Poslední úprava: PhDr. Eliška Doležalová, Ph.D. (28.01.2021)
Skladba a její různá pojetí - syntax závislostní valenční a nevalenční. Věta a výpověď, základ věty. Odchylky od pravidelné větné stavby. Syntax mluvené řeči - se zřetelem k potřebám učitelů na 1. stupni ZŠ. Stylistika - slohotvorní činitelé, funkční komunikativní oblasti spisovné češtiny, stylistika jazykových prostředků. Didaktická problematika v uvedených oblastech.
Procvičován bude též obsah předchozího kurzu, tj. morfologie.
Poslední úprava: PhDr. Eliška Doležalová, Ph.D. (28.01.2021)
Syntactic domain as a part of linguistics. Formal and semantic approach to syntax. Valency. Sentence vs. utterance. Syntactic relations and different ways of their expressing. Elementary syntactic units. Sentence elements. Complex sentences and text. Style and stylistics. Factors and language means. Genres. Didactic application with respect to the practice of primary school.
Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Eliška Doležalová, Ph.D. (28.01.2021)
Výuka bude probíhat online, a to v reálném čase ve virtuálním univerzitním prostředí MS Teams. Studující se do virtuální místnosti dostanou přes odkaz, který jim vždy bude předem zaslán prostřednictvím SIS. Doporučuji studentům, aby si danou platformu pro on-line výuku vyzkoušeli s dostatečným předstihem.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Eliška Doležalová, Ph.D. (28.01.2021)
Brabcová, R.: Čeština našich dní. Praha 1996
Černá, M. - Hájková, E.: Český jazyk B pro studující učitelství prvního stupně ZŠ a SpPg. PedF UK 1999.
Hájková, E. a kol.: Jazyková cvičení pro studující učitelství 1. st. ZŠ. Praha 1994.
Hubáček, J.: Český jazyk pro studující učitelství 1. st. ZŠ. Praha 1991
Hubáček, J. - Jandová, E. - Svobodová, J.: Čeština pro učitele. VADE MECUM 2010.
Svobodová, J.: Česká interpunkce. Ostrava 1997.
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Eliška Doležalová, Ph.D. (28.01.2021)
Požadavky k zápočtu: Vytvoření aktivizačního tvořivého nebo problémového úkolu na libovolný syntaktický jev pro vybraný ročník 1. stupně ZŠ v rámci výuky slohu. Úkol musí být orginální (autorský), NIKOLIV OPSANÝ Z UČEBNICE.
Požadavky ke zkoušce: Test z interpunkce a syntaxe.
Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Eliška Doležalová, Ph.D. (28.01.2021)
Cíle kurzu:
Studenti
* si uvědomí, že syntaktická strukturace výpovědí odráží strukturu lidského myšlení, a analýzou větných struktur zdokonalí svou dovednost přesného a logického myšlení,
* budou schopni využít získané vědomosti o stavbě české věty při tvorbě vlastních textů; dokážou volbou větné struktury cíleně ovlivnit výpovědní perspektivu; vyvarují se nemotivovaných odchylek od pravidelné větné stavby,
* pochopí klíčovou roli stylu pro dosažení preferované interpretace textu a zajištění komunikační úspěšnosti,
* zdokonalí dovednost sebereflexe vhodnosti jazykových prostředků, které užívají v různých komunikačních situacích,
* budou znát charakteristiky základních textových vzorů; budou je umět využít při tvorbě vlastních textů; dokážou texty přizpůsobit komunikační situaci.
Obsah kurzu:
Věta
* skladební dvojice: dominace a prostředky jejího vyjadřování, jednoduché případy shody; zmnožení syntaktické pozice
* větné členy: podmět holý, rozvitý, několikanásobný, nevyjádřený; přísudek verbální a verbonominální; předmět; přívlastek; příslovečná určení místa, času, způsobu a příčiny; doplněk
* větné vzorce: valence slovesa; základová větná struktura a její rozvíjení, rozšiřování, modifikace a transpozice; křížení vazeb, zanedbání dvojí vazby, vyšinutí z větné vazby
Od věty k textu
* spojování vět: spojování vět do souvětí; věty hlavní a věty vedlejší; konkurence větného a nevětného vyjádření větných členů; tvorba textu; koherence a koheze, horizontální a vertikální členění
* aktuální členění: východisko a jádro výpovědi; tematické posloupnosti v textu
* komunikační funkce: výpověď a její funkce, druhy vět podle postoje mluvčího, rozlišení otázek zjišťovacích a doplňovacích; funkce textu, výpovědi určující a podpůrné
Text
* slohotvorné činitele: subjektivní a objektivní; stylově příznakové jazykové prostředky