Poslední úprava: ThDr. Dalibor Jiří Vik, Ph.D. (07.02.2024)
Cílem předmětu Základy společenských věd je poskytnout studentům základní orientaci v oblasti společenských věd s ohledem a zaměřením na jejich budoucí profesní uplatnění v oblasti pedagogiky filozofie, etiky, náboženství a společenských věd. U studentů se předpokládá znalost obsahu předmětu v rozsahu středoškolského kompendia, na něž předmět navazuje především ve dvou oblastech: (1) teoretické předpoklady geneze „společenských věd“, kde si studenti osvojují schopnost rozlišit a kvalifikovat různé postoje člověka ke světu, z nichž potom vyrůstají různé přístupy ke skutečnosti ve smyslu předběžného rozhodnutí o její povaze. Sledují se dva hlavní momenty této geneze: zrod filozofie jako vyvstání LOGU z náboženského pojetí skutečnosti (MYTHOS) a konstituce novověké vědy jako specifické aktivity uvnitř praktického životního postoje. Studenti se seznámí s různými způsoby dělení věd podle rozličných kritérií a naučí se chápat specifika věd společenských (resp. „humanitních“). (2) Hlavní náplň předmětu jsou tvoří úvody do jednotlivých oblastí společenskovědních disciplín s důrazem na pedagogicko-didaktickou problematiku. Studenti si vyzkoušejí samostatnou přípravu vyučovací hodiny a její prezentaci. Jsou vedeni k autorefexi i vzájemné reflexi pedagogických výkonů a vnímání pedagogické činnosti jako vlastního osobnostího rozvoje. Dostanou možnost kriticky se seznámit s aktuální nabídkou školních učebnic pro výuku Základů společenských věd a příbuzných předmětů.
Sylabus
Poslední úprava: ThDr. Dalibor Jiří Vik, Ph.D. (07.02.2024)
Problém „základů“. Přirozený a teoretický postoj ke světu. Filozofie a věda. Přírodní, humanitní, společenské vědy, jejich východiska, metody a specifika. Velké nábožensko-filozofické systémy Východu. Abrahamovská náboženství. Antická filozofie. Středověká filozofie. Novověká filozofie a zrod novověké vědy. Velké směry filozofie 20. stol. Psychologie. Sociologie. Politologie a právní věda. Ekonomie.
Aktuální rozpis témat najdete v MS Teams, kód k přihlášení do třídy je: 0de9v7e
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: ThDr. Dalibor Jiří Vik, Ph.D. (07.02.2024)
Podmínky zakončení předmětu jsou (1) prezentace jedné vyučovací hodiny, (2) aktivní účast v diskusích, (3) znalost povinné literatury a odprezentované látky.
Prezentace vyučovací hodiny: (1) Student si po dohodě s vyučujícím vybere jedno z témat, zapíše se na příslušný termín prostřednictvím MS Teams a prostuduje k tématu příslušnou literaturu (školní učebnici plus alespoň jednu položku z další literatury). Seznam témat a literatury viz níže v sekci Literatura. (2) Na základě tématu připraví ukázkovou "vyučovací hodinu" pro žáky SŠ v délce 45 minut. Prezentace by měla být poutavá, srozumitelná, logicky strukturovaná. Student by v ní měl uplatnit své pedagogické poznatky, udržovat kontakt s posluchači, vtáhnout je do výkladu. V minulosti se dobře osvědčilo např. zařazení her, kvízů, skupinových projektů, společných minidiskusí a zamyšlení. Je ale možno postupovat i klasickou frontální metodou, pokud si student věří, že hodinu tímto způsobem "utáhne". Samotný obsah hodiny je na uvážení prezentujícího: lze zvolit přístup typu "přehled", lépe se ale osvědčilo "uvedení do problematiky" bez ambice podat téma vyčerpávajícím způsobem, ale spíš upoutat k tématu pozornost. Výklad lze doprovodit powerpointovou prezentací, není to ale podmínkou. Nezbytné je dodržet zadaný rozsah 45 min. (ne více, ne méně - doporučuje se proto si hodinu vyzkoušet nejprve "nanečisto" s hodinkami). (3) Po skončení "vyučovací hodiny" bude následovat moderovaná diskuse, k níž si student připraví (1) několi tezí k použité metodice (autoreflexe, jak se na téma připravoval, co považoval za podstatné, co a proč se rozhodl zařadit či vyřadit, jakým způsobem postupoval a proč, možno zařadit též určité tipy, nápady či doporučení pro kolegy, (2) kritické zhodnocení použité literatury, její výhody a limity.
Aktivní účast v diskusích: Studenti-posluchači se konstruktivně podílejí na diskusích vlastními reflexemi nad prezentovanými tématy, učí se diskutovat slušně a ohleduplně, ale zároveň kriticky.
Znalost povinné literatury a odpřednášené látky: Znalost základních filozofických proudů, osobností, děl a konceptů, z nichž vyrůstá současné pochopení společenskovědních disciplín v rozsahu kompendia: ADAMOVÁ, L., DUDÁK, V., VENTURA, V. Základy filosofie, etiky základy společenských věd : pro střední školy. Fortuna, 2001, s. 11-124. Znalost bude ověřena prostřednictvím závěrečného testu v online prostředí (MS Teams), pro zakončení předmětu je třeba dosáhnout úspěšnosti alespoň 80%.
Literatura
Poslední úprava: ThDr. Dalibor Jiří Vik, Ph.D. (08.02.2024)
Okruhy a literatura:
- Nábožensko-filozofické systémy starověkého Východu Učebnice: ADAMOVÁ, L., DUDÁK, V., VENTURA, V. Základy filosofie, etiky : základy společenských věd : pro střední školy. Fortuna, 2001, s. 40-48. Doplňující: STORIG, Hans Joachim. Malé dějiny filosofie. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2007. s. 26-91. Možno doplnit o ukázky klasických děl Východu (Bhagavadgíta, Tao te ťing, I ťing apod.).
- Abrahamovská náboženství Učebnice: SCHÖN, Jaromír. Občanský a společenskovědní základ: náboženství. Computer media, 2022, s. 33-78. Doplňující: Úvod do studia judaismu (ONLINE: https://khv.zcu.cz/export/sites/ffkhv/ihistud/ls2011/JUD/SKRIPTA_JUD.pdf) FILIPI, Pavel. Křesťanstvo : historie, statistika, charakteristika křesťanských církví. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 1998. PAWLOWSKY, Peter. Křesťanství v proměnách dvou tisíciletí. Praha: Vyšehrad, 1995. KROPÁČEK, Luboš. Duchovní cesty Islámu. Praha: Vyšehrad, 2003.
- Antická filozofie Učebnice: ADAMOVÁ, L., DUDÁK, V., VENTURA, V. Základy filosofie, etiky : základy společenských věd : pro střední školy. Fortuna, 2001, s. 48-64. Doplňující: STORIG, Hans Joachim. Malé dějiny filosofie. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2007. s. 92-159. HÖFFDING, Harald, KRÁL, Josef. Přehledné dějiny filosofie. Praha : František Strnad, 1941. s. 9-64. KRATOCHVÍL, Zdeněk. Mýtus, filozofe, věda I a II. Praha: Hrnčířství a nakladatelství Michal Jůza a Eva Jůzová, 1994. s. 9-119.
- Středověká filozofie Učebnice:ADAMOVÁ, L., DUDÁK, V., VENTURA, V. Základy filosofie, etiky : základy společenských věd : pro střední školy. Fortuna, 2001, s. 64-73. Doplňující: STORIG, Hans Joachim. Malé dějiny filosofie. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2007. s. 160-209. HÖFFDING, Harald, KRÁL, Josef. Přehledné dějiny filosofie. Praha : František Strnad, 1941. s. 65-90. KRATOCHVÍL, Zdeněk. Mýtus, filozofe, věda I a II. Praha: Hrnčířství a nakladatelství Michal Jůza a Eva Jůzová, 1994. s. 120-234.
- Filozofie doby renesance a raného novověku Učebnice:ADAMOVÁ, L., DUDÁK, V., VENTURA, V. Základy filosofie, etiky : základy společenských věd : pro střední školy. Fortuna, 2001, s. 73-84. Doplňující: STORIG, Hans Joachim. Malé dějiny filosofie. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2007. s. 214-261. HÖFFDING, Harald, KRÁL, Josef. Přehledné dějiny filosofie. Praha : František Strnad, 1941. s. 91-134. KRATOCHVÍL, Zdeněk. Mýtus, filozofe, věda I a II. Praha: Hrnčířství a nakladatelství Michal Jůza a Eva Jůzová, 1994. s. 234-271.
- Filozofie doby osvícenství, Immanuel Kant a německý idealismus Učebnice:ADAMOVÁ, L., DUDÁK, V., VENTURA, V. Základy filosofie, etiky : základy společenských věd : pro střední školy. Fortuna, 2001, s. 84-92. Doplňující: STORIG, Hans Joachim. Malé dějiny filosofie. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2007. s. 262-353. HÖFFDING, Harald, KRÁL, Josef. Přehledné dějiny filosofie. Praha : František Strnad, 1941. s. 135-173. PETŘÍČEK, Miroslav. Úvod do (současné) filosofie. Praha: Herrmann a synové, 1997. s. 7-19.
- Hlavní filozofické směry 2. pol. 19. století Učebnice:ADAMOVÁ, L., DUDÁK, V., VENTURA, V. Základy filosofie, etiky : základy společenských věd : pro střední školy. Fortuna, 2001, s. 92-96. Doplňující: STORIG, Hans Joachim. Malé dějiny filosofie. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2007. s. 356-417. HÖFFDING, Harald, KRÁL, Josef. Přehledné dějiny filosofie. Praha : František Strnad, 1941. s. 173-191.
- Hlavní filozofické směry 20. století Učebnice:ADAMOVÁ, L., DUDÁK, V., VENTURA, V. Základy filosofie, etiky : základy společenských věd : pro střední školy. Fortuna, 2001, s. 97-116. Doplňující: STORIG, Hans Joachim. Malé dějiny filosofie. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2007. s. 418-477. HÖFFDING, Harald, KRÁL, Josef. Přehledné dějiny filosofie. Praha : František Strnad, 1941. s. 212-222. PETŘÍČEK, Miroslav. Úvod do (současné) filosofie. Praha: Herrmann a synové, 1997. s. 20-177.
- Sociologie Učebnice:GILLERNOVÁ, I., BURIÁNEK, J. Základy psychologie, sociologie: základy společenských věd : pro střední školy. Fortuna, 2006, s. 68-148. Doplňující:PETRUSEK, Miloslav. Sociologické školy, směry, paradigmata. Praha: Slon, 1994. GIDDENS, Anthony. Sociologie. Praha: Argo, 1999.
- Ekonomie Učebnice:EICHLER, B., RYSKA, R., SVOBODA, V. Základy státoprávní teorie, ekonomie a ekonomiky, neformální logiky: základy společenských věd : pro střední školy. Fortuna, 2010, s. 61-115. Doplňující: JUREČKA, Václav. Úvod do ekonomie. Ostrava: VŠB, 2011. HOLMAN, Robert. Dějiny ekonomického myšlení. Praha: C.H.Beck, 2005. HOLMAN, Robert. Základy ekonomie pro studenty vyšších odborných škol a neekonomických fakult VŠ. Praha: C. H. Beck, 2008.
Místo sociologie a ekonomie lze případně zvolit také:
- Psychologie Učebnice:GILLERNOVÁ, I., BURIÁNEK, J. Základy psychologie, sociologie: základy společenských věd : pro střední školy. Fortuna, 2006, s. 17-67. Doplňující:NAKONEČNÝ, Milan. Základy psychologie. Praha: Academia, 2002. KERN, Hans. Přehled psychologie. Praha: Portál, 1999. HELUS, Zdeněk. Úvod do psychologie. Praha: Grada, 2011. NAKONEČNÝ, Milan. Úvod do psychologie. Praha: Academia, 2003.
- Politologie a právní věda Učebnice:EICHLER, B., RYSKA, R., SVOBODA, V. Základy státoprávní teorie, ekonomie a ekonomiky, neformální logiky: základy společenských věd : pro střední školy. Fortuna, 2010, s. 11-60. Doplňující: DAVID, Roman. Politologie. Základy společenských věd. Olomouc: Olomouc, 2003. SRB, Vladimír. Stručný průvodce politickou vědou aneb Klíč k politické teorii. Kolín: Nevźávislé centrum pro studium politiky, 2006. BERG-SCHLOSSER, Dirk, STAMMEN, Theo. Úvod do politické vědy. ISE: Praha, 2000.