Poslední úprava: Kateřina Esserová, DiS. (26.02.2018)
Kurz v zimním semestru pro prezenční studenty:
Kurz sestává ze čtyř prezenčních setkání po 180 minutách a z asistentské praxe po dobu 3 týdnů po dvou vyučovacích hodinách na školách, které vzdělávají žáky s odlišným mateřským jazykem. Na úvodním setkání budou studenti seznámeni se základními informacemi z oblasti migrace a začleňování žáků s odlišným mateřským jazykem do škol, dále pak s principy práce s těmito žáky a s problematikou češtiny jako druhého jazyka. Po těchto třech setkáních budou studenti docházet do škol, kde budou asistovat žáku s odlišným mateřským jazykem. Na prvním náslechu ve třídě budou pracovat na pedagogické diagnostice žáka v participaci s třídním učitelem, poté budou zpracovávat kazuistiku daného žáka. Dále budou studenti zpracovávat přípravu na hodinu v dané třídě, kde se budou zaměřovat především na práci s cíli pro celou třídu a pro žáka s odlišným mateřským jazykem. V závěru asistentské praxe budou studenti navrhovat individuální vzdělávací plán pro daného žáka. Všechny materiály, které si studenti vytvoří a shromáždí budou součástí reflexního deníku, který bude výstupem celého předmětu k zápočtu a může být i součástí studentského portfolia. Dále je k tomuto kurzu zřízen moodle, ve kterém budou studenti odevzdávat jednotlivé úkoly.
Kurz v letním semestru pro studenty kombinovaného studia:
Obsah kurzu bude stejný jako pro prezenční studenty. Prezenční setkání proběhnou pouze dvě a účast na nich je povinná.
Ke kurzu je zřízen moodle kurz, ve kterém budou studenti odevzdávat úkoly a aktivně pracovat v průběhu semestru.
Praxe probíhá na školách, kde studenti vyučují, případně na školách po domluvě s vyučující.
Poslední úprava: Mgr. Petra Horská, Ph.D. (25.10.2019)
Kurz v zimním semestru pro prezenční studenty: Kurz sestává ze čtyř prezenčních setkání po 180 minutách a z asistenční praxe po dobu 3 týdnů po dvou vyučovacích hodinách na školách, kteří vzdělávají žáky s odlišným mateřským jazykem. Na úvodním setkání budou studenti seznámeni se základními informacemi z oblasti migrace a začleňování žáků s odlišným mateřským jazykem do škol, dále pak s principy práce s ostatními žáky a problematikou češtiny jako cizího jazyka. Po těchto třech setkáních budou studenti hledat do školy, kde budou asistovat žáky s odlišným mateřským jazykem. Na vaší náslechu ve třídě budoucích pracovníků na pedagogické diagnostice žáka v participaci s třídním učitelem, kdy budou zpracovávat kazuistiku, kterou žáka. Další budoucí studenty se mohou snažit hledat na třídě, kde se budou zaměřovat zejména na práci s cíli pro celou třídu a pro žáka s odlišným mateřským jazykem. V závěru asistentské praxe budou studenti navrhovat individuální vzdělávací plán pro účely žáka. Všechny materiály, které mají studenti a shromažďují vaše budoucí reflexní deníku, které budou výstupem vašeho předmětu, mohou být i součástí studentského portfolia. Další je k tomuto kurzu zřízen moodle, ve svých budoucích oděvech se díváte na úkoly. Kurz v letním semestru pro studenty kombinovaného studia: Obsah kurzu bude student jako pro prezenční studenty. Prezenční setkání proběhnou pouze dvě a účast na nich je povinná. Ke kurzu je zřízen kurz moodle, ve kterém budou studenti oblečeni a budou aktivně pracovat v průběhu semestru. Praxe čekají na škole, kde studenti vyučují, volí na školách po domluvě s vyučujícím.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Kateřina Esserová, DiS. (26.02.2018)
Studenti budou připraveni na vzdělávání žáků s odlišným mateřským jazykem, získají dovednosti jejich efektivního a úspěšného začlenění. Seznámí se s odbornou literaturou vztahující se k této oblasti. Na základě vlastní zkušenosti dokážou připravit vyučovací hodinu pro třídu, ve které je přítomen takový žák, navrhnout jeho plán podpory a pracovat s jeho vzdělávacími cíli.
Literatura -
Poslední úprava: Kateřina Esserová, DiS. (26.02.2018)
Kolektiv autorů. Žáci s odlišným mateřským jazykem v českých školách.
Praha: META o.s. - Sdružení pro příležitosti mladých migrantů, 2011. ISBN 978-80-254-9175-1, (ke stažení zde: http://www.inkluzivniskola.cz/sites/default/files/uploaded/zaci_s_omj_v_ceskych_skolach_0.pdf)
META, o.p.s. Principy práce s žákem s OMJ. [25.8.2014] http://www.inkluzivniskola.cz/cizinec-v-bezne-tride-aneb-pedagogika/pet-principu-prace-s-zakem-s-omj
Zelinková, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Nástroje pro prevenci, nápravu a integraci. Praha: Portál, 2007.
Janebová, E. (ed.): Interkulturní komunikace ve škole. Praha: FFUK, 2009.
Drahomíra Jucovičová et al.: Individuální vzdělávací plán pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Praha: D+H, 2009.
Habart, T. a kolektiv. Krok za krokem k inkluzi. Varianty, Člověk v tísni, o. p. s., Praha 2010 (ke stažení zde: http://www.varianty.cz/download/pdf/pdfs_84.pdf)
Kostelecká, Y. a kolektiv. Žáci-cizinci v základních školách: Fakta, analýzy, diagnostika. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Praha 2013, ISBN 978-80-7290-630-7.
Poslední úprava: Kateřina Esserová, DiS. (26.02.2018)
Kolektiv autorů. Žáci s odlišným mateřským jazykem v českých školách.
Praha: META o.s. - Sdružení pro příležitosti mladých migrantů, 2011. ISBN 978-80-254-9175-1, (ke stažení zde: http://www.inkluzivniskola.cz/sites/default/files/uploaded/zaci_s_omj_v_ceskych_skolach_0.pdf)
META, o.p.s. Principy práce s žákem s OMJ. [25.8.2014] http://www.inkluzivniskola.cz/cizinec-v-bezne-tride-aneb-pedagogika/pet-principu-prace-s-zakem-s-omj
Zelinková, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Nástroje pro prevenci, nápravu a integraci. Praha: Portál, 2007.
Janebová, E. (ed.): Interkulturní komunikace ve škole. Praha: FFUK, 2009.
Drahomíra Jucovičová et al.: Individuální vzdělávací plán pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Praha: D+H, 2009.
Habart, T. a kolektiv. Krok za krokem k inkluzi. Varianty, Člověk v tísni, o. p. s., Praha 2010 (ke stažení zde: http://www.varianty.cz/download/pdf/pdfs_84.pdf)
Kostelecká, Y. a kolektiv. Žáci-cizinci v základních školách: Fakta, analýzy, diagnostika. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Praha 2013, ISBN 978-80-7290-630-7.
Metody výuky -
Poslední úprava: Kateřina Esserová, DiS. (26.02.2018)
přednáška, seminář, diskuze, skupinová práce, asistentská praxe, sdílení, moodle kurz
Poslední úprava: Kateřina Esserová, DiS. (26.02.2018)
case studies, discussion, group work, lecture
Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: Kateřina Esserová, DiS. (26.02.2018)
Student PREZENČNÍHO STUDIA předkládá vlastní reflexní deník z asistentské praxe, jehož součástí jsou všechny hospitační záznamy dle vzoru, pedagogická diagnostika a kazuistika žáka, příprava na hodinu dle vzoru a návrh individuálního vzdělávacího plánu.
Dále se student účastní všech setkání.
Poslední podmínkou jsou odevzdané úkoly v moodle kurzu.
Student KOMBINOVANÉHO STUDIA se účastní obou setkání, odevzdá všechny úkoly v moodle kurzu a bude se aktivně průběžně v kurzu zapojovat a reflektovat svou vlastní praxi.
Poslední úprava: Kateřina Esserová, DiS. (26.02.2018)
To pass the course the studend is expected to work up an individual educational plan for a model case.
Sylabus -
Poslední úprava: Kateřina Esserová, DiS. (26.02.2018)
Úvod do problematiky migrace
Vzdělávání žáků s odlišným mateřským jazykem na českých školách
Legislativní rámec vzdělávání cizinců v českých školách
Principy práce s žáky s odlišným mateřským jazykem
Podpora začleňování žáka cizince
Výuka češtiny jako druhého jazyka
Tvorba individuálního vzdělávacího plánu
Poslední úprava: Kateřina Esserová, DiS. (26.02.2018)
Sectional theme Education of the democratic citizen in RVP ZV
Efective approaches to the education for democracy in primary school
Situation of foreigners in the Czech school
Legislative framework of the education of foreigners in the Czech school
Supporting inclusive approach to the foreign pupils (coordination, goal setting, evaluation criteria, peer support, school climate, individual educational plans, pedagogical assistence)
Czech as a second language
Communication with the foreign pupil and his/her family