Kooperace a týmová spolupráce - APE520021
|
|
|
||
Poslední úprava: doc. PhDr. Hana Kasíková, CSc. (18.09.2021)
Cíl předmětu:<br> Studijní předmět má cíl uvést studenty do problematiky sociálních vztahů, které mají vliv na učení a profesní <br> činnosti, Jeho jádrem je problematika kooperace, kooperativního učení a týmové práce, znalosti a dovednosti <br> důležité pro klienty i pracovníky pomáhajících profesí. Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický, tj. je <br> zaměřen na porozumění dané tematiky a formování dovedností spjatých se spoluprací. <br> <br> Osnova předmětu:<br> 1. Podstata kooperace v sociálně psychologickém a pedagogickém rámci, její význam v současnosti. Učící se <br> společnost.<br> 2. Různá uspořádání sociálních vztahů v úkolových situacích – kooperace, kompetice, individualistické <br> uspořádání. <br> 3. Vzdělávací a výchovné prostředí a problematika kooperace. Virtuální prostředí a kooperace. Škola a kooperace.<br> 4. Kooperativní učení v různých vzdělávacích prostředích: škola, profesní vzdělávání.<br> 5 Principy kooperativního učení a jejich aplikace v různých vzdělávacích prostředích.<br> 6. Metodologické a metodické otázky kooperativního učení, hodnocení v tomto systému. <br> 7. Problémy kooperace spojené se zaváděním do vzdělávací praxe, praxe školy. <br> 8. Vztah kooperace ve školních podmínkách k profesní sféře.<br> 9. Formování kooperativních sociálních dovedností. <br> 10. Možnosti týmové práce učitelů na škole. Týmová práce v jiných institucích. Řízení participativních týmů.<br> <br> Studijní literatura <br> Literatura povinná:<br> JOHNSON, D. W.; JOHNSON, R. T.; JOHNSON HOLUBEC, E. Circles of Learning. Cooperation in the Clasroom. <br> Edina: Interaction Book Company, 1990. <br> KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení a vyučování. Teoretické a praktické problémy. Praha: Karolinum, 2007.<br> SENGE, P. M. Pátá disciplína. Praha. Management Press, 2012.<br> <br> Literatura doporučená:<br> <br> BELBIN, M. R. Nové obzory týmů. Walter Kluwer, 2012.<br> BENNET, B.; ROLHEISER-BENNET, C.; STEVAHN, L. Cooperative learning. Where heart meet mind. Toronto: <br> Educational connections, 1991.<br> COHEN, E. G. Designing Groupwork. Strategies for the Heterogenous Classroom. New York: Teacher College <br> Press, 1994.<br> HERMOCHOVÁ, S. Teambuilding. Praha: Grada, 006<br> JACQUES, D. Learning in Groups. London: Kogan Page, 1991.<br> JOHNSON, D. W.; JOHNSON, R. T.; JOHNSON HOLUBEC, E. Circles of Learning. Cooperation in the Clasroom. <br> Edina Interaction Book Company, 1990. <br> KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha: Portál, 1997.<br> KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení a vyučování. Teoretické a praktické problémy. Praha: Karolinum, 2001.<br> KASÍKOVÁ Hana.(2005) Učíme (se) spolupráci spoluprací. Kladno: AISIS, o.s. <br> KASÍKOVÁ, Hana (Ed). (2007)Učíme (se) kooperaci kooperací. Náměty - výukové materiály. Kladno:AISIS, o.s.<br> POL, M.; LAZAROVÁ, B. Spolupráce učitelů – podmínka rozvoje školy. Praha: STROM, 1999. <br> POLECHOVÁ, P. Interaktivní a kooperativní strategie v evropských projektech škol. Praha: PedF UK, 2000.<br> SITNÁ, D. Metody aktivního vyučování: spolupráce žáků ve skupinách. Praha: Portál, 2009.<br> SLAVIN, R. Cooperative learning. New York: Longman, 1983.<br> <br> |