|
|
|
||
Poslední úprava: SKALOVA/PEDF.CUNI.CZ (07.06.2014)
|
|
||
Poslední úprava: SKALOVA/PEDF.CUNI.CZ (07.06.2014)
Cílem kurzu je systematická podpora a rozvoj kompetencí studentů učitelství v oblasti práce asistenta pedagoga v rámci předmětu český jazyk a literatura na 2. stupni základní školy. Nedílnou součástí cíle kurzu je rozvoj reflektivních a sebereflektivních dovedností studenta učitelství pomocí hodnotícího a sebehodnotícího nástroje „Soubor profesních kvalit studenta učitelství oboru český jazyk na 2. st. ZŠ“. Studenti se budou podílet na práci asistenta pedagoga např. při plánování a organizaci hodin literární výchovy a čtení, při cíleném rozvoji některé ze základních čtenářských dovedností, popř. při přípravě projektové výuky, při výrobě pomůcek pro výuku, při práci se skupinou žáků apod. Předpokládáme, že asistentská praxe umožní studentům rozvoj následujících kompetencí a oblastí rozvoje: Zvýšení úrovně empatie Rozvoj diagnostických dovedností Rozvoj dovednosti plánovat výuku Rozvoj dovednosti cíleně rozvíjet zvolenou čtenářskou dovednost u žáků Rozvoj reflexe a sebereflexe |
|
||
Poslední úprava: SKALOVA/PEDF.CUNI.CZ (07.06.2014)
1. CANGELOSI, J. C. Strategie řízení třídy. Praha: Portál 1997. 2. FISHER, R. Učíme děti myslet a učit se. Praha: Portál 1997.
3. Košťálová, H., Šafránková, K., Hausenblas, O., Šlapal, M. Čtenářská gramotnost jako vzdělávací cíl pro každého žáka. Praha: ČŠI, 2010. [online] [cit. 2009-18-09]. Dostupné z www: <
4. KRAMPLOVÁ, I.: Zakroužkuj- vyber - zdůvodni - hodnocení čtenářských úloh PISA 2009. Praha: ÚIV 2011. [online] Portál ÚIV [cit. 2011-11-09]. Dostupné z www: < 5. KYRIACOU, Ch. Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál 2010.
6. MIKOVÁ, Š., STANG, J.: Typologie osobností u dětí. Portál: Praha 2010.
7. ŠAFRÁNKOVÁ, K. a kol.: Metodika čtenářství. Praha 2012. (materiál vzniklý v rámci projektu Jak efektivně vyučovat průřezová témata a zároveň rozvíjet čtenářství.) [online] [cit. 2013-18-09]. Dostupné z www:
8. ŠLAPAL, M., KOŠŤÁLOVÁ, H. A HAUSENBLAS, O. . Nový Jičín: KVIC 2012. [online] [cit. 2013-18-09]. Dostupné z www: 9. ŠLAPAL, M., KOŠŤÁLOVÁ, H. A HAUSENBLAS, O. Nový Jičín: KVIC 2012. [online] [cit. 2013-18-09]. Dostupné z www: |
|
||
Poslední úprava: SKALOVA/PEDF.CUNI.CZ (07.06.2014)
Student učitelství 1. ročníku navazujícího magisterského studia oboru český jazyk, pracuje po dobu jednoho semestru jeden den v týdnu (týdně 3 hodiny) v jedné až dvou třídách klinické školy pod vedením zkušeného fakultního učitele. Obsah činnosti studenta v konkrétní třídě se odvíjí od potřeb žáků a určuje ji kmenový fakultní učitel třídy. Na začátku praxe se studenti sejdou s VŠ pedagogem na instruktážním semináři, v průběhu asistentské praxe budou studenti pravidelně (každý týden 1 hodinu) společně s fakultním učitelem reflektovat odučené a plánovat další výuku. Všichni studenti z jednotlivých klinických škol se sejdou dvakrát na reflektivním semináři s VŠ pedagogem po jednotlivých školách a v závěru praxe na závěrečném reflektivním semináři k udělení zápočtu. V průběhu celého kurzu studenti povinně využívají e- learningovou podporu ve výukovém prostředí Moodle, která umožní studentům sdílet jejich zkušenosti z asistentské praxe, radit se, případně konzultovat s odborníky-experty z praxe klinických škol a činit tak smysluplná a efektivní rozhodnutí při další práci. Kurz je ukončen zápočtem po předložení pedagogického reflektivního deníku, docházkového listu a reflexe naplnění plánovaného projektu na rozvoj zvolené čtenářské dovednosti u žáků. V průběhu asistentské praxe má student možnost spolupracovat dle konkrétních potřeb s výchovným poradcem ve škole, speciálním pedagogem a školním psychologem.
Kurz Asistentská praxe studentů učitelství bude kombinovat a v praxi ověřovat: a) řízenou asistentskou praxi studentů pod vedením zkušených učitelů z klinických škol, kteří jsou v této oblasti příkladem dobré praxe, b) reflektivní seminář zaměřený na rozvíjení znalostí a dovedností v oblasti plánování výuky, rozvoje čtenářských dovedností a metakognice. c) e-learningovou podporu studentů, jež jim umožní analyzovat, reflektovat, hodnotit a sdílet praktické zkušenosti z asistentské praxe studentů popsané v bodě a) a činit tak efektivní rozhodnutí při další práci s těmito dětmi a prohlubovat své profesní kompetence v této oblasti. |