didaktika 1. Cílem předmětu je provázat teoretické poznatky z didaktiky s jejich praktickou aplikací v návaznosti na současné paradigma vzdělávání. Po absolvování tohoto předmětu budou studující znát základní principy přípravy učitele na vyučování a zároveň budou schopni tyto principy prakticky aplikovat v modelových situacích.
Obsah předmětu
Plánování a projektování výuky
2. Cíle ve výuce – jejich formulace a aplikace
3. Výuka jako proces – typy výuky, fáze výuky, didaktické zásady
4. Učební úlohy ve výuce, taxonomie učebních úloh
5. Výukové metody – teoretická východiska, klasifikace
6. Organizační formy výuky
7. Materiální didaktické prostředky, kvalita učebnic
8. Moderní přístupy ke vzdělávání – Cooperative Learning
9. Moderní přístupy ke vzdělávání – Project Based learning
10. Moderní přístupy ke vzdělávání – Problem Based Learning
11. Moderní přístupy ke vzdělávání – Blended Learning
12. Moderní přístupy ke vzdělávání – Gamification
Poslední úprava: PaedDr. Eva Valášková Vincejová, Ph.D. (03.05.2024)
The aim of the subject is to understand the essentials didactic cathegories and their relation to the models of instruction and to develop didactic skills of description, interpretation and prediction in education. The content of the subject: aims and goals, curriculum, individualization, social relation in education, educational strategies and methods, classroom management, evaluation and assessment.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PaedDr. Eva Valášková Vincejová, Ph.D. (03.05.2024)
- Porozumět základním principům tvorby přípravy na vyučování - Umět formulovat cíle vyučování - V návaznosti na výukové cíle volit adekvátní didaktické prostředky - Umět posoudit parametry kvality učebnic - Znát základní charakteristiky vybraných výukových strategií
Literatura
Poslední úprava: PaedDr. Eva Valášková Vincejová, Ph.D. (03.05.2024)
Základní literatura Fletcher-Wood, H. (2021). Responzivní výuka. Praha: Edulab. Petty, G. (2013). Moderní vyučování. Praha: Portál. Skalková, J. (2007). Obecná didaktika. Praha: Grada. Slavík, J., Janík, T., Najvar, P., & Knecht, P. (2017). Transdisciplinární didaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. Brno: MUNI. Vališová, A., Kasíková, H. a kol. (2011). Pedagogika pro učitele. Praha: Grada.
Doporučená literatura Berrada, K. & Burgos, D. (2022). Pedagogy, Didactics and Educational Technologies. Berlin: Springer. Furdu, I., Tomozei, C., & Köse, U. (2017). Pros and Cons Gamification and Gaming in Classroom. BRAIN: Broad Research In Artificial Intelligence & Neuroscience, 8(2), 56-62. Goethe, O. (2019). Gamification mindset. Springer. Hattie, J. (2012). Prokazatelné učení. Praha: Edulab. Hendrick, C. & MacPherson, R. (2021). Co ve třídě funguje. Praha: Edulab. Christodoulou, D. (2016). Making Good Progress? Oxford University Press. Kasíková, H. (2016). Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha: Portál. Madden, A. et al. (2019). Blended learning in practice. The MIT Press. Maňák, J. (1995). Nárys didaktiky. Brno: MU. Maňák, J., Janík, T. & Švec, V. (2008). Kurikulum v současné škole. Brno: Paido. Pasch, M. a kol. (1998). Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál Reed, S., Mullen, C.A. & Boyles, E.T. (2021). Problem-Based Learning in Elementary School. Springer. Shulman, L. S. (1986). Those who understand: Knowledge growth in teaching. Educational Researcher, Vol. 15, No. 2, pp. 4-14. Slavík, J., Hajerová Müllrtová, L., Soukupová, P. et al. (2020). Reflexe a hodnocení kvality výuky. Plzeň ZČU. Tomková, A., Kašová, J. & Dvořáková, M. (2009). Učíme v projektech. Praha: Portál. Vališová, A. & Kovaříková, M. (2021). Obecná didaktika a její širší pedagogické souvislosti v úkolech a cvičeních. Praha: Grada.