Poslední úprava: prof. PhDr. Tomáš Kubíček, Ph.D. (03.09.2019)
Předmět umožňuje pochopit základní vývojové a tematické procesy v české literatuře dvacátého století. Je zaměřen především na přelom 19. a dvacátého století a na celou plochu dvacátého století (v prvním semestru jsou akcentovány procesy, které jsou charakteristické pro první polovinu dvacátého století a jejichž vývojové stopy je možné sledovat i následujícím období, v druhém semestru se pak pozornost přesouvá k těm jevům, které jsou specifičtější pro druhou polovinu dvacátého století) a je založen na principu synchronních řezů na diachronním pozadí. Nejde přitom o tradiční vytváření chronologických celků, které se pokoušejí postihnout v rámci omezeného časového období různorodé procesy a oblasti vývoje literatury, ale jde o vytváření tematicky soustředěných celků, které sledují základní témata, popřípadě základní funkce, které ovlivňovaly a ovlivňují podobu české literatury nejenom v krátkodobém horizontu, ale vytvářejí základní vývojové linky, které se různě variují v odlišných historických kontextech v celém průběhu dvacátého století a vytvářejí tak dlouhodobou specifiku české literatury v kontextu literatury světové. Kurs není zaměřen na textocentrickou literární historii, ale ukazuje literaturu jako součást specifických kulturních a sociálních modelů (kulturního pole či kulturní mapy), které ovlivňovaly podobu českého umění a českého myšlení ve dvacátém století. Cílem kurzu je umožnit studentům, aby pochopili trvalé či dlouhodobější procesy v dějinách literatury, ale zprostředkovaně i v dějinách české společnosti, a které jsou živou součástí naší aktuální zkušenosti s národní kulturou. Základní jednotkou se stává kulturní model, jeho principy studenti mají pochopit, k čemuž budou sloužit nejenom literární díla, ale i příklady z jiných druhů umění. Studenti by tak měli získat představu o komplexnější struktuře umění (nebudou tedy literaturu vnímat jako oddělenou oblast) a současně by měli získat vědomosti o procesech, které formovaly a formují aktuální podobu světa (literárního, kulturního i společenského), v němž žijí a které nacházejí svůj výraz v literatuře či prostřednictvím literatury. Dějiny literatury se tak pomocí tohoto kurzu stanou specifickým nástrojem poznání, které vede k sebereflexi národní i individuální. Kurz by také měl formulovat jednotlivá témata jako problémové okruhy, které ponoukají k myšlení a tedy k nové reflexi i sebereflexi.
Klíčovou otázkou přednášek prvního běhu (6 přednášek) je téma proměny estetických koncepcí na počátku dvacátého století a jejich následný vývoj: Zajímá nás okamžik, kdy se umění stává svébytnou estetickou doménou, v níž se odrážejí prudké proměny společnost i souvislosti s krizí racionality, důvěry a poznání. Soustředíme se na proměnu vztahu mezi uměním a skutečností, která je na jedné straně modelována odmítnutím principu miméze a na straně druhé hledáním nového zdroje umění (estetické skutečnosti a estetického postoje) a uměleckých reprezentací. Zajímat nás bude proměna poetiky a souboj estetických koncepcí v rámci myšlenkového a uměleckého pohybu, který je možné označit širokým pojmem modernismus. Klíčové bude zasazení vývoje českého umění do vývoje umění světového a vytvoření krajiny otázek a funkcí jež umění produkuje, které jsou stálou součástí naší aktuální situace.
Dekadence a symbolismus I.
Dekadence a symbolismus II.
Moderna – koncepce I. (vývoj moderny a její dílčí fáze, zdroje moderní situace, hledání jazyka moderního umění, vývoj světového románu před první světovou válkou, klíčové otázky umělecké moderny, princip syntézy)
Moderna - koncepce II. Od Manifestu české moderny k Umělecké revue. Druhá fáze české moderny a Almanach na rok 1918, expresionismus, pražská německá literatura. Třetí fáze české moderny, literární tvar. Poetismus a surrealismus.
Nová podoba moderního umění Skupina 42 a Skupina Ra. Návrat modernismu po roce 1945 a poválečná proměna úkolu moderního umění
Český literárněvědný strukturalismus
Poslední úprava: Mgr. Lukáš Neumann, Ph.D. (19.05.2019)
The course enables students to understand the basic developmental and thematic processes in Czech literature of the 20th century. It focuses primarily on the turn of the 19th and 20th centuries and on the entire area of the twentieth century (in the first semester there are accentuated processes that are characteristic for the first half of the twentieth century and whose developmental traces can be followed in the following period; to those phenomena that are more specific to the second half of the twentieth century and is based on the principle of synchronous cuts on a diachronic background. This is not about the traditional creation of chronological units that attempt to cover the diverse processes and areas of literature development within a limited period of time, but to create thematically focused units that follow the basic themes or basic functions that have influenced and influenced the form of Czech literature not only in In the short term, they create basic development lines that vary in different historical contexts throughout the twentieth century, thus creating a long-term specificity of Czech literature in the context of world literature. The course is not focused on textocentric literary history, but shows literature as a part of specific cultural and social models (cultural field or cultural map) that influenced the form of Czech art and Czech thinking in the twentieth century. The aim of the course is to enable students to understand permanent or long-term processes in the history of literature, but also in the history of Czech society, and which are a living part of our current experience with national culture. The basic model is the cultural model, its principles are to be understood by students, and not only literary works, but also examples from other types of art will serve. Thus, students should get an idea of a more complex structure of art (they will not perceive literature as a separate area) and at the same time acquire knowledge of the processes that have shaped and shaped the current form of the world (literary, cultural and social) in which they live expression in literature or through literature. Thus, through this course, the history of literature will become a specific tool of knowledge that leads to national and individual self-reflection.
The course should also formulate individual topics as problematic areas that encourage thinking and thus a new reflection and self-reflection.
1) Literature in response to war; 2) Differentiation and position of writers in society in the Third Republic; 3) From the hope of one to the hope of all (1950s, socialist realism as a model of totalitarian art); 4) From the hope of all to the hope of one (golden Sixties); 5) Czech poetry of the 1960s; 6) On the way to / from chaos
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Štěpánka Klumparová, Ph.D. (30.01.2018)
Brabec, Jiří: Panství ideologie a moc literatury. Studie, kritiky, portréty. Praha, Akropolis 2010.
Pešat, Zdeněk – Strohsová, Eva (eds.): Dějiny české literaturyIV. Praha, Victoria Publishing 1995.
Strohsová, Eva: Zrození moderny. Praha, Československý spisovatel 1963.
Hodrová, Daniela (ed.): Poetika české meziválečné literatury. Proměny žánrů. Praha, Československý spisovatel 1987.
Hrabáková, Jaroslava – Janáčková, Jaroslava (eds.): Česká literatura na přelomu století. Jinočany, H&H 2001.
Kubíček, Tomáš – Wiendl, Jan: Moderna/Moderny, Univerzita Palackého, Olomouc 2013.
Kubíček, Tomáš – Merhaut, Luboš – Wiendl, Jan: Na téma umění a život, Brno, Host 2007
Kubíček, Tomáš – Wiendl, Jan: Víra a výraz. Východiska a perspektivy české křesťanské poezie a prózy 20. století, Brno, Host 2005.
Kubíček, Tomáš: Felix Vodička. K dějinám českého strukturalismu
Jařab, Josef a kol.: Literární modernismus ve světě, Univerzita Palackého 2014
Papoušek, Vladimír (ed.): Dějiny nové moderny: česká literatura v letech 1905–1923. Praha, Academia 2010.
Papoušek, Vladimír a kol. Dějiny nové moderny 2, Praha, Akademia 2.
Holý, Jiří (ed.): Český Parnas. Literatura 1970-1990. Interpretace vybraných děl 60 autorů. Praha, Galaxie 1993.
Gruntorád, Jiří: Katalog knih českého exilu 1948-1994. Libri prohibiti, Praha, Primus 1995.
Chalupecký, Jindřich: Tíha doby. Stati o časových souvislostech a situacích kultury 1968-1988, Olomouc, Votobia 1997.
Janoušek, Pavel a kol.: Dějiny české literatury 1945-1989, sv. I. – IV., Praha, Academia 2007- 2008.
Knopp, František: Česká literatura v exilu 1948-1989. Bibliografie, Praha, Makropulos 1996.
Kubíček, Tomáš a kol.: Literární Morava, Brno, MVS 2002.
Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Lukáš Neumann, Ph.D. (18.02.2021)
Dějiny české literatury I. (Prezenční forma studia, OPBC2L108A)
Sylabus semináře (vyučující T. Kubíček, J. Smrčka, L. Neumann)
1. týden semestru (22.-26.2.) Úvodní hodina (nácvik rozboru a interpretace prózy a poezie)
2. (1.3.-5.3.) Karel Toman: Měsíce
3. (8.3.-12.3.) Josef Čapek: Stín kapradiny (seminář T. Kubíčka)
Karel Čapek: Válka s Mloky (seminář J. Smrčky)
Richard Weiner: Škleb (seminář L. Neumanna)
4. (15.3.-19.3.) Jaroslav Durych: Rekviem (seminář T. Kubíčka)
Karel Čapek, Josef Čapek: Ze života hmyzu (seminář J. Smrčky)
Josef Čapek: Stín kapradiny (seminář L. Neumanna)
5. (22.3.-26.3.) Vítězslav Nezval: Edison (seminář T. Kubíčka a L. Neumanna)
Jaroslav Hašek: Osudy dobrého vojáka Švejka (seminář J. Smrčky)
6. (29.3.-2.4.) Vladislav Vančura: Markéta Lazarová (seminář T. Kubíčka a L. Neumanna); POZOR: v pátek 2. 4. se seminář T. Kubíčka (ani přednáška) nekonají
Vítězslav Nezval: Edison (seminář J. Smrčky)
7. (5.4.-9.4.) Vladislav Vančura: Markéta Lazarová (seminář T. Kubíčka) - v pondělí 5. 4. se seminář nekoná!
František Halas: Dokořán; I. Blatný: Dílo (seminář L. Neumanna)
semináře J. Smrčky se nekonají (pondělní svátek)
8. (12.4.-16.4.) Ivan Blatný: Melancholické procházky, Hledání přítomného času, Stará bydliště (seminář T. Kubíčka) -
Vladislav Vančura: Markéta Lazarová (seminář J. Smrčky)
Egon Hostovský: Cizinec hledá byt (seminář L. Neumanna)
9. (19.4.-23.4.) Josef Jedlička: Kde život náš je v půli se svou poutí (seminář T. Kubíčka a L. Neumanna)
František Halas: Dokořán (seminář J. Smrčky)
Josef Jedlička: Kde život náš je v půli se svou poutí (seminář L. Neumanna)
10. (26.4.-30.4.) Bohumil Hrabal: Obsluhoval jsem anglického krále (seminář T. Kubíčka a L. Neumanna)
Jan Čep: ze sbírky Dvojí domov (1926) Domek, Bouře, Dvojí domov, Kozlovice, Peněženka, Do města, Elegie a ze sbírky Zeměžluč (1931) Cesta na Jitřní (seminář J. Smrčky)
11. (3.5.-7.5.) Jáchym Topol: Anděl (seminář T. Kubíčka a L. Neumanna)
Karel Poláček: Okresní město (seminář J. Smrčky)
12. (10.5.-14.5.) Jan Balabán: Prázdniny (seminář T. Kubíčka a L. Neumanna)
Jiří Voskovec, Jan Werich: Caesar, Balada z Hadrů, Těžká Barbora (seminář J. Smrčky)
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Lukáš Neumann, Ph.D. (18.02.2021)
Dějiny české literatury I.
Souborná zkouška z předmětů Dějiny české literatury I a II bude mít podobu písemného testu z okruhů, které jsou uvedeny na stránkách katedry. Tato zkouška navazuje až na předmět Dějiny české literatury II. Podmínkou vykonání zkoušky je prokázání čtenářské zkušenosti na základě četby povinné literatury.
Podmínky zápočtu
· docházka (max. 3 absence)
· příprava a skupinová prezentace klíčových pasáží textu (ve skupinách po 2 až třech studentech, každá skupinka bude prezentovat 3 texty)
· seminární práce - pro seminární práci si student vybere jeden z textů (próza, poezie, drama) povinné či doporučené četby ke zkoušce, který je k dispozici na stránkách katedry a který nebyl obsahem semináře k předmětu.