V kontextu didaktického portfolia a zkušenosti studentů s vlastními návrhy vzdělávacích aktivit pro galerii/muzeum se kurs zaměřuje na teoretické prohloubení empirické znalosti: na otevřené chápání mnohačetných funkcí obrazu či artefaktu v současné kultuře a na jejich percepci, na reflexi animační praxe v kulturních institucích a posléze na tematizaci a konceptovou analýzu specifického edukačního modelu. Prohloubením odborné reflexe edukačního programu je jeho vazba na vzdělávací mise muzea umění a galerie a reflexe vazeb edukace v kulturní instituci na možnosti školy a následného kreativního projektu ve výtvarné výchově. Problematika bude explikována na příkladech a obsahové analýze edukační praxe špičkových kulturních institucí u nás i v zahraničí (např. Tate Modern, NY MoMA, Mori Art Museum Tokyo, NG Praha, U(P)M v Praze, DOX aj.)
1. V návaznosti na osobní portfolia prohloubené studium teorií kultury a vizuální kultury. Možnosti výkladových rámců a identifikace témat s pedagogickými implikacemi. Konceptová analýza obsahů a struktury edukačního návrhu v portfoliu studenta. Vazba na RVP, oblast Umění a kultura, charakteristika oblasti.
2. Empirický divák, vizuální sémiotika, intervizualita a diskursivní vrstvy ovlivňujících čtení smyslu, významu a funkcí uměleckého díla, kontexty a pluralita interpretací kulturního artefaktu. Prohloubené studium interpretačních strategií a strategií současné umělecké praxe, výtvarné pedagogiky a kurátorských přístupů – proměny sociálních praxí uměleckého artefaktu v kontextu „obratu k obrazu“ a k „sociálnímu a kolaborativnímu obratu“ v umění, obrat k vizuální gramotnosti.
3. Diskursivní modely edukace pro galerie, muzea a muzea umění – empirický divák před obrazem.
Příklady dobré praxe a jejich obsahová analýza.
Podle možností mohou být některé části kursu realizovány v edukačních odděleních spolupracujících institucí (např. U(P)M, Dům u Černé matky boží, DOX, nezávislé galerie a jiné).
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (03.10.2022)
In the context of the didactic portfolio and the student's experience with their own proposals for educational activities for the gallery/museum, the course focuses on the theoretical deepening of empirical knowledge: on an open understanding of the multiple functions of the image or artifact in contemporary culture and their perception, on reflection on animation practice in cultural institutions, and then on thematization and conceptual analysis of a specific educational model. Deepening the professional reflection of the educational program is its link to the educational mission of the art museum and gallery and the reflection of the links of education in the cultural institution to the possibilities of the school and the subsequent creative project in art education. The issue will be explicated through examples and content analysis of the educational practice of top cultural institutions in the Czech Republic and abroad (e.g. Tate Modern, NY MoMA, Mori Art Museum Tokyo, NG Prague, U(P)M in Prague, DOX, etc.) Possibilities of interpretive frameworks and identification of themes with pedagogical implications. Conceptual analysis of the content and structure of the educational proposal in the student's portfolio. Relationship to RVP, Art and Culture area, characteristics of the area. 2. Empirical spectator, visual semiotics, intervisuality and discursive layers influence the reading of meaning, significance and functions of the artwork, contexts and plurality of interpretations of a cultural artifact. In-depth study of interpretive strategies and strategies of contemporary art practice, art pedagogy and curatorial approaches - the transformation of social practices of the artifact in the context of the "turn to the image" and the "social and collaborative turn" in art, the turn to visual literacy. 3. Discursive models of education for galleries, museums, and art museums - the experiential viewer before the image. Examples of good practice and content analysis. Depending on the possibilities, some parts of the course may be implemented in the educational departments of cooperating institutions (e.g. U(P)M, House of the Black Mother of God, DOX, independent galleries, etc.).
Literatura
Poslední úprava: Ing. Hana Straková (24.09.2019)
FULKOVÁ, M., HAJDUŠKOVÁ, L., SEHNALÍKOVÁ, V., KITZBERGEROVÁ, L.: Muzejní a galerijní edukace 2. Učení z umění. Vzdělávací programy Uměleckoprůmyslového musea v Praze a Galerie Rudolfinum 2012 a 2013. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta a Uměleckoprůmyslové museum v Praze, 2013, ISBN978-80-729-700-7. (Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta), ISBN 978-80-7101-127-9 (Uměleckoprůmyslové museum v Praze) KESNER, L. ml.: Muzeum umění v digitální době. Vnímání obrazů a prožitek umění v soudobé společnosti. Praha, Argo a Národní galerie, 2000. Online podpora – výsledky výzkumného projektu NAKI : www.gamuedu.cz www.upm.cz (edukace). FULKOVÁ, M. (2009) Vše v jednom. Metafora kultury jako textu a jeho intertextová povaha. Výtvarná výchova, 2009, roč. 49, č. 2-3, str. 4- 9. ISSN 1210-369. FULKOVÁ, M.: Diskurs umění a vzdělávání. Praha/Jinočany: Nakladatelství H&H, 2008. ISBN 978-80-7319-076-7 FULKOVÁ, M., TIPTON, T., ISHIKAWA, M. (2009), ThroughtheEyesof a Stray Dog: EncounterswiththeOther (Culture). International JournalofEducationthrough Art. Vol. 5. No 6, 2009, pp. 111-128. ISSN 1743-5234 FULKOVÁ, M., JAKUBCOVÁ, L, SEHNALÍKOVÁ, V.: Metodika galerijního/muzejního programu pro předškolní vzdělávání. Certifikace MK ČR, osvědčení č. 8, č. j. MK 42/2014 OVV ze dne 15. 4. 2014. FULKOVÁ, M., JAKUBCOVÁ, L, SEHNALÍKOVÁ, V.: Metodika galerijního/muzejního programu pro základní vzdělávání. Certifikace MK ČR, osvědčení č. 8, č. j. MK 42/2014 OVV ze dne 15. 4. 2014. FULKOVÁ, M., JAKUBCOVÁ, L, SEHNALÍKOVÁ, V.: Metodika galerijního/muzejního programu pro gymnaziální vzdělávání. Certifikace MK ČR, osvědčení č. 8, č. j. MK 42/2014 OVV ze dne 15. 4. 2014. ENViL Základní literatura je k dispozici v Knihovně PedF UK, Knihovně Uměleckoprůmyslového muzea, Knihovně Celetná FF UK, na online databázích oborových časopisů IJETA (International Journal for Education through Art/ https://www.intellectbooks.com/), IJADE (International Journal of Art & Design Education/ https://onlinelibrary.wiley.com/).