Poslední úprava: PhDr. Josef Voráček, Ph.D. (03.05.2022)
Předmět se orientuje na získání základních znalostí z teorie marketingu. Studenti se seznamují v prvé části se základními pojmy, nástroji, metodami marketingu, druhá část je věnována marketingovým strategiím firem a zvlášť, s ohledem na sport, marketingovým strategiím v oblasti služeb a v neziskovém sektoru.
Poslední úprava: PhDr. Josef Voráček, Ph.D. (19.12.2021)
The course focuses on acquiring basic knowledge of marketing theory. Students learn in the first part of the basic concepts, tools, methods of marketing, the second part is dedicated to the marketing strategies of companies, and particularly with regard to sports marketing strategies in services and non-profit sector.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Josef Voráček, Ph.D. (29.09.2023)
Cílem výuky je vytvoření základního přehledu o fázích marketingu a jeho nástrojích tak, aby studující mohli řešit projekty se zaměřením na marketing.
Dále je cílem předmětu, aby absolventi/ky tohoto předmětu byli/y schopni/y:
uvést, popsat a vysvětlit marketingový algoritmus a jeho jednotlivé fáze
popsat význam marketingové filozofie, vysvětlit jednotlivé její části a uvést konkrétní příklady firem v kontextu jednotlivých bodů marketingové filozofie
uvést, popsat a vysvětlit současné druhy marketingu včetně uvedení praktických příkladů
vysvětlit, vypočítat a graficky znázornit základní charakteristické znaky trhu
uvést a popsat jednotlivé kroky marketingového výzkumu včetně používaných výzkumných metod a připravit plán pro výzkum vybraného výzkumného problému v oblasti marketingu
definovat, popsat a vysvětlit komplexní problematiku chování spotřebitele v návaznosti na marketing
definovat a popsat strukturu marketingového plánu
definovat produkt, uvést jednotlivé klasifikace produktů, vysvětlit model totálního produktu a problematiky sortimentu
znázornit, definovat, vysvětlit a zdůvodnit životní cyklus produktu, jeho různé typy, jeho jednotlivé fáze a marketingové strategie užívané v jednotlivých fázích životního cyklu produktu
vysvětlit význam ceny pro firmu, popsat a uvést na praktických příkladech cenové strategie, podrobně vysvětlit komplexní postup při stanovení ceny včetně praktického výpočtu konečné ceny produktu
definovat, uvést, popsat a vysvětlit propagaci, resp. marketingovou komunikaci, její nástroje, komunikační média a postup při tvorbě propagační strategie
definovat reklamu a její funkce, uvést a popsat komunikační média, vysvětlit a popsat efektivní formy reklamy, definovat, popsat, vysvětlit a vypočítat ukazatele účinnosti reklamy
definovat značku, její funkce, vysvětlit a popsat komplexní problematiku v oblasti strategického řízení značky
uvést, vysvětlit, definovat a popsat marketingové strategie firem dle podílu na trhu
uvést, definovat a vysvětlit významné části zákona na ochranu spotřebitele (č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele)
definovat, popsat a vysvětlit regulaci reklamy v ČR dle zákona č. 40/1995 Sb., o regulaci reklamy a o změně a doplnění zákona č. 468/1991 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání, ve znění pozdějších předpis
Student/ka je schopen/na výše uvedené aplikovat na praktických příkladech a pro různé situace firem na trhu.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Josef Voráček, Ph.D. (03.05.2022)
Požadavky na zápočet:
zpracování praktických projektů na zadané téma, zpracování a rozbor seminární práce
Požadavky na zkoušku:
úspěšné zodpovězení 2 vylosovaných otázek z 40 při ústní zkoušce
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Josef Voráček, Ph.D. (03.05.2022)
Povinná:
KOTLER, P., KELLER, K. L. Marketing management – 14. vydání. Praha: Grada Publishing, a.s., 2013. 816 s. ISBN 978-80-247-4150-5 VYSEKALOVÁ, J. Chování zákazníka - Jak odkrýt tajemství "černé skříňky". Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3528-3. ČÁSLAVOVÁ, E. Management a marketing sportu 21. století. Vydání 2020 s podporou výzkumného záměru UK FTVS Q19. Praha: Ekopress, 2020. 219 s. ISBN 978-80-87865-62-0.
Doporučená:
VYSEKALOVÁ, J. a kol. Emoce v marketingu: Jak oslovit srdce zákazníka. 1. vydání. Praha: Grada Publishing, a.s., 2014. ISBN 978-80-247-4843-6. VYSEKALOVÁ, J. a kol. Psychologie reklamy. 3. vydání. Praha: Grada Publishing, a.s., 2007. ISBN 978-80-247-2196-5. VYSEKALOVÁ, J., MIKEŠ, J. Reklama: Jak dělat reklamu. 3. vydání. Praha: Grada Publishing, a.s., 2010. ISBN 978-80-247-3492-7. OGILVY, D. Ogilvy o reklamě. Praha: Management Press, 2011. ISBN 978-80-7261-154-6. TOMEK, G., VÁVROVÁ, V. Marketing od myšlenky k realizaci. 3. vydání. Praha: Professional Publishing, 2011. 344 s. ISBN 978-80-7431-042-3
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Josef Voráček, Ph.D. (03.05.2022)
Požadavky na zápočet:
zpracování praktických projektů na zadané téma, zpracování a rozbor seminární práce
Požadavky na zkoušku:
úspěšné zodpovězení 2 vylosovaných otázek z 40 při ústní zkoušce
Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Josef Voráček, Ph.D. (03.05.2022)
Přednášky:
Úloha marketingu v tržně orientované ekonomice, propedeutika marketingu.
Základní marketingové pojmy a koncepty. Marketingové plánování a marketingová strategie.
Marketingové prostředí - analýza trhu, základní orientace ve zkoumání charakteristických znaků trhu. Konkurence.
Nákupní chování spotřebitele na trhu. Hlavní faktory ovlivňující chování spotřebitele. Nákupní rozhodovací proces.
Proces marketingového výzkumu. Kvantitativní a kvalitativní metody a techniky. Stanovení vzorku. Přínosy a možnosti marketingového výzkumu.
Produkt, sortiment a značka.
Životní cyklus produktu. Řízení výrobků prostřednictvím životního cyklu. Marketingové strategie podle životního cyklu produktu.
Cena a její význam. Určování ceny. Metody cenové tvorby.
Marketingová komunikace. Reklama a její regulace v ČR. Public relations. Osobní prodej. Opatření na podporu prodeje.
Koncepce propagační strategie. Posuzování účinnosti reklamy vzhledem k jednotlivým médiím.
Navrhování marketingových strategií pro tržní vůdce, vyzyvatele, následovatele a troškaře trhu.
Marketingová strategie v období rozvoje internetu.
Řízení obchodu se službami.
Marketing pro neziskový sektor.
Semináře:
Pojem marketing, předměty marketingu
Druhy marketingu. Marketingová část podnikatelského projektu.
Marketingový mix
Marketingový plán
Koncepce tvorby dotazníku
Životní cyklus produktu a využití nástrojů marketingu.