Bakalářský seminář I - APD190038
|
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Jarmila Andrlová (13.07.2023)
pedagogické vědy i s podobami diskursů, v jejichž rámci se tato pojetí ustavila. Uvádí studenty do základního pedagogického pojmosloví a struktury této disciplíny, seznamuje je s aktuálními podobami pedagogického výzkumu a osobnostmi pedagogiky. 1. Prehistorie pedagogiky a její milníky jako vědy od poloviny 19. století do současnosti. Osobnosti zakládající pedagogiku u nás a ve světě (Herbart, Lindner, Durkheim). 2. Pedagogika a vědy o výchově. Pedagogika jako věda, jako umění a jako praktická filosofie. Pedagogika jako transdisciplinární obor. 3. Struktura pedagogiky. Pedagogické disciplíny. Vztah pedagogiky k filosofii a vědám o člověku. 4. Typologie pedagogických diskursů 5. Pedagogické teorie. Osobnosti české a světové pedagogiky. 6. Základní pedagogické pojmy a kategorie. 7. Pedagogický výzkum a metody ped. výzkumu. Studijní literatura: Základní literatura: Mialaret, G. (2011). Les sciences de l’éducation. Paris: PUF. Průcha, J. (2009). Moderní pedagogika. Praha: Portál. Doporučená literatura: Bertrand, Y. (1998). Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál. Durkheim, É. (1996). Éducation et sociologie. Paris: PUF. Hessen, S. (1936). Filosofické základy pedagogiky. Praha: Československá grafická unie. Kádner, O. (1925). Základy obecné pedagogiky I-III. Praha: Česká grafická unie. (III. díl: 1926) Lindner, G. A. (1888). Paedagogika. Roudnice. Mialaret, G. (1991). Pédagogie générale. Paris: PUF. Průcha, J. (ed.) (2009). Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, 2009. Průcha, J. (2009). Přehled pedagogiky: úvod do studia oboru. Praha: Portál. Pupala, B., Kaščák, O. (2009). Výchova a vzdelávanie v základných diskurzoch. Prešov: Rokus. Skalková, (2004). J. Pedagogika a výzvy nové doby. Brno: Paido. Štverák, V. (1997). Obecná a srovnávací pedagogika. Praha: Karolinum. Vergnioux, A. (2009). Théories pédagogiques – Recherches épistémologiques. Paris:Vrin. |