Poslední úprava: PhDr. Petr Novotný, Ph.D. (23.08.2017)
Cílem kurzu je seznámit studenty s obecnými problémy vztahujícími se k systematice, klasifikaci a taxonomii v botanice a mykologii společně s konkrétní znalostí uvedených skupin (pro něž vědomě užíváme historického označení „bezcévné“). Cyanobacteria, eukaryotické stélkaté organismy – ruduchy, Glaucophyta a zelené řasy, parožnatky, autotrofní chromista. Houby a houbové organismy, lichenizované houby. Mechorosty. Vývojová větev Cormophytae - psilofytní rostliny, pteridofytní rostliny a prvosemenné.
Při laboratorních pracích studenti poznávají na živých i preparovaných přírodninách probírané druhy organismů, jejich determinačně a evolučně významné znaky.
Výsledkem kurzu je vytvoření systému teoretických i praktických znalostí biologie, fylogeneze a přístupů k třídění zahrnutých skupin, prohloubení a rozšíření praktického poznávání přírodnin.
Poslední úprava: PhDr. Petr Novotný, Ph.D. (23.08.2017)
The aim of the course is to acquaint students with general problems related to systematics, classification and taxonomy in botany, algology and mycology, together with specific knowledge of the groups. Cyanobacteria, Rhodophyta, Glaucophyta, Viridiplantae, autotrophic chromist. Fungi and fungus-like organisms, lichens, bryophytes.
Evolution branch Cormophytae - psilophyts, pteridophytes and progymnosperms.
During the laboratory work, students learn about species of groups studied, their determinant and evolutionary features. This course results in the creation of a system of theoretical and practical knowledge of biology, phylogeny and approaches to classifying groups involved, deepening and broadening practical knowledge of nature.
Deskriptory
Poslední úprava: RNDr. Zdeněk Soldán, CSc. (17.09.2021)
V případě zhoršené epidemiologické situace v ZS 2021/22 (v souvislosti s covidem), kdy nebude možné přednášet prezenčně, bude výuka pokračovat v rozvrhovaných dnech a hodinách on-line prostřednictvím google-meet. Studenti budou s předstihem o případné změně formy výuky informováni a praktická cvičení (2 paralelky) budou sjednocena do jednoho bloku.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Petr Novotný, Ph.D. (23.08.2017)
Základní:
DOSTÁL, Petr, 2006. Evoluce a systém stélkatých organismů a cévnatých výtrusných rostlin. Vyd. 2., upr. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta. ISBN 978-80-7290-267-5.
KALINA, Tomáš a Jiří VÁŇA, 2005. Sinice, řasy, houby, mechorosty a podobné organismy v současné biologii. 1. vyd. Praha: Karolinum. ISBN 80-246-1036-1.
Rozšiřující:
BERG, Karl-Heinz Linne von, Kerstin HOEF-EMDEN, Birger MARIN a Michael MELKONIAN, 2004. Der Kosmos-Algenführer: Die wichtigsten Süßwasseralgen im Mikroskop. 1. vyd. B.m.: Kosmos. ISBN 978-3-440-09719-9.
BRAUNE, Wolfram, Alfred LEMAN a Hans TAUBERT, 1999. Pflanzenanatomisches Praktikum, Tl.2, Zur Einführung in den Bau, die Fortpflanzung und Ontogenie der niederen Pflanzen auch der Bakterien und Pilze. 4. Aufl. B.m.: Spektrum Akademischer Verlag. ISBN 978-3-8274-0924-9.
HOLEC, Jan, Antonín BIELICH a Miroslav BERAN, 2012. Přehled hub střední Evropy. Vyd. 1. Praha: Academia. ISBN 978-80-200-2077-2.
KUBÁT, Karel, Lubomír HROUDA, Jindřich CHRTEK JUN., Zdeněk KAPLAN, Jan KIRSCHNER, Karel KUBÁT a Jan ŠTĚPÁNEK, ed., 2002. Klíč ke květeně České republiky. 1. vyd. Praha: Academia. ISBN 80-200-0836-5.
POULÍČKOVÁ, Aloisie a Jaroslav JURČÁK, 2001. Malý obrazový atlas našich sinic a řas. 1. vyd. V Olomouci: Univerzita Palackého, Přírodovědecká fakulta. ISBN 978-80-244-0242-0.
RAVEN, Peter H., Ray Franklin EVERT a Susan E. EICHHORN, 2013. Biology of plants. 8th ed. New York: Freeman. ISBN 978-1-4292-1961-7.
Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Petr Novotný, Ph.D. (23.08.2017)
A. Přednášky
Soustavná botanika, její význam a cíle zkoumání. Postavení baktérií a hub v systému organismů; systematický přehled zahrnutých skupin organismů.
Prokaryota, bakterie (orientačně - dále v rámci mikrobiologie). Sinice.
Řasy a jejich systém. Biliphyta, Chromophyta, Chlorophytae a Streptophytae.
Houby, houbové organismy a jejich systém - Oomycota, Chytridiomycota.