|
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. Kamil Kotlík, Ph.D. (01.01.2020)
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. Libor Flemr, Ph.D. (20.12.2010)
BYTEŠNÍKOVÁ, I., HORÁKOVÁ, R., KLENKOVÁ, J. Logopedie & surdopedie: texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007. HUDÁKOVÁ, A. (Ed.). Ve světě sluchového postižení: informační a vzdělávací publikace (nejen) pro zdravotnický personál o životě a potřebách neslyšících, nedoslýchavých a ohluchlých lidí a lidí s kochleárním implantátem. Praha: Středisko rané péče Tamtam, 2005. KLÍMA, P., KLÍMA, J. Základy etopedie. Praha: SPN, 1984. KRAHULCOVÁ, B. Komunikace sluchově postižených. Praha: Karolinum, 2001. KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, L. Oftalmopedie. Brno: Paido, 2001. KYSUČAN, J., KUJA, J. Kapitoly z teoretických základů speciální pedagogiky. Olomouc: Univerzita Palackého, 1999. LUDÍKOVÁ, L. Kombinované vady. Olomouc: Univerzita Palackého, 2005. MICHALÍK, J. Školská integrace dětí se zdravotním postižením na základních školách v České republice. Olomouc: Univerzita Palackého, 2005. MICHALOVÁ, Z. Sonda do problematiky specifických poruch chování. 1. vyd. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2007. PEETERS, T. Autismus od teorie k výchovně vzdělávací intervenci. Praha: Scientia, 1998. PIPEKOVÁ, J. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 2006. POKORNÁ, V. Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení. Praha: Portál, 1997. RENOTIÉROVÁ, M. Integrace handicapovaných dětí do podmínek školy. Olomouc: Univerzita Palackého, 2001. RENOTIÉROVÁ, M. Somatopedické minimum. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2002. RENOTIÉROVÁ, M., LUDÍKOVÁ, L., aj. Speciální pedagogika. Olomouc: Univerzita Palackého, 2004. ŠOTOLOVÁ, E. Vzdělávání Romů. Praha: Grada Publishing, 2001. ŠTĚRBOVÁ, D., aj. Hluchoslepota: lidé s ní a kolem ní. 2. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2006. VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2004. VALENTA, M., aj. Přehled speciální pedagogiky a školská integrace. Olomouc: Univerzita Palackého, 2003. VALENTA, M., MÜLLER, O. Psychopedie. Praha: PARTA, 2003. VITÁSKOVÁ, K., PEUTELSCHMIEDOVÁ, A. Logopedie. Olomouc: Univerzita Palackého, 2005. VÍTKOVÁ, M. (ed.) Integrativní školní (speciální) pedagogika. Brno: MSD, 2003. |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Kamil Kotlík, Ph.D. (01.01.2020)
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. Libor Flemr, Ph.D. (20.12.2010)
Přednášky: 1. Speciální pedagogika jako vědní disciplína, její vývoj, systém, předmět a cíle. Vývoj vztahu společnosti s akcentem na pedagogický přístup k lidem s postižením. Terminologie ve speciální pedagogice. 2. Současné trendy ve speciální pedagogice. Metody a principy speciální pedagogiky. Cílové skupiny speciální pedagogiky. 3. Základy somatopedie. Významné osobnosti somatopedie z historického pohledu. Problematika tělesně postižených, nemocných a zdravotně oslabených jedinců. Možnosti vzdělávání jedinců s tělesným postižením, jedinců nemocných a zdravotně oslabených. Rehabilitační a kompenzační pomůcky v somatopedii. 4. Základy psychopedie. Významné osobnosti psychopedie z historického pohledu. Charakteristika jedinců s mentální retardací. Systém vzdělávání jedinců s mentální retardací v ČR. Různé (alternativní) formy péče o osoby s mentální retardací. 5. Základy oftalmopedie. Významné osobnosti oftalmopedie z historického pohledu. Charakteristika jedinců se zrakovým postižením. Specifický přístup k lidem se zrakovým postižením. Systém vzdělávání jedinců se zrakovým postižením v ČR. Rehabilitační a kompenzační pomůcky v oftalmopedii. 6. Základy surdopedie. Významné osobnosti surdopedie z historického pohledu. Charakteristika jedinců se sluchovým postižením. Specifický přístup k lidem se sluchovým postižením. Systém vzdělávání jedinců se sluchovým postižením v ČR. Kompenzační pomůcky pro lidi s poruchami sluchu, sluchová protetika. Komunikace sluchově postižených. 7. Základy logopedie. Význam komunikace. Nejčastější typy poruch řeči a terapeutický přístup k lidem s tímto druhem postižení. Komplexní služby pro jedince s narušenou komunikační schopností. 8. Základy etopedie. Významné osobnosti etopedie z historického pohledu. Klasifikace a charakteristika poruch chování. Patologické závislosti. Specifika klientů spadající do etopedické péče. Přehled a charakteristika školských zařízení. 9. Osoby se sociálním znevýhodněním. Přístup k jedincům z odlišných kulturních a etnických skupin. Interkulturní výchova. Strategie ve vzdělávání minorit se zaměřením na romské etnikum. 10. Problematika kombinovaného postižení. Přístupy k lidem s kombinovaným postižením. Hluchoslepota. 11. Problematika specifických poruch učení. Reedukace. 12. Problematika specifických poruch chování. Přístup k jedincům s ADHD/ADD. 13. Problematika autismu - pojetí, etiologie, znaky autistického chování, cíle výchovy a vzdělávání žáků s autismem, program TEACCH. Specifika práce s autisty. 14. Integrace dětí, žáků a studentů se specifickými potřebami do běžných škol a integrace lidí s postižením na běžný trh práce. Legislativa. |